Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dold baslåda Audi A3 1996?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dold baslåda Audi A3 1996?

    Hej, jag har precis köpt mig en 2-dörrars Audi A3 1.8L årsmodell 1996. Bilen i sig är rätt trist att köra (Hade en S2000 innan) så jag har tänkt mig att fixa så den i alla fall får bra ljud. Säljaren hävdade att det är en "otroligt bra stereo monterad", men jag tror inte han har Ino Audio som referens hemma. Stereon består av 2 DLS 6x9 skruvade i den 2mm tjocka masonitskivan som avskärmar bagageutrymmet. Ljudet är minst sagt i sämsta laget.

    När jag spanat runt lite i bilen hittade jag att det finns ett utrymmet strax bakom det vänstra hjulhuset där man kanske skulle kunna få plats med en mindre baslåda. Lite googlande visade också att det har varit gjort förut, det finns en kille som bygger liknade lådor till vissa audi bilar. Se bild nedan.

    http://img.photobucket.com/albums/v7...SS8Pfitted.jpg

    Så, några frågor:

    1. Om jag skulle få för mig att bygga något liknande, hur gör man för att på enklaste sätt lyckas bygga en kurva av MDF? Alltså hur får man till så man bygger en baslåda som följer hjulhuset på ett bra sätt? Finns det några speciella tekniker?

    2. Jag gissar att totalvolymen blir mindre än 10L, vad finns det för element som skulle kunna spela bra i denna volym? SLS 6,5? På audi-sport.net där många har likande "stealth" subbar har de använt ett 6,5 element från JL audio. Vet dock inte exakt vilket.

    3. Vad får det plats för storlek på högtalare fram i dörrarna på en A3 8L?

    4. Finns det någon som har en rekommendation på något som skulle kunna funka i dörrana fram? Går det frå bra ljud med endast nya element och lite bättre drivning, eller måste man bygga om dörrsidor etc?

    Målet är att få bra ljudkvalitet på rimliga lyssningsnivåer. Jag är inte speciellt intresserad av kromade korgar och andra saker som inte gör något på ljudkvaliteten. Jag vill att grejerna ska funka bra, vara rimliga i pris och inte synas i bilen. Har tidigare använd TG9 element i nåt hembygge, och de var både billiga och bra, men jag vet inte hur jag ska få plats med sådana i bilen?

    Tacksam för svar.

  • #2
    Re: Dold baslåda Audi A3 1996?

    Fram bör det att få in 5,25" bara du använder dig av någon annan baffel än orginal, se dock över monteringsdjupet på elementet innan du köper för om ja minns rätt var det inte speciellt mycket utrymme. Dom flesta väljer nog att plasta i så små utrymmen med massa kurvor och vrår. Jag vet iallafall på att en -00 S3 med Bose så sitter det en orignalbaslåda på samma plats och det funkar väl okej men det beror nog på referenserna som sagt, polaren tycker det låter bra men kan väl inte hålla med riktigt

    Basen på bilden i fråga är nog en JL Audio 6W3v3, ligger runt 1400kr/st, folk här på forumet vet nog dock mera hur det presterar än jag då ja inte lyssnat på det sj.
    Googlade lite och hittade, om du inte vill bygga själv dvs
    http://cgi.ebay.co.uk/Audi-A3-S3-Bos...#ht_500wt_1154
    Last edited by darki3; August 22, 2010, 12:55.

    Comment

    Working...
    X