Announcement

Collapse
No announcement yet.

Protection lyser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Protection lyser

    Hej, efter att ha spelat musik i bilen under en längre tid, säg ca 1 timme så kan basljudet helt plötsligt bara försvinna och på slutsteget så lyser "protection", jag läste mig till att det kunde vara dålig jord så jag slipa lite mer där jag satt jorden men felet kvarstår, jag upplever det nästen som att det skulle gå för varmt, om jag spelar mycket bas högt så kan basen försvinna ganska omgående men låter jag den stå ett par timmar så fungerar det bra under ett tag igen.

    Kan det fortfarande vara så att jorden är dåig? på bulten som jag jordat så är det svårt att komma åt att slipa så ska det vara så att jag ska kika om jag hittar en bättre jordpunkt?

    Mvh Jonas

  • #2
    Re: Protection lyser

    Det kan mycket väl vara steget som blir för varmt.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Protection lyser

      Är kylflänsen väldigt varm?

      Comment


      • #4
        Re: Protection lyser

        Det är inte så att man bränner sig, men det är varmt gentemot handen så skulle väl kunna tippa på en 40-50 grader vild gissning

        Comment


        • #5
          Re: Protection lyser

          Va har du för kablar?
          Batteri?
          Vart har du jordat?
          Hur mkt lastar du ner steget?
          Vilken spänning har du vid steget?
          Vilket steg är de?
          40-50 grader är ju inte mkt så borde inte slå av där
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #6
            Re: Protection lyser

            Jag kör med biltemas kabel kit, jag har jordat vid högra balken i skuffen ( volvo 744)

            Comment


            • #7
              Re: Protection lyser

              Det är inte så att du har för lite spänning till steget?

              Att steget skulle bli varmt av klen kabel låter i mina öron ologiskt, att kabeln blir varm för den ska flytta mer energi än den klarar är en sak. Men att steget skulle bli varmare för att det får för lite energi låter lustigt. Eller så har vi en lösning på alla energiproblem.

              Comment


              • #8
                Re: Protection lyser

                Nu lyfter jag denna tråd igen då jag trode att jag löst problemet, jag har nu bytt jordpunkt, så här ser det ut nu:


                Men problemet kvarstår, efter ca 40 min så försvinner ljudet och sedan lyser protection, men nu så har säkringen till slutsteget också gått (25A) och det har den aldrig gjort förut, jag böt säkring och provade igen och nu så slår protektion till på en gång, men den nya säkringen är hel.

                kan det vara så att det blivit damm inne i slutsteget som gör att det blir för varmt?

                Jag har ställt in så att jag har ganska mycket bas, och det är en 10" som den ska driva, förutom det så vet jag ingenting om ljudet




                Mvh Jonas

                Comment


                • #9
                  Re: Protection lyser

                  Har du kollat skicket på basen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Protection lyser

                    Lyser protection direkt när du slår på steget även om du väntat tills det är helt kallt igen?

                    Har du spelat på normal eller väldigt hög nivå när det tar 40min innan problemet uppstår?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Protection lyser

                      Skicket på basen vet jag ingenting av, fick allting av en bekant.
                      Förut så har jag väntat ett tag så har man kunnat spela basen igen efter ett tag, men sedan igår, när säkringen gick så har jag bas ca 2 sek innan det lyser igen. Då jag inte har en aning om hur man ska ha basen inställd så har jag pulat tills att det låter bra. Lowpass filter står på 60 och gain står strax innan mitten mellan max och min och det är själva huvudenheten som jag ställt in så jag kör med ganska mycket bas.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Protection lyser

                        jag skruvade upp steget för att kika om det fanns något synligt att se, och det jag såg var att en av dessa komponenter inte var fastlimmat som dom andra var och den satt ganska nära sin granne, första tanken var att dom får kontakt i och med att det blir varmt och den kanske skulle vrida sig en aning, jag böjde den lite åt andra håller och skruvade tillbaka allting igen, är jag sedan skulle prova steget igen och skulle sätta i säkringen så slog det små gnistor på en gång så jag provade att dra ut jorden, satt i säkringen och satte tillbaka jorden igen och då fräste det lite och börja ryka. Någon som vet vad det kan vara och vågar man verkligen använda steget om man nu skulle få igång det eller är det bara att leta efter ett nytt steg?

                        Steget i frågan är ett MDS classic 2 channel amplifier.


                        Den inringade komponenten är den jag tror kan ha vridit sig en aning när det blir varmt


                        Mvh Jonas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Protection lyser

                          Den sista transistorn (inringade) ser ut att vara bytt, men dåligt gjort. Se till att isoleringen sitter under hela transistorn, annars kommer den kortsluta mot chassit. Det är klassiskt dåligt. Hoppas inget gått sönder redan. Transistorn bredvid ser lite härjad ut också. Kolla så den är frisk också. Det är bara strömförsörjningen, så det är nog ganska enkelt att bara byta transistorerna, skruva dit dem vettigt så bör det spela igen.

                          Det är normalt att det knastrar lite när du stoppar in kablarna, det är kondingarna som laddas. Men det ska i princip bara knastra till en gång. Normalt brukar man ju ta ur säkringen på kablen för att slippa det när man kopplar.
                          Last edited by Jonhny; June 20, 2012, 23:05.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Protection lyser

                            Okej, jag ska dra in den mot isoleringen bättre iorgon och se om det blir bättre, men det rykte till ganska fint när jag satte i jorden, finns det chans att allting kan ha klarat sig ändå? Mvh

                            Comment


                            • #15
                              Re: Protection lyser

                              Du hade inte lågnivån ikopplad när du kopplade på plusen utan att ha jorden inkopplad va? Om jorden inte är inkopplad så ska det inte hända nånting när du kopplar på plusen.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X