Announcement

Collapse
No announcement yet.

Splitta SQ/dB?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Splitta sq-db

    Jag har helt enig med Klåp. Att förbundet har samlat flera tävlingsformat under samma paraply är viktigt. Det är också viktigt att de olika formaten finns tillsammans på de stora eventen ur publik och sponsor-synpunkt. Inget av formaten tjänar något på mindre exponering och ytterliggare marginalisering.

    Jag förstår fullt ut behovet och önskan att dema SPL-byggen på events. Alla utställningsbilar vill synas och dra folk! Här tror jag det är SQ-bilarna som måste hitta ett nytt förhållningssätt till platsen de är på! Det är en bullrig plats med hög ljudnivå under hela dagen.

    Jag konstaterar alltså att platsen är rätt ställe att vara på. Men tidpunkten för SQ-bedömningen är inte bra! Precis som Dicken är inne på är det inte OK med bedömningar under dessa yttre förhållanden.

    Jag föreslår att SQ-bedömningar sker på en tidpunkt när området är tyst. Alltså tidigt på morgonen! Jag föreslår förarmöte 05:45 med start av bedömningar 06:00! Fram till ca 10:00 är det bra förhållanden.

    En bedömning under bra yttre förhållanden skulle uppväga omaket med att behöva köra under natten. Det är ju i allas intresse att SQ-bedömningen sker under optimala förhållanden. Tidigt på morgonen har vi tystnad, avsaknad av sol och fräscha domaröron, vad mer behöver man?
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

    Comment


    • #17
      Re: Splitta SQ/dB?

      -Tältsängar till domarna på eftermiddagen?
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Splitta SQ/dB?

        Originally posted by Robsarve View Post
        -Tältsängar till domarna på eftermiddagen?
        Tupplur mellan 10:00 och lunch.
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

        Comment


        • #19
          Re: Splitta SQ/dB?

          Tror tyvärr att många skulle dra sig för att komma ifall bedömningarna drar igång så tidigt. Att kunna åka iväg till ett separat område för bedömning känns ju som den vettigaste idén på vad det gäller bedömningsbiten iallafall.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #20
            Re: Splitta SQ/dB?

            Ja jag kommer då hoppa över ett flertal tävlingar om bedömningen ska dra igång så tidigt, då röstar jag helt klart på idén att man helt enkelt åker iväg en bit vid bedömning. Fast det bästa vore såklart ifall det alltid var som vid Seastreams Motorshow med ett stort hus imellan, klockrent!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: Splitta SQ/dB?

              Då blir det alltså per automatik boendekostnader för domarna, för jag ser inte hur en enda domare skulle desl vilja, och dels prestera att döma så tidigt en morgon.

              För den som är intresserad av hur våra sinnen och kroppen fungerar så finns studier att läsa. Full funktionalitet typ 2h efter att man vaknat, OM man fått sova minst 7 timmar. Normalfördelad distribution såklart, men där är ungefäret.

              //jonas
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #22
                Re: Splitta SQ/dB?

                Det blir ju dessutom nästan omöjligt att köra till en tävling samma dag om man inte bor väldigt nära. Men Gurra är ju småbarnsfarsa, så han går säkert upp vid 3...
                /tycker Erik.

                Comment


                • #23
                  Re: Splitta SQ/dB?

                  -"piiilteriijotevling pappa"
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #24
                    Re: Splitta SQ/dB?

                    Kvällsbedömning då?

                    ...även om jag personligen inte har något problem med att gå upp några timmar tidigare för en bättre bedömning.

                    Jag tror att större event är svåra att köra ifrån för bedömning på annan plats.
                    // Gurra
                    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                    Comment


                    • #25
                      Re: Splitta SQ/dB?

                      Vi får ta med ett dämpande överdrag för sq-bedömning...

                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Splitta SQ/dB?

                        Självklart skall vi inte sära på tävlingarna men kanske att just själva ljudbedömningen sker på en väl utvald plats? Det borde gå att få några platser långt bort från db-arenan och ev dragracing osv. Problemet är kanske demo av SQ bilar, vi kan dela upp bilarna men vi skall nog inte dela upp förbundets bilar. Vi är liksom inte många tävlande kvar =(
                        Vi behöver alla bilar/tävlande vi kan få.
                        Givetvis måste vi lyssna på de tävlandes önskemål!
                        Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                        Comment


                        • #27
                          Re: Splitta SQ/dB?

