Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konkurrens från facebook

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konkurrens från facebook

    Mors..

    Det är dags att lyfta frågan om vad som går att göra för att BSF skall stå sig i konkurrensen som uppstått sedan facebookgrupperna gjort sådant intåg senaste halvåret.

    Det har verkligen aktualiserats senaste veckan för min del, då allt fler 'snabba frågor' kommer här via PM, istället för att posta nya trådar. Men tyvärr är dett verkligen ett jättestort problem för vår överlevnad här. Det fick mig att börja fundera på enkelheten i beteendet på facebook.

    Någonstans måste det accepteras att allt inte är som förr, och att den modellen som forumet är byggt efter inte alls har någon ståndkraftig position jämfört med integrationen med socialmedia som facebook möjliggör. Allt är enklare där. Fler svar, snabbare interaktion, enklare att lägga upp bilder.

    Det enda jag kan se som nackdel är att det är svårare att koncentrera kompetens, och svårare att kunna hålla konceptet ' bygglogg' utan bli dränkt i allmännt kategorilöst spam (som setts exempelpå..). Alternativet är att starta sig en egengrupp och bjuda in folk till (vilket oxå setts exempel på).
    Kanske är detta punkter vi kan dra nytta av.

    Jag tycker det är läge att diskutera en smula hur man kan förhålla sig till denna utmaning. Förnyelsen på forumet här är enormt låg varesig det rör sig om design, funktioner, eller aktiva medlemmar som syns. Ska det finnas någonslags framtid för oss här är det läge att fundera över hur vi ska möta konkurrensen från facebook.

    Langa ut era tankar och åsikter!
    Det här är tyvärr rätt viktigt.

    Mvh Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Konkurrens från facebook

    blir nog inte lika seriöst när det är på fb.
    tycker ett forum är mycket bättre, det jag skulle
    vilja se på detta forumet är tapatalk. det fungerar
    klockrent på telefon enkelt att lägga upp bilder oxå.

    eller kanske en förnyelse layout mässigt, tycker det är
    lite tråkigt som det är nu. om man jämnför med andra
    bilstereoforum på nätet.
    bara mina tankar.
    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
    Facebook: husse bygger gladenwagon
    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

    Comment


    • #3
      Re: Konkurrens från facebook

      Håller med. FAcebook-gruppen är för dåligt administrerad. Det blir ofta en massa blaj i trådarna. Jag vet, jag bidrar friskt

      Men ja, det är mer "drag" i Facebook-gruppen, kvaliteten på inläggen och kunskapen är däremot sämre än på GAraget, och det säger inte lite......
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #4
        Re: Konkurrens från facebook

        ett inlägg senaste 25 dec 2009?
        i facebook gruppen, det är ju inte ens
        ett endaste blaj i tråden där.
        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
        Facebook: husse bygger gladenwagon
        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

        Comment


        • #5
          Re: Konkurrens från facebook

          Originally posted by huSSe View Post
          ett inlägg senaste 25 dec 2009?
          i facebook gruppen, det är ju inte ens
          ett endaste blaj i tråden där.
          Tror de syftar på billjudgruppen på Facebook.
          Nivån där är betydligt mycket lägre än här.

          Vill man få kvalitativa svar så ska man inte ställa en fråga där.
          Men visst det är betydligt mer aktivitet där än här, fast jag föredrar kvalité framför kvantitet. Önskar dock tapatalk för bilstereoforumet jag med då jag oftast besöker forumet från mobilen.

          Tror även att det är rätt långa här som läser men inte skriver till skillnad från fb.
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #6
            Re: Konkurrens från facebook

            Jo hellre kvalitet så man vet att svaren är
            Hyfsat korrekt. Än en massa trams.
            Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
            "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
            Facebook: husse bygger gladenwagon
            Instagram: husse_bygger_gladenwagon

            Comment


            • #7
              Re: Konkurrens från facebook

              FB i all ära, men för mycket "skit" på vägen enligt mig.

              Det skrivs/kommenteras mindre här, men jag tror ändå att lite bilder här o där håller nyfikenheten uppe.
              För kvalitén här ÄR högre.

              Bra, då kör vi!

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Konkurrens från facebook

                När jag skrev den här posten hade jag hoppats det skulle dyka upp någonslags tankar om hur vi kan få folk att upptäcka det finns mer kvalicerade sidor, med mkt kunskap på.

                För let's face it. Mångårig erfarenhet SYNS inte omedelbart. Snurren på trådar.... syns. Vad är chansen att locka hit nya om man ser tex i SQ-delen... det backar tillbaka till 27e juli på de senaste 20 aktiva trådarna.
                Även om jämförelsen till fb's senaste 20trådar som går på några dagar inte är helt rättvis, är det fortfarande så att bekvämlighetens klockor bör ringa varningssignal!

