Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämnings funderingar portad låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avstämnings funderingar portad låda

    Har en låda med 2st RF power t112d2 basar, och en 6" aeroport, den som har byggt lådan har monterat aeroporten så den sticker utanför lådan, porten är skruvad på insidan av framsidan där basarna sitter, spelar riktigt bra,

    Min fråga är, blir det skillnad på avstämningsfrekvensen om jag trycker in porten och monterar den från utsidan,? Jag vet att de måste vara ett visst avstånd mellan bakreväggen och porten. De är ca 7cm mellan bakrevägg och port, vilket jag tror är fööör lite?

    //Anderz

  • #2
    Re: Avstämnings funderingar portad låda

    Med en 6" port så ska du ha minst 6" från bakvägg till port.
    Trycker du in porten i lådan så blir lådvolymen mindre och du ändrar avstämningen
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: Avstämnings funderingar portad låda

      Varför måste avståndet mellan port och bakvägg vara så fasligt stort som portens diameter? Redan vid halva diameterns avstånd är arean mellan port och vägg större än portens area. Om en 6" port sitter ca 4cm från bakvägg så bör bakväggen fungera som en förlängning av porten. Kommer själv testa en sån lösning snart.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Avstämnings funderingar portad låda

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Varför måste avståndet mellan port och bakvägg vara så fasligt stort som portens diameter? Redan vid halva diameterns avstånd är arean mellan port och vägg större än portens area. Om en 6" port sitter ca 4cm från bakvägg så bör bakväggen fungera som en förlängning av porten. Kommer själv testa en sån lösning snart.
        Jag har alltid gjort så. Jag går inte efter arean utan efter diametern.
        Vet inte om det är det absolut minsta mått man kan ha, men jag tycker det känns optimalt
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Avstämnings funderingar portad låda

          Förstår din tanke, men ändå, ett 6" rör har ungefär 190cm2 area och om man har halva rörets diameter (7,25cm) till motstående vägg så är arean runtom 365cm2. Alltså nästan dubbla arean. Bara en tanke.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Avstämnings funderingar portad låda

            Detta är ju en tumregel man har hört och gått efter sedan man började med bilstereo, ja har dock inget svar på varför det är så men det har säkert någon annan =)
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Avstämnings funderingar portad låda

              Då är det dags att nån tar och undersöker vad som händer om man frångår den regeln. Ska som sagt prova allt från nån cm från väggen och uppåt.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Avstämnings funderingar portad låda

                Det jag kan tänka mig händer om man har porten närmare än portens diameter är att avstämningen inte blir som man räknat ut.
                Sen åt vilket håll det går eller hur mycket har jag inte en aning om. Det var bara en teori.

                Får hoppas att någon av dom gamla rävarna här har provat och kan ge ett bra svar
                Hopp, ska man göra nu då?

                Comment


                • #9
                  Re: Avstämnings funderingar portad låda

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Varför måste avståndet mellan port och bakvägg vara så fasligt stort som portens diameter? Redan vid halva diameterns avstånd är arean mellan port och vägg större än portens area. Om en 6" port sitter ca 4cm från bakvägg så bör bakväggen fungera som en förlängning av porten. Kommer själv testa en sån lösning snart.
                  Jomen det är riktigt. Det är inte konstigare än att vinkla en slotport. Bibehållen area, och fortsatt längd på porten = den fungerar.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment

                  Working...
                  X