Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring frontbas..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funderingar kring frontbas..

    Funderar lite på att bygga en baslåda fram i caben, mest p.g.a. platsbristen som råder under cabpåsen..

    Har tidigare funderat på dubbla 8" som spelar mot ryggstödet men det känns som att ljudet kommer försvinna ändå, det är en rätt stabil plåtvägg som skiljer av utrymmena..

    Tanken är att använda ett billigare element som trivs i slutna lådor upp till 20-22 liter, har kollat lite på Dls X-Wb10, RF R1 10", Kicker Cw10, Hertz Ds250.3, Gas GS1022..
    Slutsteg har jag inte tänkt mycket på, men det är ju hyfsat lättdrivna basar så ett mindre monoblock eller ett tvåkanalssteg ligger väl nära till hands..

    I övrigt sitter det Rainbow 6.5" kickar och RF 4" koaxer i dörrarna, tycker det spelar på rätt skapligt för vad det är. Kickarna spelar i dagsläget 80-250Hz och koaxerna tar över vid 250Hz och allt drivs av ett Gas pro 80.4.

    Har ni några andra förslag eller tankar?

    Jag är mest ute att få lite mer botten där inte kickarna orkar med riktigt.. spelar inte svinhögt eftersom barnen oftast är med i bilen, men det är klart, är inte barnen med så.. :-)
    Spelar mest hårdrock och metal!

    Bilen i fråga är en Pontiac Bonneville -66 :-)

  • #2
    Re: Funderingar kring frontbas..

    Bara att börja bygga.
    Funkar utmärkt med frontbas. Och får du ut så stor låda så kommer det bli bra djup i basen.

    Gladens 10-tummare fungerar t.ex. utmärkt i mindre lådvolymer.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Funderingar kring frontbas..

      Är dock lite kluven om jag ska använda en tiotummare eller om jag kanske skulle bli nöjd med en åttatummare t.o.m.

      Gladens SQX 8 ser ju riktigt trevlig ut, hur mycket effekt vill en sådan ha?

      Comment


      • #4
        Re: Funderingar kring frontbas..

        Originally posted by piko View Post
        Är dock lite kluven om jag ska använda en tiotummare eller om jag kanske skulle bli nöjd med en åttatummare t.o.m.

        Gladens SQX 8 ser ju riktigt trevlig ut, hur mycket effekt vill en sådan ha?
        8an låter kanon, men vill du ha lite mer tryck/djup så är en 10a roligare.

        Väljer du 8a så blir det iofs lättare att gömma undan lådan då den inte kräver så många liter.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Funderingar kring frontbas..

          SQX 08 presterar ordentligt i portad låda om 18 liter.
          Behöver ca 200-250 Watt för att prestera, mer pulver tillför inte så mycket ....... mer än kontroll om det är en kvalitetsförstärkare
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Funderingar kring frontbas..

            Tack för inputen..
            Slängde i en gammal gas 12" i sluten låda på passagerarsidan förut (skulle tro runt 25-30 liter), det lät ju inte så bra (men högt), det finns potential att bygga något roligt..

            Är portad ett krav för SQX:en att gå djupt?
            Så liten låda som möjligt är ju att föredra, men är portad ett krav så får man väl offra lite benutrymme

            Comment


            • #7
              Re: Funderingar kring frontbas..

              Originally posted by piko View Post
              Tack för inputen..
              Slängde i en gammal gas 12" i sluten låda på passagerarsidan förut (skulle tro runt 25-30 liter), det lät ju inte så bra (men högt), det finns potential att bygga något roligt..

              Är portad ett krav för SQX:en att gå djupt?
              Så liten låda som möjligt är ju att föredra, men är portad ett krav så får man väl offra lite benutrymme
              Att bara addera bas är inte framgången till bättre ljudupplevelse.
              Spelar inte grejorna i fas så blir det bara fel.

              En släpig bas förstör mer än det tillför, satsa på tajt framför kvantitet!

              SQX är mycket rund och go i botten även i slutet, vill man trycka på lite extra så har man lite gratis i portat .... därav min inflik av portad låda.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Funderingar kring frontbas..

                Gas tolvan var inget jag tänkte använda, utan något jag bara slängde dit för att testa :-)

                Kommer nog testa med en sluten först för enkelhetens skull, blir jag inte nöjd får jag väl bygga en ny låda :-)
                Bör det vara dämpull i lådan?

                Comment


                • #9
                  Re: Funderingar kring frontbas..

                  Skulle ett Gladen RC 600c1 duga åt Sqx 8an?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Funderingar kring frontbas..

                    Originally posted by piko View Post
                    Bör det vara dämpull i lådan?
                    Nej det är inte nödvändigt om har du har rätt volym, fast testa kostar ju inte många kronor.
                    samtidigt är det en erfarenhet att testa för att se om det blir bättre eller sämre.


                    Originally posted by piko View Post
                    Skulle ett Gladen RC 600c1 duga åt Sqx 8an?
                    Duga gör det, SQX serien är otroligt välljudande så ett bryggat One 130.2 eller ett annat lite brutalare steg gör bara att basen kommer ännu mer till sin rätt.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Funderingar kring frontbas..

                      Sådär, nu har jag beställt en Sqx 8 och ett One 130.2 :-)

                      Hade tänkt montera lådan till basen under mattan i bilen och känner att man kanske skulle ha ett galler, kan jag använda valfritt högtalargaller eller kommer det hejda konen att röra sig fritt?
                      Finns det något annat negativt med att ha den under mattan?
                      Mattan är väl ca 1 cm tjock..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Funderingar kring frontbas..

                        Originally posted by piko View Post
                        Sådär, nu har jag beställt en Sqx 8 och ett One 130.2 :-)

                        Hade tänkt montera lådan till basen under mattan i bilen och känner att man kanske skulle ha ett galler, kan jag använda valfritt högtalargaller eller kommer det hejda konen att röra sig fritt?
                        Finns det något annat negativt med att ha den under mattan?
                        Mattan är väl ca 1 cm tjock..
                        Bas och steg skickades i går så du har produkterna i dag

                        Jag kommer också att köra sub under mattan, framtiden får utvisa om det funkar lika bra som ovanför.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Funderingar kring frontbas..

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Bas och steg skickades i går så du har produkterna i dag

                          Jag kommer också att köra sub under mattan, framtiden får utvisa om det funkar lika bra som ovanför.
                          Mycket riktigt att prylarna dök upp idag, mycket tack!

                          Basen var en imponerande sak, utan att ens spelat med den än

                          Hur mycket luft behövs mellan magneten och väggen i lådan?
                          Antar att hålet i magneten är till för att ventilera talspolen..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Funderingar kring frontbas..

                            Hur gick det här?
                            Lite nyfiken på vad som menas med under mattan/hur det ser ut?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Funderingar kring frontbas..

                              Tanken var att ha baslådan under golvmattan fram och försöka forma den efter baslådan..

                              Min matta var alldeles för bångstyrig och lådan var väl i största laget så nu ligger den fram ovanför golvmattan klädd i tyg

                              Comment

                              Working...
                              X