Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dela framsystemet vart och hur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dela framsystemet vart och hur

    Hur ska jag gå tillväga för att dela mitt framsystem och diskanter till mitt slutsteg med inbyggt delningsfilter. Ska väl tilläggas Att jag har två st delningsfilter till dem men har hört att det är mer fördelar med aktiv delning

    Amega q-comp 60
    DD SS4

    Har hört någonstans att jag behöver ha en kanal per högtalare kan jag dö inte bryggkoppla detta framsystem om jag vill dela i det, bör jag istället dela i HU'n?
    Har en 80prs från pioneer om det hjälper något

  • #2
    Re: Dela framsystemet vart och hur

    Om ditt steg har samma inbyggda filter som DD SS4A så kan du inte använda dessa då de inte går tillräckligt högt i frekvens(0-240Hz och/eller från 240Hz-20kHz).

    Eftersom du har ett 4-kanalssteg så har du ju en kanal till varje högtalare eller har du dubbla q-comp kit?

    Nu kan inte jag Pioneer spelaren så där får ngn annan flika inn men jag tror du kan dela ett 2-vägs system aktivt i den.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Dela framsystemet vart och hur

      Variable High Pass Filter 20Hz - 5kHz @ 18dB/Oct
      Variable Low Pass Filter 50Hz - 5kHz @ 18dB/Oct

      Enligt specs på brl på stereon har den 36db branthet
      http://m.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-80prs.html

      Men jag menar alltså att då går det inte att brygga om jag använder slutsteget som delningsfilter? Eller det kanske inte har någon betydelse?

      Comment


      • #4
        Re: Dela framsystemet vart och hur

        Originally posted by Hedberg25 View Post
        Variable High Pass Filter 20Hz - 5kHz @ 18dB/Oct
        Variable Low Pass Filter 50Hz - 5kHz @ 18dB/Oct

        Enligt specs på brl på stereon har den 36db branthet
        http://m.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-80prs.html?
        Då kan du dela allt i HU.n

        Jag skulle börja med att dela vid 4kHz och branthet på 12dB/Oct och sedan får du labba själv med att höja/sänka delningen då det hänger en del på montaget också vad som i slutändan blir bäst.

        Originally posted by Hedberg25 View Post
        Men jag menar alltså att då går det inte att brygga om jag använder slutsteget som delningsfilter? Eller det kanske inte har någon betydelse?
        Nej det kan du inte och behöver inte göra det heller
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Dela framsystemet vart och hur

          Originally posted by Hewi View Post
          dela vid 4kHz
          Räkna med att gå upp i delning på den (bara)diskanten. (Högpass)

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Dela framsystemet vart och hur

            Fy vad spännande det här ska bli, första ordentliga bygget jag grejar med.

            Vadå, hewi. Tycker du jag ska ge fan i att brygga och kanske använda resterande 2 kanaler till diverse annat exempelvis nytt kit till bakdörrar alternativt mellanregister ?

            Comment


            • #7
              Re: Dela framsystemet vart och hur

              Originally posted by Hedberg25 View Post
              Fy vad spännande det här ska bli, första ordentliga bygget jag grejar med.

              Vadå, hewi. Tycker du jag ska ge fan i att brygga och kanske använda resterande 2 kanaler till diverse annat exempelvis nytt kit till bakdörrar alternativt mellanregister ?
              Nej men du kommer ju att behöva alla fyra till framsystemet , 1-kanal till varje diskant och en kanal till varje 6 tummare....

              Sedan 4st lågnivå anslutna på rätt kontakter från HU:n

              Fördelen med att köra såhär blir att du kan ställa nivån inviduellt för varje element och även tidskompa in dem optimalt
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Dela framsystemet vart och hur

                Jaa det låter jäkligt fördelaktigt. Jag får tacka så hemskt mycket för tipsen, har varit lite kluven i hur man ska göra och det är bättre att fråga här än att göra bort sig helt.

                Comment


                • #9
                  Re: Dela framsystemet vart och hur

                  Det går ju även att biampa filtren om du är osäker

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dela framsystemet vart och hur

                    Ja det får jag lov att tänka på till nästa gång, men har fullt sjå att lära mig det vanliga sättet och det kanske är bäst att få kläm på det innan man experimenterar ytterligare !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dela framsystemet vart och hur

                      Att biampa filtren ör nog det bästa om man inte känner att man har full koll på vad man gör, då kan du ställa nivå och tidskomp separat men hur du än tokar till det så riskerar du inte att ta bort delningen till diskanterna och döda dom på så vis. När du sen känner att du fått till det skapligt med tid och nivå och vill gå vidare så tar du bara bort dom passiva filtren och delar aktivt.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment

                      Working...
                      X