Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny HU?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny HU?

    Hej

    Jag är ny här, så postar jag i fel forum får admin väldigt gärna rätta mig och lägga mig rätt.

    Jag funderar på ny HU eftersom min nuvarande börjar hoppa och hacka på vissa MP3 skivor. Vill även att huvudenheten skall klara att läsa mp3 och wma från usbminne eller usbhårddisk och att den skall klara AUX-in för att framtidssäkra, för när mitt bygge spårar ur, jag säger inte om utan när...

    Jag har tittat lite på en Alpine CDA-105Ri och skulle gärna ta emot lite feedback på den.

    Jag vill ha tre lågnivå ut så jag kan köra, framsystem, baksystem + sub på slutsteg istället.

    Bilen jag bygger i är en Audi så jag vill gärna ha en röd belysning på knappar och annat i HU så den passar ihop med bilen.

    Hoppas på bra stöd och hjälp genom mitt bygge här på forumet.

    Mvh Magnus Zotterman

  • #2
    Re: Ny HU?

    Prisklass?

    kan inte annat än att rekomendera Alpine 9887r Kör denna själv i min Audi s2a, går att ställa in så knapparna lyser i olika färger (rött te.x)

    Och den har precis allt du behöver för nuet och framtiden! Låter riktigt bra med!

    Comment


    • #3
      Re: Ny HU?

      Originally posted by zovix View Post
      Hej

      Jag är ny här, så postar jag i fel forum får admin väldigt gärna rätta mig och lägga mig rätt.

      Jag funderar på ny HU eftersom min nuvarande börjar hoppa och hacka på vissa MP3 skivor. Vill även att huvudenheten skall klara att läsa mp3 och wma från usbminne eller usbhårddisk och att den skall klara AUX-in för att framtidssäkra, för när mitt bygge spårar ur, jag säger inte om utan när...

      Jag har tittat lite på en Alpine CDA-105Ri och skulle gärna ta emot lite feedback på den.

      Jag vill ha tre lågnivå ut så jag kan köra, framsystem, baksystem + sub på slutsteg istället.

      Bilen jag bygger i är en Audi så jag vill gärna ha en röd belysning på knappar och annat i HU så den passar ihop med bilen.

      Hoppas på bra stöd och hjälp genom mitt bygge här på forumet.

      Mvh Magnus Zotterman
      Alpine CDA-105Ri är en superb maskin, framtidssäker iom att den har Ai-Net!
      Skulle du vilja är det bara att köpa till en PXA-H100 och du har liknande prestanda som en CDA-9887R, fast då har du ju även USB!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Ny HU?

        Det låter bra. Risken att man fastnar i tävlingsträsket finns ju när man börjar, har redan råkat ladda ner emma regelhandboken, men som jag skrev i min pres, så ligger ambitionen mer mot en välljudande vardags (hobby) bil... Har ju en annan jag åker fram och tillbaka till jobbet med...

        /Magnus

        Comment


        • #5
          Re: Ny HU?

          Originally posted by zovix View Post
          Det låter bra. Risken att man fastnar i tävlingsträsket finns ju när man börjar, har redan råkat ladda ner emma regelhandboken, men som jag skrev i min pres, så ligger ambitionen mer mot en välljudande vardags (hobby) bil... Har ju en annan jag åker fram och tillbaka till jobbet med...

          /Magnus
          Även vardagsljudet fungerar på samma sätt som tävlingsljudet, det ska vara i fas!
          Att ha en sättup som fungerar på ett korrekt sätt förstör inte ljudet, tvärtom har man nått en bit på rätt väg.
          Jag kan inte säga att jag är olyckligare när jag lyssnar på musik i min bil, fast den ALLTID byggs efter vissa grunläggande regler.
          Många ljudbilar på våra vägar skulle vara betydligt bättre om byggherren inte krånglat till det så förbaskat!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Ny HU?

            Kan du ge något exempel på vad du menar med krånglat till det. Jag försöker lyssna på erfarenheten då det brukar vara det bästa sättet att kliva på samma mina som någon annan..

            Jag vill ha ett ljudsystem som framhäver musiken och låter bra, även vid lite högre volym. Det är även viktigt att det låter bra inte bara på förarplatsen utan även i resten av bilen.

            Mvh Magnus

            Comment


            • #7
              Re: Ny HU?

              Originally posted by zovix View Post
              Det är även viktigt att det låter bra inte bara på förarplatsen utan även i resten av bilen.
              Det är väl just en sån sak som kan göra att det blir en krånglig installation. Vill man ha ett "bra" ljud, vilket i mitt tycke ofta handlar om att få en bra ljudbild (se orkestern framför sig, sitta "mitt i" ljudet), så är det väl i princip omöjligt att få till en sån ljudbild i hela bilens kupe.

              Man sätter högtalare lite här och var för att ljudet ska höras överallt i bilen, men ändå går det inte att få samma ljudbild överallt. Dessutom ställer det till med mycket besvär att justera in den ljudbild man vill ha i förarsätet.

              Detta är bara min syn på saken, jag har dock inte den erfarenhet som många andra här på forumet har.

              Comment

              Working...
              X