                Om något vi inte har någon brist på här är det 'dagens ungdom... dom ska ha allt serverat med en gång och inte jobba för något. Inga motgångar - då drar dom'.
                Välkommen.
                'dagens forumgubbar... dom orkar inte göra någon förändring eller tänka frammåt, för... det är dom andra det är fel på'

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Konkurrens från facebook

                  Lurkare här. Jag är rätt färsk på området och har inte mycket att tillföra i diskussionerna. Däremot lär jag mig massor på att följa i stort sett allt som skrivs på forumet, det finns mycket kunnigt folk här.

                  Hoppas dock aktiviteten kan öka lite, det skulle nog forumet må bra av.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Konkurrens från facebook

                    Originally posted by Perb67 View Post
                    Lurkare här. Jag är rätt färsk på området och har inte mycket att tillföra i diskussionerna. Däremot lär jag mig massor på att följa i stort sett allt som skrivs på forumet, det finns mycket kunnigt folk här.

                    Hoppas dock aktiviteten kan öka lite, det skulle nog forumet må bra av.
                    Steg ett för aktiviteten att öka:
                    Att lurkare tar för sig mer

                    (Vi har för i gösses 4631 medlemmar på forumet. Folk kommer och folk går. Men inflödet måste bestå!)

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Konkurrens från facebook

                      Jag saknar inte de som på FB ska köpa de billigaste högtalarna för att tro att det ska bli perfekt, däremot respekterar jag dem som inte har någon större erfarenhet men som vill/iallafall försöker få ett bra resultat. Det är i detta skede som jag tror att vi måste locka dem till oss.

                      Men ett problem för nybörjare tror jag att är att de vet att detta forum finns men att de inte vågar säga i detta forum att de inte är ute efter att köpa de dyra grejer som vissa här har i sina bilar.

                      (jag vill inte känna att jag hackar på någon, för jag kan absolut inte säga att jag kan lika mycket som jag skulle vilja.)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Konkurrens från facebook

                        Personligen så surfar jag mycket hellre på detta forumet än i diverse facebookgrupper som har en dålig layout och som hela tiden fylls på med ren skit bland dem mer vettiga inläggen.

                        Dock kan jag bidra med mina egna reflektioner om detta forum! Joinade för ungefär 1 år sedan och då var det relativt många projekt som uppdaterades med korta intervaller, detta fortsatte under hela vintern men så fort sommaren kom så dog(?) hela forumet. Var nästan ingen aktivitet alls. Vet inte om den börjar komma tillbaka inför vintern men hursomhelst så krävs det ett aktivt informationsflöde för att forumet skall hållas igång!

                        Sedan tror jag att om man vill att forumet skall växa så måste man profilera sig bättre, göra reklam för forumet osv. Som jag har märkt så finns just den största kunskapen på detta forumet men om ingen vet att den finns så är det inte många som söker sig hit.

                        Tycker att SBF har arbetat mycket detta året med att profilera sig och det är samma som detta forumet skulle hehöva. En tanke från min sida är att man kanske skulle väva ihop BSF & SBF till att forumet blir förbundets officiella forum. Reklam åt båda parterna!

                        Personligen gillar jag vBullentins forumlayout men det skulle kunna städas upp lite i kategorierna. Skulle vilja se en arbetande kraft för uteckling utav forumet!
                        1. Murphy's Law
                        If something can go wrong, it will.
                        2. Murphy's Law
                        If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                        Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                        Comment


                        • #13
                          Re: Konkurrens från facebook

                          Facebook kommer aldrig kunna konkurera ut ett forum även om det kommer ta över mycket social interaktion.

                          Facebook är utmärkt för att stämma träff, lägga upp events mm, men den djupare kunskapen och funderingarna behövs forumet. Facebook inläggen lever för kort tid, börja sök efter ett 3 år gammalt inlägg av någon okänd så ska du se...

                          Med vänlig hälsning, Z

                          Comment


                          • #14
                            Re: Konkurrens från facebook

                            Vad märkligt att den här tråden verkligen fokuserar på vad vi är bra på och vad dom är dåliga på.

                            Må säga jag tycker det är synd den här frågan nonchaleras. Det är precis samma fenomen som syns i diskussionen om hur man ska locka nya tävlande personer.
                            Nästan allting handlar om vad vi redan är bra på, och försvar av vad som redan finns, eller värst - hur det var förr.
                            Forumet vandrar samma öde till mötes, utav samma anledningar och samma attityd.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Konkurrens från facebook

                              Det finns statistik för besökare på forumet.

                              http://www.sis-index.se/site-information/2486/

                              Så visst går antal sidvisningar nedåt men besök och besökare är ganska konstant.

                              Som jag ser det så har mycket av "skräp" diskusitionerna flyttats över till det betydligt snabbare formatet Facebook, dvs man kan krasst säga att forumet blivit mer seriöst :-)

                              Att öppna en FB sida för forumet kan vara en bra variant av marknadsföring, men det får inte innebära att diskussionerna flyttas dit utan enbart som länkar till intressanta tråda och projekt.
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment

                              Working...
                              X