Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpa vägbuller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dämpa vägbuller?

    Köpte mig en skoda pickup häromdan och stör mig redan på hur bullrig den är i kupen. Så jag tänkte höra vilket det bästa sättet att dämpa det är? Hade tänkt köpa mig ett paket silent coat, men tänkte höra om det finns något som man bör komplettera med. Såg bla att blekingebilradio hade en del olika foam material och tänkte om det kan tänkas behövas med?

    Sen undrar jag vilka delar man borde inrikta sig på att dämpa först?

    MVH//Alexander

  • #2
    Re: Dämpa vägbuller?

    Kolla denna länk!

    http://www.stingerelectronics.com/default.aspx

    Här hittar du ett par filmer om hur man dämpar, jag har sett bättre men alltid en vägledning!

    Att få bort vägljud e inte enkelt.
    Vet från många av mina kunder att den bilen låter riktigt mycket!
    Många ggr kan man få ett ruskigt bra resultat om man dämpar på ställen där man inte tror det gör nytta.
    Jag och mitt Team har lagt ner otroligt mycket arbete och forskat i hur bilfabrikörerna gör!
    Vi har skruvat ner de tystaste bilarna på marknaden för att snappa upp olika sätt att dämpa på!

    Jag hade börjat med torpedväggen samt plåten ut mot flaket, eventuellt taket kan bli en källa till resonans i den bilen!
    Dörrarna känns som sardinburkar och behöver mer än ett lager, golvet hade jag dämpat till sist om det fanns kappital över!

    Skriv gärna resultat om du bestämmer dig för att dämpa!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Dämpa vägbuller?

      man ska nog undvika att lägga dämpmatta över AIRBAGEN som dom gör på stingers sida!

      Comment


      • #4
        Re: Dämpa vägbuller?

        Originally posted by twostroke View Post
        man ska nog undvika att lägga dämpmatta över AIRBAGEN som dom gör på stingers sida!
        Haha va?
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Dämpa vägbuller?

          var tvungen att kolla igen. såg nog fel
          på deras sida vars han lägger roadkill overkill på dörrsidan, alltså dörrpanelen så såg det ut som att han la den över skummgummidelen som brukar sitta i dörrpaneler när man har sidoairbags, men nu när jag tittade igen så såg jag att det där isåfall är själva airbagens baksida, om det nu ens är en airbag.

          Comment


          • #6
            Re: Dämpa vägbuller?

            Tack för ett bra svar, tittade igenom filmerna lite snabbt men funderar fortfarande vilka material jag bör använda. räcker det med dämpmatta eller finns det någon fördel att sätta ett lager skumgummi utanpå, eller används det bara för att förhindra att paneler skakar och för oväsen?

            Comment


            • #7
              Re: Dämpa vägbuller?

              Originally posted by luunggan View Post
              Tack för ett bra svar, tittade igenom filmerna lite snabbt men funderar fortfarande vilka material jag bör använda. räcker det med dämpmatta eller finns det någon fördel att sätta ett lager skumgummi utanpå, eller används det bara för att förhindra att paneler skakar och för oväsen?
              De olika materialen dämpar olika typer av ljud, de med aluminium dämpar vibrationer och dom andra tar olika resonanser.
              Gör man rätt blir man nästan lite mörkrädd, att lägga benet mot en dörrsida som är dämpad enligt regelboken så känner eller hör man inget från denna!
              Det är väldigt "annorlunda" eller korrekt att lyssna på membranet och inte hela dörrsidan!

              Det samma gäller baslådan!
              Att dämpa eller helt enkelt ta bort själva lådan från karossen eller kupèn är också en upplevelse i sig!
              Ett korrekt ljud är att bara lyssna på informationen från membranet och inte ett vibrerande plåtskal!
              Tyvärr upplever man även detta i många proffs installationer!

              I min egen bil har jag 5 lager innan själva basen når karrossen!
              Detta gör att man kan skruva på lite extra utan att man "lyssnar" på karrossen!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Dämpa vägbuller?

                Originally posted by Nonne View Post
                I min egen bil har jag 5 lager innan själva basen når karrossen!
                Detta gör att man kan skruva på lite extra utan att man "lyssnar" på karrossen!

                5 lager av vad? Och var någonstans?

                Jag lånar tråden lite.

                Jag hade också tänkt försöka dämpa bort vägbuller. Och hade tänkt göra detta genom att klä hela insidan, överallt där jag kan komma åt, med rysk pansarvagns dämpmatta. Skall man komplettera med något annat med kanske?
                :: TEAM BROSSAN >>
                Brödraskap & Effekt

                Comment


                • #9
                  Re: Dämpa vägbuller?

                  Det finns väl egentligen bara ett fabrikat som verkligen håller vad det lovar...

                  Håll utkik hos våra återförsäljare så kommer ni snart kunna få tag på detta i betydligt större utsträckning än tidigare
                  Svensk importör/generalagent av:

                  Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                  Best European Distributor 2011 - Alpine

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dämpa vägbuller?

                    Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
                    Det finns väl egentligen bara ett fabrikat som verkligen håller vad det lovar...

                    Håll utkik hos våra återförsäljare så kommer ni snart kunna få tag på detta i betydligt större utsträckning än tidigare
                    Väldigt modigt uttalande. Upp till bevis!

                    Comment

                    Working...
                    X