Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL låda till T1 Audio 15"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPL låda till T1 Audio 15"

    Hej gott folk! Känner att jag är ute på lite djupt vatten nu. Det är nämligen som så att jag fått tag på en T1 15" av en kompis för småpengar och tänkte då att jag skulle testa ett litet SPL bygge. Planen är 140dB+ och det hela ska göras i min SAAB 9-3SS (sedan) matat med 1200Wrms. Nån som har nåt förslag på lådvolym och portlängd? Autohifis förslag på enkel 4" kändes väl i underkant tycker jag, så det blir dubbla 4". Tänkte köra dom upp i hatthyllan, eller ska dom spelas framåt? Isåfall kanske slotport är bättre?

    Tacksam för tankar och förslag! Vore kul att få ihop nåt som spelar någorlunda iaf, kommer såklart labba en del själv också men skulle vilja ha nåt att utgå ifrån.


    MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: SPL låda till T1 Audio 15"

    Originally posted by ChriZtoffer
    Hej gott folk! Känner att jag är ute på lite djupt vatten nu. Det är nämligen som så att jag fått tag på en T1 15" av en kompis för småpengar och tänkte då att jag skulle testa ett litet SPL bygge. Planen är 140dB+ och det hela ska göras i min SAAB 9-3SS (sedan) matat med 1200Wrms. Nån som har nåt förslag på lådvolym och portlängd? Autohifis förslag på enkel 4" kändes väl i underkant tycker jag, så det blir dubbla 4". Tänkte köra dom upp i hatthyllan, eller ska dom spelas framåt? Isåfall kanske slotport är bättre?

    Tacksam för tankar och förslag! Vore kul att få ihop nåt som spelar någorlunda iaf, kommer såklart labba en del själv också men skulle vilja ha nåt att utgå ifrån.


    MVH// Christoffer
    haha.... nu är du fast i db träsket!!!

    sorry för OT men kunde inte låta bli
    Last edited by BJonsson; February 18, 2012, 14:04. Reason: lök

    Comment


    • #3
      Re: SPL låda till T1 Audio 15"

      Nejdå, bara på tillfälligt besök. Fast målet är ju framtiden att kunna köra både SQ och dB med samma bil. Nu vill jag mest bara se vad man kan få till med en billig bas.

      Knappade förresten in parametrarna i WinISD och kollade på 100L låda (som programmet själv föreslog) avstämd till 40Hz, såg ut att ge en skaplig peak strax under 50Hz så man kanske ska sikta på nåt sånt. Sen bara stoppa i länge rör när man åker till/från tävlingen så kan man dra på med lite djupbas också.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: SPL låda till T1 Audio 15"

        Jo, 100 liter borde nog spela på hyfsat. Ett förslag från mig är att du tex gör en vanlig fyrkantig port som är 150x150 mm i innermått och totalt 29 cm lång, då kan du sedan stoppa i en 130x130 mm port med 19 mm materialtjocklek i den befintliga porten så kommer du ner till runt 35 Hz.

        Om kanterna rundas av ordentligt så borde det funka med 1200 W vid 40 Hz avstämning och kanske 700 W vid 35 Hz, men det där kan du ju kolla i WinISD. Mitt program visar aningen lägre lufthastighet än WinISD, du kanske får öka portarean litegrann för att få "godtagbar" hastighet.

        Comment


        • #5
          Re: SPL låda till T1 Audio 15"

          Tack för förslaget! Men vad skulle hända om man gjorde porten rektangulär istället för kvadratisk? Alla kanter rundas självklart så gott det går. Vanlig Aeroport skulle inte funka då? Har nämligen två såna 4" liggande och ca 2m rör samt plats för dom i hatthyllan. Funderar på att testa köra dom både i hatthyllan samt framåt, för att jämföra.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: SPL låda till T1 Audio 15"

            Rektangulär eller kvadratisk spelar väl egentligen ingen större roll, resultatet bör bli ganska lika. Det förslaget var mest en "kul grej" för att få lite annorlunda port, dock är det ju inte alls unikt. Har sett bilder på såna där portlösningar vid flera tillfällen.

            Jag kollade förresten om det gick att göra en annan "kul grej", nämligen att göra 6:e ordningens bandpass och helt enkelt byta plats på portarna i respektive kammare för att i ena läget få "SPL" och i andra läget "djupbas". Kan funka tror jag, men det är ju bara en teoretisk beräkning och lådan blir stor (100+70 liter netto).

            Undrar om det finns någon som törs prova en sån sak.

            Comment


            • #7
              Re: SPL låda till T1 Audio 15"

              Originally posted by Optima View Post
              Rektangulär eller kvadratisk spelar väl egentligen ingen större roll, resultatet bör bli ganska lika. Det förslaget var mest en "kul grej" för att få lite annorlunda port, dock är det ju inte alls unikt. Har sett bilder på såna där portlösningar vid flera tillfällen.