                          Om man kikar på vart Förbundet arrangerar tävlingar (det borde vara ganska få!) så kan man väl i grova drag säga Bilsporteventen. Det borde gå att ordna ett "rullande schema" där SQ Ljudbedömning sker på annan plats, dvs man tar sin bil dit när det är dags. Tror det skulle snabba på ljudbedömningarna en hel del med om domarna slipper springa fram och tillbaks till Back office med protokoll etc.

                          Installationen kan ju ske på samma ställe som allt det andra.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #28
                            Re: Splitta SQ/dB?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Om man kikar på vart Förbundet arrangerar tävlingar (det borde vara ganska få!) så kan man väl i grova drag säga Bilsporteventen. Det borde gå att ordna ett "rullande schema" där SQ Ljudbedömning sker på annan plats, dvs man tar sin bil dit när det är dags. Tror det skulle snabba på ljudbedömningarna en hel del med om domarna slipper springa fram och tillbaks till Back office med protokoll etc.

                            Installationen kan ju ske på samma ställe som allt det andra.
                            Precis...

                            Men angående en viss uppdelning....
                            Jodå bilarna KAN stå uppdelade.....fast ändå nära varandra (till nackdel för SQ-demo ändå).
                            Som nu på Elmia så var det tänkt att SQ-bilarna skulle stå vid väggen och DB-bilarna på andra sidan grusvägen....nu gick inte det av vissa anledningar (folk som använde utrymmet som parkering i allt för stor utsträckning).

                            Varsin sida om DB-riggen kan med funka om utrymmet finns....och med (som tidigare nämnts) banderoller om vad det är för typ av bilar det rör sig om.
                            Visst.. SQ blir fortfarande rätt svårt att dema i mullret..men det är ett steg på väg. Delat men samlat...
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #29
                              Re: Splitta SQ/dB?

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Precis...

                              Men angående en viss uppdelning....
                              Jodå bilarna KAN stå uppdelade.....fast ändå nära varandra (till nackdel för SQ-demo ändå).
                              Som nu på Elmia så var det tänkt att SQ-bilarna skulle stå vid väggen och DB-bilarna på andra sidan grusvägen....nu gick inte det av vissa anledningar (folk som använde utrymmet som parkering i allt för stor utsträckning).

                              Varsin sida om DB-riggen kan med funka om utrymmet finns....och med (som tidigare nämnts) banderoller om vad det är för typ av bilar det rör sig om.
                              Visst.. SQ blir fortfarande rätt svårt att dema i mullret..men det är ett steg på väg. Delat men samlat...
                              Jo, men vi snackar inte avstånd på 20 meter som en hållbar lösning, när vi har bilar som spräcker husväggar och vaporiserar elkablar på 500 meters avstånd.

                              Skämt åsido. Ska det bli tyst nog krävs det mer än 50-100 meter och enda lösningen på det är att köra iväg bilarna. Det borde gå att lösa på de flesta tillställningarna vi är på.

                              Enklast är om man sätter upp ett schema med hålltider på riggen så alla kan se när det är dax för bedömning.
                              Sköter de tävlande detta snyggt kommer det att flyta på med de relativt få sq-bilar vi har just nu.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • #30
                                Re: Splitta sq-db

                                Originally posted by gurenius View Post
                                Jag föreslår att SQ-bedömningar sker på en tidpunkt när området är tyst. Alltså tidigt på morgonen! Jag föreslår förarmöte 05:45 med start av bedömningar 06:00! Fram till ca 10:00 är det bra förhållanden.
                                Detta förslag finns inte en chans att genomföra.
                                Jag vet att Bilsport och tex Elmias personal inte ställer upp på att öppna, hyra in ett vaktbolag för att några få bilar ska bli bedömda för det är tyst?

                                Det absolut enklaste sättet är att området ska vara tyst till ett visst klockslag, då har våra kära basande vänner en ypperlig chans att ladda batterierna och ge gärnet HELA eftermiddagen.
                                Genomför installationsbedömningar samtidigt i de klasser där det finns!

                                Vi har en styrelse, denna borde ta tag i saken.
                                Om dom finner en lösning så kan denna presenteras för Bilsport, då har vi kanske inte ett demoförbud längre på vissa event.
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X