Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

    Hej,har 2st gamla pioneer gm4200 2 kanaliga,ett sitter i chargern och funkar kanon,tänkte köra med det andra i nya bilen,tyckte att det var lika bra och testa det innan jag monterar det och det visade sig att ljudvolymen är lägre på den ena kanalen,den har separata strömingångar för var kanal och volten är densamma,drar jag ur lågnivån på den kassa sidan så att bara mittdelen av rca kontakten ligger i så åker volymen upp,nån som har nån aning om vad som kan vara trasigt i steget,finns även din ingång,är det lönt och köpa en din till rca och testa med,har testat med andra kablar så det är inga fel på dom.

    Mvh Petri

  • #2
    Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

    Originally posted by Petri.
    Hej,har 2st gamla pioneer gm4200 2 kanaliga,ett sitter i chargern och funkar kanon,tänkte köra med det andra i nya bilen,tyckte att det var lika bra och testa det innan jag monterar det och det visade sig att ljudvolymen är lägre på den ena kanalen,den har separata strömingångar för var kanal och volten är densamma,drar jag ur lågnivån på den kassa sidan så att bara mittdelen av rca kontakten ligger i så åker volymen upp,nån som har nån aning om vad som kan vara trasigt i steget,finns även din ingång,är det lönt och köpa en din till rca och testa med,har testat med andra kablar så det är inga fel på dom.

    Mvh Petri
    Provat att spraya gain-potten och skruva gain upp och ner ett par gånger? Samma med de andra pottarna. Det är oftast pottar eller kontakter som glappar när gain inte stämmer.

    Ifall den kanalen som låter mindre också låter distad så kan det vara reläer eller något på utgången, men det är ovanligt.

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

      Tack för tipset,finns bara gain så ska testa det,annars så finns bara en knapp för och köra bryggat och en för och välja din/rca,vad ska jag spraya med och jag lär ju ta isär steget för och göra det,hade isär den tidigare idag synd jag inte visste det då,tycker inte att den kanalen låter distad.

      mvh

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

        Ifall det gör skillnad med att spraya eller när du vrider på gain så har du nog hittat felet. Det kan vara lönt att byta potte i det slutsteget, är ju inte minsta modellen.

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

          Hade inte tid till och skruva isär den idag men skruvade iallafall på potten mycket men det gjorde ingen skillnad,ljudet följer med fint på den sidan på gainen bara att den är lägre hela tiden,får ta isär steget nån dag och spraya lite.

          mvh

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

            Hur mkt lägre spelar den kanalen?
            Kanske blir lagom lägre att ha den på vänster som en del i nivåkompensering
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

              Du har provat att skifta högtalarna så det verkligen är slutsteget som krånglar?

              Comment


              • #8
                Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

                Japp har provat skifta så inget fel där.

                Comment


                • #9
                  Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

                  Provat byta RCA kabel lite snabbt genom bilen bara ? Vad jag vet så kan kabeln göra det felet...
                  BilstereoPiraten
                  CDT Fantast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

                    Originally posted by henkz View Post
                    Provat byta RCA kabel lite snabbt genom bilen bara ? Vad jag vet så kan kabeln göra det felet...
                    Det skrev han i första inlägget att han har
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

                      Originally posted by ppk View Post
                      Det skrev han i första inlägget att han har
                      haha vadå tröttmössa.com...
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slutsteg spelar lägre volym på ena kanalen.

                        Hade isär steget och smörjde potten men det blev ingen skillnad,provade även och bryggkoppla steget och då låter det ju med samma volym som den bra kanalen, så vad tror ni om och använda det som mono steg?

                        Mvh Petri

                        Comment

                        Working...
                        X