Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstruktion baslåda, hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstruktion baslåda, hjälp

    Hej!
    Jag håller på att bygga billjud i min BMW 750iAL.
    Problemet med denna är att bagaget är rätt smalt längst in, och jag har 4st 10" jag ska in med.
    Jag sitter och ritar på en låda.
    Jag har hört någonstans att elementen helst ska riktas framåt?
    Det enda sättet för mig att rymma dessa om jag ska ha dem framåt är att göra som jag ritat.
    Vad säger ni om riktning av elementen?
    Kan jag rikta 2 framåt samt 2 uppåt mot hatthyllan?
    2 framåt samt 2 bakåt?
    Speciallåda med 4 mot varandra?
    Spelar detta någon roll?

    Se bilder:




  • #2
    Re: Konstruktion baslåda, hjälp

    Hejsan.

    Basar framåt som spelar igenom skidlucka gör enorm skillnad i dessa pansarvagnar, been there

    Det svåra blir att få helt tätt, så att inget ljudtryck smyger tillbaka ut i skuffen med dina designer.

    Du har då inte gjort det lätt för dig!

    Comment


    • #3
      Re: Konstruktion baslåda, hjälp

      Hej!

      Nej jag har som konstaterat att jag ska ha alla 4 riktade framåt, så det lutar åt att bygga lådan på bild 1.
      Trots att portarna helst inte ska ut genom hatthyllan så är det så det får bli. Jag vill inte offra mittensätet bak bara för att kunna skicka ut portar genom skidluckan.
      Jag vet inte än hur jag ska täta, men jag har ställt in mig på att göra det ordentligt. Det kommer att bli ruskigt omständigt om jag någonsin får för mig att plocka ut lådan, men det får jag leva med.

      Tack för svaret

      Comment


      • #4
        Re: Konstruktion baslåda, hjälp

        Så du ska bygga portad låda och inte sluten?
        Vet du volym och ev. storlek och längd på portar?

        Du behöver inte ha portarna igenom skidluckan, bara att dom är där bakom och tätt mot resten av skuffen så att ljudtrycket kommer in i kupén

        Comment


        • #5
          Re: Konstruktion baslåda, hjälp

          Ungefär såhär byggde jag på min BMW 5-serie förut.

          Det är kanske svårt att se på bilden men lådan är byggd för att passa mot lutningen på baksätet, så att allt tryck från basen kom in igenom skidluckan och inte bakåt i skuffen

          Comment


          • #6
            Re: Konstruktion baslåda, hjälp

            Yes det blir en portad!
            Menar du att det går bra att rikta portarna mot ryggstödets baksida, trots att det nedfällbara mittsätet är ivägen? Byggde mycket baslådor då jag var lite yngre, och det var aldrig något jag testade. Det sitter en plåtbit ivägen för skidluckan men den ska rondellen få ta hand om.

            Lådvolym och portar har jag inte hunnit räkna på ännu, men volymen anpassar jag bara genom att göra lådan grundare/djupare.
            Det blir nog tyvärr ingen lutad framsida (för att matcha ryggstödets lutning) då jag helt enkelt är för dålig snickare. Blir ruskigt många vinklar att såga då det blir framsidor som "går in mot varandra" (bild 1). Nästa problem är att jag riskerar att magneterna tar i botten av lådan, då det är på millimetern redan som det är.

            Elementen i fråga är RFP3410 x4 som ska drivas av ett RF T20001BD.
            I kupén blir det DLS Iridium 8.3i + UP6i, drivs av DLS CA51.

            Comment


            • #7
              Re: Konstruktion baslåda, hjälp

              Imorgon startar bygget av baslådan, då får det bli hur det blir
              Har räknat på lådvolymer i WinISD samt i några andra program. Blir inte klok. Manualen rekommenderar 28liter för 1x bas?
              Jag räknar på 2 basar i 2 lådor (blir 2 separata lådor pga mellanväggen.
              Jag får fram i snitt ~45-47L för 1x bas i WinISD och liknande. Mellan 90-100 liter för 2x basar med andra ord.
              Avstämd till 28Hz. Ingen aning om det är vettigt.
              WinISD tycker jag ska använda 1x 4" port, 24cm lång.
              Se bilder:







              Om jag ska gå efter WinISD blir det totalt 196 liter för 4x basar.
              Herregud.
              Last edited by lind3r; May 13, 2017, 14:25.

              Comment

              Working...
              X