Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att batteri eller att inte batteri..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Att batteri eller att inte batteri..

    Det är frågan.

    Jag har införskaffat 2st lite stadigare batterier till nya bygget,
    och det sitter ett normalt svensson-startabilenochintemycketmer-batteri i bilen såklart.

    Skiljerelä har man hört talas om, inte så haj på funktionen,
    men behöver jag ha det där originalbatteriet fram till någonting?
    Jag kan ersätta det med ett av de andra två batterierna utan bekymmer,
    men det kanske är en bra ide att ha ett batteri bara till att starta bilen?
    Fått för mig att med separat batteri fram genom skiljerelä har man något att starta med,
    även om man spelat slut, men det vet jag inte om jag har nytta av.

    Är det bättre att ha det så eller är det bättre att bara ha två likadana batterier och eliminera den fula ankungen?

    Svaret kanske är självklart men definitivt inte för mig,
    så upplys gärna!

  • #2
    Re: Att batteri eller att inte batteri..

    Det finns lite att läsa här som förhoppningsvis ger lite mer insikt

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32380

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Att batteri eller att inte batteri..

      Det beror mycket på hur du kommer att spela, spelar du bara korta stunder med motorn av så kör på två lika batterier och skit i skiljerelät.

      Tänker du så avstängd och spela utanför korvmojjen (eller på vallåkra) och ska spela länge, kör på med två batterier i skuffen (lika) och behåll originalbatteriet och kör med skiljerelä..

      Relät måste klara hela generatorns märkström så har du 90A generator väljer du ett 100A relä. Kabeln dimentionerar och avsäkrar du efter det också.

      Skiljerelät kopplas med spolen mellan D+ (fältlindning) på generatorn och jord. Då har du alltid ström i ditt startbatteri och kan starta motorn och börja ladda med tomma batterier i skuffen.

      Relä hittar du lämpligt på t.ex. Swedol eller din lokala bilelektriker (bosch servicepoint) det finns reläer/kontaktorer som klarar 1000A så det är inga problem att dimentionera.

      Med vänlig hälsning, Z

      Comment


      • #4
        Re: Att batteri eller att inte batteri..

        Jag skulle nog välja ett intelligent skiljerelä istället. Känner av spänningen och bryter när batteri A sjunker under en viss spänning. Finns relän med en brytare på så att du kan slå till relät även om batteri A är under spänningen. Fördelen är att du då kan starta bilen med batteriet bak om orginalbatteriet ger upp. Givetvis under förutsättning att det är ström i sig. Kostar dock lite mer än ett vanligt relä men funkar grymt smidigt.

        Comment


        • #5
          Re: Att batteri eller att inte batteri..

          Om man har flera batterier som sitter väldigt nära varandra, som en "bank" alltså, så bör de vara av samma storlek enligt min åsikt. På så sätt kan alla utnyttjas lika mycket och risken att något av batterierna dras ur betydligt mer än övriga är mycket liten.

          Jag tycker inte det är "fel" att ha likadana batterier om det ena sitter i motorrummet och det andra i bagaget, men å andra sidan dras det mer ström ur det bakre om slutsteget är kopplat dit eftersom det batteriet sitter närmare och strömmen tar den lättaste vägen. Av just den anledningen kan egentligen det bakre batteriet vara större.

          Huvudanledningen att sätta skiljerelä i en bil är att det ordinarie batteriet inte ska riskera en djup urladdning (eftersom det ofta är ett startbatteri och såna tål inte ett flertal djupurladdningar) och på så sätt riskera skada, dessutom startar kanske inte bilen heller.

          Comment


          • #6
            Re: Att batteri eller att inte batteri..

            Originally posted by BMF View Post
            Jag skulle nog välja ett intelligent skiljerelä istället. Känner av spänningen och bryter när batteri A sjunker under en viss spänning. Finns relän med en brytare på så att du kan slå till relät även om batteri A är under spänningen. Fördelen är att du då kan starta bilen med batteriet bak om orginalbatteriet ger upp. Givetvis under förutsättning att det är ström i sig. Kostar dock lite mer än ett vanligt relä men funkar grymt smidigt.
            Ska man gå avancerat tycker jag att man installerar en intelligent laddningsbooster till generatorn i stället. Den boostar generatorn att ge full laddström hela tiden och hackar sedan den och laddar batterierna enligt en smart laddkurva.

