Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor: Räkna ut baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor: Räkna ut baslåda

    Hejsan!
    Topicen är lite otydlig det vet jag men jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva för att inte få den för lång.

    Jag försöker lära mig hur man räknar ut en baslåda med allt där till.

    Hur man räknar ut liter volymen vet jag.
    Men hur räknar man ut hur stort/stora och antalet portar man ska ha?
    Och finns det något enkelt sätt som man kan få reda på vilken Hz som lådan är avstämd för?

    Där var nog alla mina frågor som säkert är rätt krångliga men jag hoppas på att jag ska kunna förstå era svar


    // Andreas

  • #2
    Re: Frågor: Räkna ut baslåda

    Originally posted by ShaddeN View Post
    Hejsan!
    Topicen är lite otydlig det vet jag men jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva för att inte få den för lång.

    Jag försöker lära mig hur man räknar ut en baslåda med allt där till.

    Hur man räknar ut liter volymen vet jag.
    Men hur räknar man ut hur stort/stora och antalet portar man ska ha?
    Och finns det något enkelt sätt som man kan få reda på vilken Hz som lådan är avstämd för?

    Där var nog alla mina frågor som säkert är rätt krångliga men jag hoppas på att jag ska kunna förstå era svar


    // Andreas
    hei, jeg bruker denne siden.
    http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31

    http://www.digitaldutch.com/unitconverter/length.htm
    hilsen dag gunnar

    Comment


    • #3
      Re: Frågor: Räkna ut baslåda

      Jag använder mig utav Optima på forumet

      Comment


      • #4
        Re: Frågor: Räkna ut baslåda

        Eller så prövar du Winisd från www.linearteam.dk och skriver in parametrarna vas, qts, fs och sen är det bara att labba.......

        Comment


        • #5
          Re: Frågor: Räkna ut baslåda

          Tack så mycket för alla svar

          Svenn3SaataN: Ja man kan ju göra så också men det är ju inte rätt
          Skulle vara kul att kunna räkna ut skiten själv men om man klarar det eller inte är ju en annan sak

          Comment


          • #6
            Re: Frågor: Räkna ut baslåda

            inget dataprogram slår erfarenhet av att bygga lådor

            för dataprogramet tar ingen hänsyn till vilka värden du matar in.

            Men får man rätt volym av exempelvis Optima så har man en grund att stå på

            Comment


            • #7
              Re: Frågor: Räkna ut baslåda

              Originally posted by The one n only View Post
              inget dataprogram slår erfarenhet av att bygga lådor
              Väldigt sant.

              Datorprogram kan som sagt ge en hyfsat bra grundlåda som man sedan kan labba vidare med, det är viktigt att komma ihåg detta. Ska man sedan göra lådor för att enbart spela jättehögt med sinustoner, då hjälper "inte ens" datorprogram utan man får testa sig fram.

              Jag har försökt räkna fram "spela högt-lådor" åt folk, men det fungerar inte som det är tänkt tyvärr. Numera undviker jag helst att räkna ut såna lådor eftersom de bevisligen inte blir bra.

              Comment


              • #8
                Re: Frågor: Räkna ut baslåda

                Originally posted by ShaddeN View Post
                Men hur räknar man ut hur stort/stora och antalet portar man ska ha?
                Och finns det något enkelt sätt som man kan få reda på vilken Hz som lådan är avstämd för?
                Det finns handberäkningsformler för båda sakerna, men det är alltså inte frågan om "bara plus och minus". Liiite mer avancerat än så är det.

                Comment


                • #9
                  Re: Frågor: Räkna ut baslåda

                  Programet WinISD som nosfaratu länkade till tycker jag verkar vara rätt så bra faktiskt Som grund iaf

                  Men usch vad krångligt det verkar vara tror nog jag lämnar över det till dom som verkar kunna detta istället

                  Tack iaf för alla era svar!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frågor: Räkna ut baslåda

                    http://www.tolvan.com/basta/

                    Vet ej hur detta prg funkar då jag inte har satt mig in i hur det funkar.

                    Men för exvis Optima eller nån annan tekniskt bevandrad kan det vara ett verktyg

                    Comment

                    Working...
                    X