Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

    hej

    (bilen det handlar om är en BMW e28)

    BAS fråga

    har en JBL gto 1202D (http://www.google.se/imgres?imgurl=http … &ty=57)

    men vet tyvär inte vilken lådvolym jag ska ha till den då jag med nuvarande låda tycker den ''brummar'' för mycket (jag vill ha själva trycket)
    denna låda som används nu ligger på ca 54-56 liter och en 5''tumms port om jag inte missminner mig

    är det någon som sitter på mått,volym med mera så TACK, ev ska det va port, slutet, bandpass???

    INFO jag hittade om basen

    Specifikationer
    Maxeffekt: 1200 Watt
    Effekt (RMS): 300 W RMS
    Känslighet: 93 dB
    Frekvensomfång: 23 - 400Hz
    Impedans: 1-4 Ohm
    Mont. Djup: 129mm
    Storlek: 12"
    Övrigt: Dubbel Talspole

    Funktioner
    Vas: 97,8 liter
    Qts: 0,44
    Fs: 23,5 Hz
    Xmax: 12,5 mm

    rätta mig om jag gjort fel

    tack på förhand
    Last edited by henke95; July 21, 2011, 23:29.
    Katrineholm

  • #2
    Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

    är det någon som vet??
    Katrineholm

    Comment


    • #3
      Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

      5 tums port är jag nog tveksam till, skriv vilket innermått röret har så kan man lista ut vilken dimension det gäller. Ange även hur långt röret är och om det sitter trattar i båda ändar, dessutom är det bra att veta om 54-56 liter är själva byggvolymen eller nettovolymen.

      Basens parametrar visar att slutet passar lite bättre än basreflex, men det går säkert att få till en basreflexlåda med "tryck" också.

      Vilken delningsfrekvens till basen har du ställt in på sutsteget?
      Hur stora framhögtalare sitter det och drivs de med slutsteg eller stereon?

      Comment


      • #4
        Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

        Originally posted by Optima View Post
        5 tums port är jag nog tveksam till, skriv vilket innermått röret har så kan man lista ut vilken dimension det gäller. Ange även hur långt röret är och om det sitter trattar i båda ändar, dessutom är det bra att veta om 54-56 liter är själva byggvolymen eller nettovolymen.

        Basens parametrar visar att slutet passar lite bättre än basreflex, men det går säkert att få till en basreflexlåda med "tryck" också.

        Vilken delningsfrekvens till basen har du ställt in på sutsteget?
        Hur stora framhögtalare sitter det och drivs de med slutsteg eller stereon?
        kan kolla det imorgon, det är doch av så nedre tratten saknas
        är på måtten på utsidan..
        okej hur ska jag lyckas lista ut hur stor sluten respektive portad låda jag ska ha??

        hur kollar jag det??
        6,5'' infinity koaxial som drivs av stereon

        mvh
        Katrineholm

        Comment


        • #5
          Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

          ett tips: kör 6.5orna på steg oxå=) blir mkt bättre ljud då=)

          Comment


          • #6
            Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

            Originally posted by henke95 View Post
            kan kolla det imorgon, det är doch av så nedre tratten saknas
            Okej, så det sitter bara en tratt alltså. När jag sedan får reda på själva rörets längd så kan jag räkna ut mer noggrannt vilken avstämningsfrekvens lådan bör ha och kolla i beräkningsprogrammet hur lådan borde bete sig i teorin.

            Originally posted by henke95 View Post
            är på måtten på utsidan..
            okej hur ska jag lyckas lista ut hur stor sluten respektive portad låda jag ska ha??
            Då blir lådans bruttoinnervolym ca 39,6 liter med 19 mm material och ca 37,5 liter med 22 mm material, räknat utifrån 55 liter i yttermått.

            En snabbkik i mitt beräkningsprogram visar att den lådan inte borde låta "brummigt" pga att den spelar för mycket djupbas, åtminstone inte om avstämningsfrekvensen ligger över 35 Hz.

            Är det en sedanbil så kan nog ljudet låta lite "brummigt" ifall basen är riktad mot bakluckan och porten sticker upp genom hatthyllan, då får man montera på ett annat sätt.

