Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

    Plåten som ska riktas, inte hela luckan, som tur är. Tror det var det octan menade?
    Grannar fick bakrutetorkare avbrytna, jag såg bara att min var orörd på morgonen och var glad för det, tji fick jag där när jag såg bilen helt bakifrån efter jobbet.
    Kundmottagaren på Audi tittade lite konstigt på mig när jag upplyste om att lyckan var täckt med butylalu på baksidan.

    Nej men om man skulle få tummen ur och limma fast tyget på högtalargallren snart.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

      Vad har ni för idioter till grannskap?

      Comment


      • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

        Originally posted by Välljudsfantast View Post
        Vad har ni för idioter till grannskap?
        Måste vara kusiner till de pundarungar som löper amok i Enköping på helgnätter....... (är 40 plus nu så man får gnälla på stökiga ungar)

        Hoppas verkstaden fixar det snabbt och bra.

        Fluff
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment


        • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

          Imorgon får jag tillbaka bilen
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

            Och nu är bilen tillbaka. De ser ut att ha gjort ett bra jobb!
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

              Kul att det gick att ordna det! Undrar vad det är för mening med att sparka så över huvudtaget...
              100 ah Generator
              Banner Running Bull 74ah
              Kenwood KDC-BT92SD
              Massive Audio T44 *2
              Horndiskanter * 4
              Massive Audio PK6S *4
              Massive Audio CAP4 *2
              Massive Audio N3 Monoblock
              Massive Audio NX4 Fyrkanal
              Massive Audio SUMMO64 *4

              Comment


              • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                Det var väldigt länge sedan jag uppdaterade något här. Anläggningen spelar på, är rätt nöjd med prestandan, men en dubbeldin huvudenhet vore smutt. Det får dock vänta då jag idag spenderar pengar annat, idag på denna goding. Bakre krängningshämmare till RS4, kommer bli lite styvare i baken med denna.

                Attached Files
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                  Riktigt trevligt bygge det här!
                  Har en b7:a själv som jag tänkt bygga lite ljud i, fick många bra tips här.

                  Comment


                  • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                    Efter att ha haft en ny Passat hyrbil i tjänsten en vecka så är det så otroligt ljuvligt att sätta sig i Audin på vägen hem från jobbet. Mår fysiskt dåligt av orginalljudet i den bilen, oavsett volym. Orginal i Audin var inte så illa, lite boomigt, men inte smärtsamt. Även om jag inte lyssnar så överdrivet mycket i bilen idag så inser jag en sån här vecka vilken bra investering detta bygge var.
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                      Är i uppgraderingsspiraler....
                      Det blev en Pioneer då jag inte vill göra om integreringen med rattinterface, kablage, mikrofon etc.
                      Pioneer SPH-DA120. DubbelDIN, 6.2", saknar CD, har Carplay, tidskomp etc.

                      Last edited by tvett; April 20, 2017, 18:17.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                        Efter snabb leverans så blev det såhär i bilen. Det förvånandsvärt kraftiga 2DIN-fästet passade direkt i bilens egna konsol. Adaptern jag haft till 1DIN hamnade istället utanför, fick klippa bort ett par fästen, den ska kapas ner lite mer i djupled för bästa passform. Facian fäster sedan på denna adapter så måste få djupet rätt. Nu sitter facian några millimeter för långt ut.
                        Har beställt en handbromstimer för att komma åt alla funktioner och en dubbel usb-panel som kommer hamna i på lämpligt ställe, tex handsfacket. Kommer sitta en lightning-kabel och ett USB-minne i denna hela tiden.

                        Stor skillnad att få tidskomp, även grovjusterat, har en del EQ-skruvande kvar. Funktionerna för att flytta lyssnarposition med separata minnen för tidskomp, högtalarnivåer etc var riktigt trevligt.

                        Click image for larger version

Name:	Foto 2017-04-21 20 20 24.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	590091
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                          Det såg trevligt ut!
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                            Väntar på att få hem usb-uttag för panel, efter det så ska HUn rivas ur för att få en handbroms-timer, detta för att komma åt alla funktioner som kräver aktiverad handbroms.
                            Är lite osäker var jag ska sätta det dubbla usb-uttaget, men tror det blir på sidan av handskfacket, så att man kan lämna ett USB-minne i ena porten och Lightning-kabeln i det andra. Kabeln stoppas undan i handskfacket tills man behöver den.

                            Appropå att koppla in mer saker på kablaget till stereon.
                            Hade lite planer på att göra en boost-räknare som använder DIS-displayen för att visa mätningar från egen MAP i insuget. Tyvärr harjag endast hittat protokollet för äldre Concert och DIS-paneler med MiniISO och SPI-lina. Quadlocken gjorde sig av med denna SPI, DISen sitter istället på CAN. Om jag ska in på CANen så kan jag lika gärna använda bilens PIDar och visa datan på displayen, men då måste jag hitta protokollet...
                            Så, boost-mätaren blir en fristående display och MAP-sensor så länge.
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                              Efter en del ryckningar vid fullgas har jag nu uppgraderat tändningen på bilen. Investerade i NGK U5014 tändspolar (hemmahörande i Audi R8) med NGK BKR7EIX tändstift. Dessa är en grad kallare än original, har 0.8mm gap och kommer tillsammans med tändspolarna lira fint med BSR-trimmet.
                              Kommer få byta stift oftare, det sitter Platinum original, det kan jag leva med med tanke på hur fint motorn går nu.
                              Då de nyare spolarna är betydligt längre så det krävs en adapter för 1.8t 20V-motorn, finns separata och denna hela snygga.
                              Nu går inte motorkåpan på längre, dessa kan dock få synas, men nu behöver motorrummet en tvätt och putsning efter vintern.
                              Ska snart byta packningar på spridarna, det är en hel del kladd runt dem som ska väck.

                              Total kostnad med frakt blev ca 3100kr från TMG Performance i Grekland.

                              Attached Files
                              Last edited by tvett; May 30, 2017, 20:58.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                                Originally posted by tvett View Post
                                Väntar på att få hem usb-uttag för panel, efter det så ska HUn rivas ur för att få en handbroms-timer, detta för att komma åt alla funktioner som kräver aktiverad handbroms.


                                Vad är det som gör att du ska ha en timer för handbromsen? Såg att det var en SPH-DA120, med den stereon räcker det att enbart jorda den gröna kabeln för att komma åt samtliga funktioner. Eller har jag missat något annat?

                                Mvh Emil

                                Comment

                                Working...
                                X