Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

    Tja!

    Nu är de så att jag är väldig kluven här, är så att jag köpt en bmw E91 2008 med navigation samt att de verkar vara nå optiskt steg som std. Jag köpte en stereo till den tidigare länkar " https://www.bluepower.se/sv/produkte...e91e92e93.html " men när jag fått den och ska montera så passar ju den inte för att jag har navigation i bilen samt att måtten på enheten skiljer från en E91 som inte har navigation med skärmen så den vart tillbaka skickad, mitt mål är att iaf kunna ha en enkel din stereo, dubbel hade varit ännu bättre, men vet inte om de kommer bli nå tjorv i bilen om man monterar ur orginal då de är parkerings sensorer osv till skärmen.


    har kolla runt lite & vissa säger att de inte går på nå sätt att bygga om ljudet i min bil. Nog måste de väl finnas nå sätt ? de steg som sitter just nu " optiska " ska inte användas, och jag är inte intresserad av nå navigation då jag kan ha de i mobilen. Finns de nån här som har gjort om allt & kopplat in en eftermarknads stereo samt steg som kan förklara hur ni gjort ?


    Känns inte som att jag vill byta bil bara för detta


    // Andreas

  • #2
    Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

    Tjenare,

    Det finns hur många möjligheter som helst att bygga ut ljudet i din E91. Byta ut huvudenhet är däremot knepigare.

    Om du har H/K så har du optisk digital (MOST) signal till förstärkaren i trunken. Du har då i princip två möjligheter:
    • Använda en MOST-adapter, t.ex. Audison bit-DMI eller moBridge och koppla direkt på MOST-slingan som går ut från huvudenheten. Du får då en optisk signal som du kan ansluta till en DSP eller processor. Sedan får du hänga på slutsteg från DSP'n
    • Använda en hög-lågnivåomvandlare och koppla EFTER OEM slutsteg. Antingen kopplar du sedan till en DSP eller någon annan form av enhet som summerar signalen, t.ex. HLA-SUM.


    Ett annat alternativ är ju att börja med att uppgradera högtalarna i bilen.

    Skulle föreslå att du tar kontakt med en kunnig butik, t.ex. Nonne på Ljudbyggaren som har mångårig erfarenhet av installationer i just BMW. Kan nås via:

    Ljudbyggaren
    bmwljud.se

    Lycka till!
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

      Hallå! Tack för svaret

      Ska ta och kolla bättre idag om de är så att jag har optiskt steg,

      Är de nu så att de blir på tok för mycket tjorv att börja bygga så får jag nog låta de vara, då de kommer kosta för mycket pengar.


      Måste ändå säga att ljudet i bilen låter ju faktiskt helt okey. De är just nu draget en kabel från ena subben under sätet till en högnivå adapter så jag kan köra slutsteg med bas, men hade ändå vela lyfta ljudet ett snäpp.

      Om man säger att man skulle låta OEM huvudenheten sitta kvar, finns de på nå sätt jag kan koppla förbi de optiska steget och sätta in ett annat? har kolla på ett https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gtr-7535.html, Tänkte om man kunde koppla in de till alla högtalare som jag ska byta ut, Jag har en uppsättning DLS Ultimate U4 liggande, inte nya men låter väldigt fint, men om inte annars kollade jag på att köpa detta https://www.brl.se/sv/artiklar/glade...t-extreme.html. Dock så skulle man ju vela ha nytt i bakdörrarna med.

      Tycker de blir nog dyrt bara där

      // Ante

      Comment


      • #4
        Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

        Jag skulle behålla den stereon du har och försöka få tag på någon som kan programera om ask enheten på din stereo istället.
        Om du skulle varit i Stockholms området kunde jag gjort ett försök.
        Det du behöver är ett OBD-II interface till din BMW, brukar gå att köpa för runt 500 spänn. Sedan kan man ladda ned mjukvara och programera om en parameter på den enheten som skickar ut MOST signalen och ändra från logic7 till hifi istället. Då aktiverar du förstärkaren istället.
        http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...ikation-en.pdf

        Comment


        • #5
          Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

          Originally posted by TheTarpZ
          Tja!

          Nu är de så att jag är väldig kluven här, är så att jag köpt en bmw E91 2008 med navigation samt att de verkar vara nå optiskt steg som std. Jag köpte en stereo till den tidigare länkar " https://www.bluepower.se/sv/produkte...e91e92e93.html " men när jag fått den och ska montera så passar ju den inte för att jag har navigation i bilen samt att måtten på enheten skiljer från en E91 som inte har navigation med skärmen så den vart tillbaka skickad, mitt mål är att iaf kunna ha en enkel din stereo, dubbel hade varit ännu bättre, men vet inte om de kommer bli nå tjorv i bilen om man monterar ur orginal då de är parkerings sensorer osv till skärmen.


          har kolla runt lite & vissa säger att de inte går på nå sätt att bygga om ljudet i min bil. Nog måste de väl finnas nå sätt ? de steg som sitter just nu " optiska " ska inte användas, och jag är inte intresserad av nå navigation då jag kan ha de i mobilen. Finns de nån här som har gjort om allt & kopplat in en eftermarknads stereo samt steg som kan förklara hur ni gjort ?


          Känns inte som att jag vill byta bil bara för detta


          // Andreas
          Vad heter ditt system?

          Profesional?

          Har du diskanter vid backspegeln?
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

            Tja! ja alltså de är ju de jag inte vet, men jag har inge diskanter där nej,

            Inte ännu iaf

            Comment


            • #7
              Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

              I vår E91a från 2011 har vi Professional Navi med stora skärmen, USB och AUX.

              I morgon onsdag ska jag koppla ur CDn för att se vad som händer.
              Kan jag fortfarande använda navin monterar jag min Alpine F#1a

              Återkommer i ärendet.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

                Okey! ja de enda jag vet är att jag har Navi men tror inte jag har stora skärmen.

                ja de kan bli intressant att få höra

                // Andreas

                Comment


                • #9
                  Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

                  Tyvärr hann jag inte med det som var planerat, från att gå i medvind fick jag arbeta i både motvind och uppförsbacke den här veckoavslutningen.

                  Nästa chans är på Måndag då det är STÄNGT på Ljudbyggaren

                  Nu är det full rulle fram till söndag kl 22:00 då vi avslutar i Osby med att avfyra deras Valborgsfyrverkeri
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

                    Om du inte har diskanter i dörrarna tycker jag det tyder på att du inte har MOST/logic 7 i din bil.
                    Du bör enkelt kunna testa det då jag tolkar att du redan tagit ut signalen från en av högtalarna under en stol till att driva ett Slutsteg/sub?
                    Ta den signalen du har dragit till slutsteget och koppla in en vanlig högtalare på den.
                    Jag gissar att du kommer att höra alla frekvenser i den. Om så är fallet som jag misstänker så har du inga optiska steg i din bil och det är bara att ta fullrange signalen under stolarna och koppla in i ett steg med högnivå ingång.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Byta huvudenhet bmw E91 320d 2008

                      Originally posted by heddan99 View Post
                      Om du inte har diskanter i dörrarna tycker jag det tyder på att du inte har MOST/logic 7 i din bil.
                      Logic 7 betyder 7 kanaler alltså diskanter samt center.
                      Dessutom har man "delvis" MOST i ett Professional system med navi.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X