            Originally posted by henke95 View Post
            hur kollar jag det??
            Vilken delningsfrekvens steget är inställt på ser du på frekvensratten, om det sitter en sån. Skriv gärna vilket slutsteg det gäller så att vi kan ge mer säkra råd.

            Comment


            • #7
              Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

              Originally posted by Optima View Post
              Okej, så det sitter bara en tratt alltså. När jag sedan får reda på själva rörets längd så kan jag räkna ut mer noggrannt vilken avstämningsfrekvens lådan bör ha och kolla i beräkningsprogrammet hur lådan borde bete sig i teorin.

              Då blir lådans bruttoinnervolym ca 39,6 liter med 19 mm material och ca 37,5 liter med 22 mm material, räknat utifrån 55 liter i yttermått.

              En snabbkik i mitt beräkningsprogram visar att den lådan inte borde låta "brummigt" pga att den spelar för mycket djupbas, åtminstone inte om avstämningsfrekvensen ligger över 35 Hz.

              Är det en sedanbil så kan nog ljudet låta lite "brummigt" ifall basen är riktad mot bakluckan och porten sticker upp genom hatthyllan, då får man montera på ett annat sätt.

              Vilken delningsfrekvens steget är inställt på ser du på frekvensratten, om det sitter en sån. Skriv gärna vilket slutsteg det gäller så att vi kan ge mer säkra råd.
              kan mäta nogrant idag på lådans volym och material tjocklek även port mått

              ja det är en sedan med basen frammåt och porten uppåt dock inget hål i hatt hyllan,

              tar reda på det idag

              mvh
              Katrineholm

              Comment


              • #8
                Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                sådär då lite mått med mera

                Lådan
                60cm bred
                39cm hög
                29cm djup i överkant
                34cm djup i nederkant
                byggd i 22mm

                då blir alltså lådans innervolym ca 51.2 liter(?)

                porten har en diameter på 11cm och är totalt 10,5cm lång med tratt i överkant (jämsmed lådans topp)

                steget är ett JBL Grandtouring (JBL GTO755.6)
                kan ändra input level= 75mV-->6V
                FREQ från 32-320hz
                och bass bost från 0 db till 12 db

                info om steget
                http://www.crutchfield.com/p_109GTO7...ures_and_specs
                Last edited by henke95; July 23, 2011, 14:29.
                Katrineholm

                Comment


                • #9
                  Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                  Originally posted by ville91 View Post
                  ett tips: kör 6.5orna på steg oxå=) blir mkt bättre ljud då=)
                  provade att koppla in ena på steg nyss och spelate sjukt mycket bättre tack för tipset
                  Katrineholm

                  Comment


                  • #10
                    Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                    52,1 liter i bruttovolym är lådan på, med bas och port blir det ca 49 liter. Avstämningen får jag till runt 47-48 Hz eller litegrann högre, det är ju en aningen "hög" avstämning och ska inte ge brummigt ljud.

                    Jag tror att lådans monteringssätt är största boven. Eftersom basen är vänd framåt så ska det vara tätt mellan baffel och ryggstöd (en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet) för att ljudet inte ska "smita" bakåt, sedan ska porten sticka in i kupen på något sätt för att göra största nytta.

                    Nu vet jag inte om lådan sitter tätt mot ryggstödet, men om den inte gör det så bör du fixa till det. Bäst vore nog om både basen och porten kunde spela ut genom en skidlucka, men det funkar även att basen spelar genom skidlucka och porten sticker upp genom hatthyllan.

                    Jag tycker att porten bör vara längre, tex 20-22 cm långt rör och sedan tratt(ar) borde ge ca 40 Hz avstämning. Lådans nuvarande volym ska kunna ge bra tryck i teorin, jag tror inte att det behövs ny låda.

                    Mitt förslag på stegets inställningar för baskanalerna: BASSBOOST vrids till 0 dB, FREQ kan du ställa på "tolv" eller "fem över", INPUT LEVEL justeras enligt manualens "installation and setup", då får man en bra grundinställning.

