Announcement

Collapse
No announcement yet.

mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

    Tjena,jag har ett mätinstrument (en fluke) och ska mäta så jag får rätt kabel (mäta i varsin ändä på kabeln)någon som vet om fluken ska stå på ohm då jag ska mäta detta?

    mvh

  • #2
    Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

    Hej

    Du kan använda ohm, alternativt en annan inställning som brukar ge pip när det är ihopkopplat. Vet inte om din modell har en sådan funktion.
    Min CO har. Det brukar finnas på de allra enklaste.

    Om du använder Ohm inställning, är det enklast att testa med mätproberna mot varandra. Detta är "isch" vad du söker för värde. Om du håller mätproberna separerade i luften ser du motsvarande värde du inte är intresserad av, om det är samma kabel du söker.

    cho.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

      Tjenare,då ska jag prova detta,eftersom jag ska mäta högtalarna i en lastbil så tror jag att sladdarna på mätinstrumentet är för korta, funkar det att skarva på längre kablar på dom befintliga eller kan det då ge fel mätvärde?

      Comment


      • #4
        Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

        Ja det funkar bra. Resistansen kommer dock bli lite högre. Men inget som påverkar när du skall hitta rätt kabel.

        Comment


        • #5
          Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

          Hej
          Okej det låter ju som att jag bör lyckas med då,nu en annan fråga, är det praktiskt möjligt att ha två stereoapparater inkopplade till högtalarna om den ena stereon är avstängd?, det sitter en originalstereo i lastbilen som jag inte vill plocka ut då den är sammankopplad med färdskrivare och andra saker, jag kan även styra originalstereon från sängen i lastbilen så då kan den ju vara guld att ha

          Comment


          • #6
            Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

            De flesta slutsteg har ett relä i serie med högtalar utgången. Vilket gör att det borde funka bra. Vet dock inte riktigt hur detta är löst i huvudenheter.

            Comment


            • #7
              Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

              Ett sådant dubbelihopkok är "tunn is" att gå på.
              Defintivt inget "alla gör det utan problem, kör på" - grej.

              Det går säkert att lösa med egenhändigt kopplade växlande relän per respektive högtalare om man är lite fyndig.

              Skulle inte provkoppla så på min anläggning.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: mäta så att det är rätt kabel till högtalaren

                Jag har testat att koppla in 2 bilstereos rakt av. Det gick INTE! Vet att det funnits att köpa lösningar för detta då min polare hade en modul just för detta, men den var jättedyr har jag för mig.

                Angående mätinstrumentet. Om du bara vill hitta rätt kabel för att veta om det är en högtalarkabel eller vill veta vilken kabel som går till vilken högtalare räcker det med ett vanligt 1.2 volts ficklampsbatteri. Högtalarens plus på batteriets plus och högtalarens minus på batteriets minus (det gör inget om du vänder på polerna, inget går sönder). Du hör ett tydligt skrapljud i högtalaren.

                Comment

                Working...
                X