            Dessutom fördelar den strömmen till det batteri som behöver den mest. Exempel på produkt är Stearlings Altenator to battery charger, http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm

            Med vänlig hälsning, Z

            Comment


            • #7
              Re: Att batteri eller att inte batteri..

              Originally posted by zovix View Post
              Ska man gå avancerat tycker jag att man installerar en intelligent laddningsbooster till generatorn i stället. Den boostar generatorn att ge full laddström hela tiden och hackar sedan den och laddar batterierna enligt en smart laddkurva.
              Och tyvärr funkar det inte i alla bilar, jag skulle göra något liknande i min egen bil men blev avrådd av ett företag som är proffs på dessa arbeten.

              Så kolla med dom som vet innan installation är mitt råd!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Att batteri eller att inte batteri..

                Originally posted by zovix View Post
                Ska man gå avancerat tycker jag att man installerar en intelligent laddningsbooster till generatorn i stället. Den boostar generatorn att ge full laddström hela tiden och hackar sedan den och laddar batterierna enligt en smart laddkurva.

                Dessutom fördelar den strömmen till det batteri som behöver den mest. Exempel på produkt är Stearlings Altenator to battery charger, http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm

                Med vänlig hälsning, Z
                Nu tycker ju inte jag att det är så "avancerat" med ett intelligent skiljerelä istället för ett passivt. Kopplas in lättare än den billiga lösningen faktiskt. Plus-kabel från batteri A via säkring till in ppårelät. Ut från relät och till plus på batteri B. Sedan en tunn kabel från relät till minus. Sedan är det klart. Man slipper att leta reda på D+ och sådant på relät. Kostar runt 1000-lappen.
                Vad en laddningsbooster kostar vet jag inte men som Nonne sa så funkar den inte i alla byggen heller.

                Comment


                • #9
                  Re: Att batteri eller att inte batteri..

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Och tyvärr funkar det inte i alla bilar, jag skulle göra något liknande i min egen bil men blev avrådd av ett företag som är proffs på dessa arbeten.

                  Så kolla med dom som vet innan installation är mitt råd!
                  Vet man varför det inte skulle funka eller är det hörsägen (vissa även proffs avråder ju om de inte själva känner produkten)?

                  Med vänlig hälsning, Z

                  Comment


                  • #10
                    Re: Att batteri eller att inte batteri..

                    Originally posted by zovix View Post
                    Vet man varför det inte skulle funka eller är det hörsägen (vissa även proffs avråder ju om de inte själva känner produkten)?

                    Med vänlig hälsning, Z
                    Har ett företag jag arbetat med i snart 30 år så jag vet vad dom går för.
                    Fredrik som äger företaget förklarade varför och det räcker för mig!

                    Sen om han har fel eller det kommit nya produkter ...... ja då ska även jag trimma generator
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Att batteri eller att inte batteri..

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Har ett företag jag arbetat med i snart 30 år så jag vet vad dom går för.
                      Fredrik som äger företaget förklarade varför och det räcker för mig!

                      Sen om han har fel eller det kommit nya produkter ...... ja då ska även jag trimma generator
                      Jag hade velat haft en teknisk förklaring på varför det inte skulle funka...

                      Jag ska försöka forska vidare på mitt håll så får vi se vad jag kommer fram till.

                      Med vänlig hälsning, Z

                      Comment


                      • #12
                        Re: Att batteri eller att inte batteri..

                        Tackar för alla svar, mycket kunskap, uppskattar att det delas med av till oss lite mer okunniga!

                        Det som känns bäst är väl i nuläget att ha kvar batteriet som sitter fram, och sedan köra på skiljerelä, det bör ju inte vara några bekymmer om man bara "tar" ström från batteribanken bak. Laddningen när det gäller ett batteri som är fullt och två som är lite mer tomma samtidigt är en annan femma, det vet jag inte om det är dåligt eller ej, någon kanske vet?

                        Någon mer avancerad laddningsteknik känns överflödig,
                        kör 150A generator istället och bara mosar på med ladd

                        Comment

                        Working...
                        X