                    6,5" högtalarna bör ju drivas av steget, som ville91 skrev, och då föreslår jag att dessa två kanaler ställs in: FREQ vrids till "tolv" eller "fem över", MODE ställs på "HP", INPUT LEVEL justeras som manualen beskriver.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                      Originally posted by Optima View Post
                      52,1 liter i bruttovolym är lådan på, med bas och port blir det ca 49 liter. Avstämningen får jag till runt 47-48 Hz eller litegrann högre, det är ju en aningen "hög" avstämning och ska inte ge brummigt ljud.

                      Jag tror att lådans monteringssätt är största boven. Eftersom basen är vänd framåt så ska det vara tätt mellan baffel och ryggstöd (en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet) för att ljudet inte ska "smita" bakåt, sedan ska porten sticka in i kupen på något sätt för att göra största nytta.

                      Nu vet jag inte om lådan sitter tätt mot ryggstödet, men om den inte gör det så bör du fixa till det. Bäst vore nog om både basen och porten kunde spela ut genom en skidlucka, men det funkar även att basen spelar genom skidlucka och porten sticker upp genom hatthyllan.

                      Jag tycker att porten bör vara längre, tex 20-22 cm långt rör och sedan tratt(ar) borde ge ca 40 Hz avstämning. Lådans nuvarande volym ska kunna ge bra tryck i teorin, jag tror inte att det behövs ny låda.

                      Mitt förslag på stegets inställningar för baskanalerna: BASSBOOST vrids till 0 dB, FREQ kan du ställa på "tolv" eller "fem över", INPUT LEVEL justeras enligt manualens "installation and setup", då får man en bra grundinställning.

                      6,5" högtalarna bör ju drivas av steget, som ville91 skrev, och då föreslår jag att dessa två kanaler ställs in: FREQ vrids till "tolv" eller "fem över", MODE ställs på "HP", INPUT LEVEL justeras som manualen beskriver.
                      då det inte finns nån skid lucka kan det bli svårt.. men dock är det två hål uppsågade lite dumt istället men om jag sågar dän iprincip hela mellan plåten och bygger upp så bara basen får ett hål framåt blir det bra??
                      och sedan drar upp porten genom hatthyllan??

                      det är nog någe sånt jag ligger på nu, men kan dock inte ställa efter manualen då det är begagnade grejer.. :/

                      då får det ta och bli så då inhandla port då, men är storleken bra??

                      vad händer om jag använder mig av två mindre portar på 3 tum vardera??? och 15-16cm med tratt i ena änden??
                      Last edited by henke95; July 24, 2011, 01:32.
                      Katrineholm

                      Comment


                      • #12
                        Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                        Att såga upp ett hål som är aningen större än basen borde fungera, det håller jag med om. Det ska gå att ha dubbla 3" portar, men jag vill nog ha trattar i båda ändar för att basen ska kunna utnyttjas ordentligt utan risk för flåsljud. Rören görs ungefär lika långa som för 4" porten.

                        Väljer du att fortsätta med 4" port så är det en fördel att ha trattar i båda ändar även där.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                          Kul att någon använder samma bas som mig...
                          Du har kollat databladet antar jag? där var väl porten 24-25 cm lång med en 49.55 liters låda...återkom gärna när du lyckats få till det!

                          Peder J

                          Comment


                          • #14
                            Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                            Originally posted by pedjoh View Post
                            Kul att någon använder samma bas som mig...
                            Du har kollat databladet antar jag? där var väl porten 24-25 cm lång med en 49.55 liters låda...återkom gärna när du lyckats få till det!

                            Peder J
                            hehe databladet???

                            har byggt om lite idag men återkommer nog snart med en projekt tråd
                            Katrineholm

                            Comment


                            • #15
                              Re: vilken huvudenhet?? baslåda till JBL gto 1202D??

                              Hej igen...vet inte om du skämtar men här är databladet i alla fall :
                              http://www.jbl.com/resources/Brands/.../GTO_1202D.pdf

                              Comment

                              Working...
                              X