Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg och subwoofer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg och subwoofer

    Behålla bilstereon i båten, 4 x 50 W. Pioneer högtalare i salongen på FRONT fader, ett par schyssta vattentäta GAS högtalare på piedestalen i sittbrunnen på REAR fader.

    Om jag nu vill ha subwoofer.

    Montera en 10" subwoofer nånstans i salongen, infällt montage under kojer eller dylikt. Slutsteg till den, s.k. "Monoslutsteg" (?)

    Radion har 4 x RCA uttag, Lågnivå. 2 x stereo uttag. Måste ju vara FRONT och REAR? Jag hittade en manual till radion men den var dålig, man ser en bild på 4 RCA uttag på baksidan, det är allt. 2,5 V verkar det vara.

    Antar jag kan koppla in detta i ett monoslutsteg och ta ut 2 x högtalarkablar MONO till subbasen (plus och minus), med endast 20-100 Hz eller så. Köper ett mono slutsteg med inbyggt delningsfilter.

    Problemet är att radion inte har inbyggt delningsfilter. Så FRONT och REAR högtalarna kommer få 20-20000 Hz. Vill man inte skicka 100-20000 Hz i detta fallet, eftersom subwoofern tar 20-100 Hz?

    Ser inget sätt att lösa detta på, om jag inte kör allt ljud via antingen två slutsteg eller ett 5 kanaligt slutsteg (dyrt). Drar för mycket ström. Sen vill jag inte krångla till det för mycket, ont om tid.

    Om jag kopplar som jag tänkt, kommer det låta illa när vanliga högtalarna får alla frekvenser? Hört att det är "fel" och att låter dåligt om man spelar högt, blir distorsion i vanliga högtalarna? Eller låtar det tillräckligt bra, om man har rätt tåliga vanliga högtalare? Kanske kan byta Pioneer i salongen (FRONT) till stryktåligare modell?

    Tänkte förresten låta slutsteget gå via en strömbrytare, så man kan slå av subwoofern om man vill spara ström ibland.

    Tänkte köpa monoslutsteg ca 400 W och 10" subwoofer på eBay för totalt max 1200 kr nånting. Ingen garanti men mycket billigare än i Europa. Blir 400 W lagom? Finns 1100 W slutsteg tex men det sitter en 45 A säkring i dem, hur tänkte de då? P=U*I, dvs 1100/12 = 92 A. Det blir grova kablar det...men tror det är en teoretisk siffra de anger, typ maxvärde under nån 100 dels sekund? Och säkringar brukar tåla mer under korta tider.

    Ska man satsa på 4 eller 8 Ohms subbasar? Slutstegen brukar väl klara både och.

  • #2
    Re: Slutsteg och subwoofer

    Du kan sätta ett enkelt högpass delningsfilter innan högtalarna för att filtrera bort basen ur dem.
    "billigare än i europa" är inte säkert alls, har själv åkt på både moms, tull och moms på tullen vid köp utanför eu, dessutom finns det en jävla massa skit på ebay med fina siffror men värdelös prestanda. Kontakta en butik här hemma istället så får du bättre hjälp med alla dina funderingar och dessutom är chansen att du blir nöjd betydligt större.
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

    Comment

    Working...
    X