Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

    Tjääna, precis som rubriken lyder. Har en Golf IV 0-3 16 ventilers jag tänkt montera ett extra batteri i, har 2st sånna här
    http://www.dbakuten.se/bilstereo/bat.../#.Us7pJLTgGRU

    Ett som jag monterat på OEM plats och ett jag tänkt montera där bak. Men om man inte är super sugen på att slänga ut reservhjulet och montera det i reservhjulsballjan. vad är då ett schysst stället att montera det istället, eller är balljan det absolut bästa stället för att få det ordentligt gjort, det vill säga så stilrent som möjligt?

    Vad ska man då tänka på när man monterar extra batteriet?

    Behöver jag ha en batterilåda för att få den att sitta ordentligt med spännband eller hur fixar jag fastsättningen på ett smidigt sätt?

  • #2
    Re: Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

    Man kan ju se krasst på det - ska du ha så mkt stereo i skuffen att du kommer att kunna riva allt för att få ut reservhjulet när olyckan är framme?
    Eller kommer dru istället försöka ta dig hem - för att, hemska tanke - hämta verktyg för att KOMMA ÅT reservhjulsbaljan?
    ...då hade jag hellre hämtat ett reservhjul & domkraft

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

      Ja det är klart, det blir ju ett jävla meck med kablar som ligger överallt för att komma åt baljan egentligen samtidigt som det blir osmidigarr att ha batteriet ovanför baljan

      Comment


      • #4
        Re: Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

        Det finns ingen plats under baksätet? Om inte så svetsar man en liten låda. Kan hända att man får dra om lite ledningar mm under bilen men det är det värt eftersom man får bästa möjliga viktfördelning när batteriet hamnar framför bakaxeln vilket medför att man inte märker extravikten. Inte många som tänker på sådant men jag hade ett 95 ah i bagaget en sommar och upplevde att bilen blev som en orm på vägen, trots att jag hade helt ny sänkningssats.
        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

        Comment


        • #5
          Re: Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

          Originally posted by diq View Post
          Det finns ingen plats under baksätet? Om inte så svetsar man en liten låda. Kan hända att man får dra om lite ledningar mm under bilen men det är det värt eftersom man får bästa möjliga viktfördelning när batteriet hamnar framför bakaxeln vilket medför att man inte märker extravikten. Inte många som tänker på sådant men jag hade ett 95 ah i bagaget en sommar och upplevde att bilen blev som en orm på vägen, trots att jag hade helt ny sänkningssats.
          Mycket bra att du tar upp det. Många bilstereobyggare tenderar att fylla skuffen med allt och då blir väghållningen lidande.

          Med vänlig hälsning, Z

          Comment


          • #6
            Re: Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

            Originally posted by zovix View Post
            Mycket bra att du tar upp det. Många bilstereobyggare tenderar att fylla skuffen med allt och då blir väghållningen lidande.

            Med vänlig hälsning, Z
            Absolut bra att tänka på det, men kör man tex Volvos bakhjulsdrivna varianter brukar det kunna vara en fördel att få lite mera tryck på bakhjulen!
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • #7
              Re: Montera extrabatteri i skuffen på bästa sätt?

              Okej jag bestämde mig ändå för Att montera ett i reservhjulsbaljan, pga det faktum precis som Johan säger att det kommer gå en jäkla massa kablar kors och tvärs ändå vilket innebär mer problem än om man skulle få punka och hämta det. Nu till min andra fråga, om man inte är en händig svetsare och kan fixa ihop ett gäng ståthållare till batteriet vad är då bästa sättet att fästa batteriet i baljan?

              Har tittat på en batteriladdare från biltema man kan sänka ner i baljan och på så sätt skruva den i plåten. Funkar det? Hur blir det med rost och korrosions skador behöver jag ja något rostskydd på först?

              Comment

              Working...
              X