              Jag kollade förresten om det gick att göra en annan "kul grej", nämligen att göra 6:e ordningens bandpass och helt enkelt byta plats på portarna i respektive kammare för att i ena läget få "SPL" och i andra läget "djupbas". Kan funka tror jag, men det är ju bara en teoretisk beräkning och lådan blir stor (100+70 liter netto).

              Undrar om det finns någon som törs prova en sån sak.
              Eller har plats ! Ingen liten låda =)

              okej om jag lånar tråden lite ?

              Ingen trevlig låda för 4st sådana mer för musik?

              Comment


              • #8
                Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                Autohifi föreslår bla sluten låda på 70 liter inklusive bas, i så fall 280 liter inklusive basar. En sån ser ut att kunna spela djupbas också, enligt beräkningaprogrammet.

                Fast å andra sidan borde 250 liter netto basreflex avstämt till 35 Hz också fungera till musik+djupbas, lämpliga portar kan vara 2 st 6" med 12 cm långa rör och sedan trattar i varje ände.
                Last edited by Optima; February 18, 2012, 20:48.

                Comment


                • #9
                  Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                  Originally posted by Optima View Post
                  Autohifi föreslår bla sluten låda på 70 liter inklusive bas, i så fall 280 liter inklusive basar. En sån ser ut att kunna spela djupbas också, enligt beräkningaprogrammet.

                  Fast å andra sidan borde 250 liter netto basreflex avstämt till 35 Hz också fungera till musik+djupbas, lämpliga portar kan vara 2 st 6" med 12 cm långa rör och sedan trattar i varje ände.
                  Ger inte det ungefär 900m/s i portarna?
                  Minst 4x6" portar till 4st 15" basar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                    Ungefär 24 m/s vid 1400 W enligt mitt program, dock visar inte mitt program och exempelvis WinISD samma lufthastigheter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                      Originally posted by Jonhny View Post
                      Ger inte det ungefär 900m/s i portarna?
                      Minst 4x6" portar till 4st 15" basar.
                      Är väl skillnad på 15" och 15" med? Dessa basar är inga värstingar direkt...
                      TEAM STALLBASVERKSTAN
                      Tack till min sponsor:
                      AI-GROUP.se
                      Samt stort tack till:
                      Elektronikservice i hemse
                      Seastreamsgarage.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                        Originally posted by Optima View Post
                        Rektangulär eller kvadratisk spelar väl egentligen ingen större roll, resultatet bör bli ganska lika. Det förslaget var mest en "kul grej" för att få lite annorlunda port, dock är det ju inte alls unikt. Har sett bilder på såna där portlösningar vid flera tillfällen.

                        Jag kollade förresten om det gick att göra en annan "kul grej", nämligen att göra 6:e ordningens bandpass och helt enkelt byta plats på portarna i respektive kammare för att i ena läget få "SPL" och i andra läget "djupbas". Kan funka tror jag, men det är ju bara en teoretisk beräkning och lådan blir stor (100+70 liter netto).

                        Undrar om det finns någon som törs prova en sån sak.
                        Dryg du är då... Nej men även om det vore kul att testa bandpasslåda så tror jag att jag skippar den idén, blir lite för krångligt och lådan blir för stor, men tack för förslaget! Satt och klurade lite när jag kollade på Melodifestivalen (var inte mycke att kolla på där, förutom Molly och Love Generation, åså tjejen i rött som var bakom den pratande skåningen) och kom fram till hur jag nog ska göra.

                        T1 basen kommer troligtvis bara köras på mindre, lokala tävlingar där det inte körs SQ så att göra en helt egen låda för den känns lite sådär. Istället så gör jag en låda på runt 110L (eller vad jag nu får plats med) där man kan byta baffel! Då kan jag växla mellan singel T1 och dubbla Amega beroende på vad som ska göras eller bara efter humör. Portlängd och lådvolym får man troligtvis ändra samtidigt också såklart. Ska bara lista ut nåt smart sätt att fästa baffeln.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                          Tätningslist runt om och sen kör du med såna där hakar som man brukar ha till dörrar. Har sett någon haft det på någon mini db räser har jag för mig.
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                            Mja tätningslist kommer det bli, i nederkant dubbla för där blir det trångt, sen runtom blir det skruvat med millimetergänga in i islagsmuttrar. Tror jag.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: SPL låda till T1 Audio 15"

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Mja tätningslist kommer det bli, i nederkant dubbla för där blir det trångt, sen runtom blir det skruvat med millimetergänga in i islagsmuttrar. Tror jag.
                              Islagmuttrar i baffeln?? hmm.... de ska bli intressant att se!

                              Comment

                              Working...
                              X