Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av slutsteg

    Äntligen är det dags att inhandla lite

    Men jag behöver hjälp att välja. Har beslutångest haha
    Står o velar mellan

    http://www.mds.se/t9xtr.html

    Och

    http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu...mics-md1500.1/

    Står ju inte vilken dist MDS mäter i och sen vet jag inte hur MDS är som märke?

    Tips på andra steg är välkomna

    Ha de gött

  • #2
    Re: Hjälp med val av slutsteg

    Viktigare än vilket steg du väljer - hur har du uppgraderat elsystemet för att kunna hantera dessa steg?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med val av slutsteg

      Rent spontant känns det som att du får ca 200% bättre support hos dB-Akuten. Gällande andrahandsvärde så står sig MDS riktigt uselt. Men det viktigaste är att du får hjälp med att matcha ditt system. Effekt är inte allt
      Jag ÄR Gandalf!!!

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med val av slutsteg

        Originally posted by zrken View Post
        Viktigare än vilket steg du väljer - hur har du uppgraderat elsystemet för att kunna hantera dessa steg?
        Tänkt att börja med åtminstone 1 extra batteri i skuffen på runt 80+ ampere. Köpa större generator.


        Originally posted by Gandalf View Post
        Rent spontant känns det som att du får ca 200% bättre support hos dB-Akuten. Gällande andrahandsvärde så står sig MDS riktigt uselt. Men det viktigaste är att du får hjälp med att matcha ditt system. Effekt är inte allt
        Jo det känns lite så med, lite "Billebro" stuk på MDS jämfört med SPL & Dbakuten eller fyndhörnan..

        T.ex om dessa steg kräver 2 extra battier på 100 ampere, går det att börja med ett batteri (för lite än vad steget vill ha) men kunna använda det utan fara om man har koll på volymen?

        Är riktigt sugen på djupbas 6e orders bandpass!

        Men om vi säger att jag har perfekt matchande framsystem, ström så det räcker och blir över, vilket steg är mest prisvärt samt vilket får jag ut mest ur? Vet att det inte bara är watten men tänkte prestanda per krona osv. Sen dessutom lämnar ju MDS steget mer än 1000 watt i 1 ohm.

        Mvh Jesper!

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med val av slutsteg

          Prestanda per krona, är det bassface 1.3 som regerar nu.

          Kan du lösa så du har en 100-150A laddning utöver vad bilen äter, 2-3 extra batterier, så blir läget väldigt trevligt.

          Att spela på låg volym, är förstås okay, med bristande elsystem. Men där vet alla att ingen håller särskilt länge på det före man "bara vill testa lite"

          Bästa tipset är: bygg stabilt elsystem, och därefter "kolla vad klockan är och hur landet ligger" och skaffa steg.
          När systemet spelar "okej" så orkar ingen lägga cashen som behlvs på ström. Vilket förstås gör att man aldrig får ut potentialen ur köpta stereoprylar, då man börjat med att köpa allt kul, men inte det som behövs för att grejjor ska leverera.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med val av slutsteg

            Originally posted by zrken View Post
            Prestanda per krona, är det bassface 1.3 som regerar nu.

            Kan du lösa så du har en 100-150A laddning utöver vad bilen äter, 2-3 extra batterier, så blir läget väldigt trevligt.

            Att spela på låg volym, är förstås okay, med bristande elsystem. Men där vet alla att ingen håller särskilt länge på det före man "bara vill testa lite"

            Bästa tipset är: bygg stabilt elsystem, och därefter "kolla vad klockan är och hur landet ligger" och skaffa steg.
            När systemet spelar "okej" så orkar ingen lägga cashen som behlvs på ström. Vilket förstås gör att man aldrig får ut potentialen ur köpta stereoprylar, då man börjat med att köpa allt kul, men inte det som behövs för att grejjor ska leverera.

            Du lägger stor vikt på ström vilket är rätt, men man kanske skulle ändra din inledning till ....

            Mest prestanda per Ah

            Det finns produkter som levererar nått kopiöst utan att dra ström, vist kostar dom lite mer än genomsnittet men sen sparade man på både karusellen och gungorna
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med val av slutsteg

              Originally posted by Nonne View Post
              Du lägger stor vikt på ström vilket är rätt, men man kanske skulle ändra din inledning till ....

              Mest prestanda per Ah

              Det finns produkter som levererar nått kopiöst utan att dra ström, vist kostar dom lite mer än genomsnittet men sen sparade man på både karusellen och gungorna
              "Mest prestanda per Ah" ...snurrgubbe! Eller skrev du fel?

              Du är välkommen att presentera produkter som "levererar nått kopiöst utan att dra ström"

              Men verkningsgrad kanske är relativt

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med val av slutsteg

                Han pratar pm bongotrummor å såna saker. Dom drar ingen ström alls

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med val av slutsteg

                  Originally posted by zrken View Post
                  "Mest prestanda per Ah" ...snurrgubbe! Eller skrev du fel?
                  Nop, testat olika steg hur länge dom spelade på ett batteri innan man hamnade under 12 volt.

                  Ta tex mitt gamla 90 tals bygge med PG produkter, det spelade 18 minuter på ett batteri innan allt slocknade.
                  Min polare (ja jag hade faktiskt en) körde Alpine och hans system lirade flera timmar.

                  För hur det än är så har vi inget mos har vi ingen musik.

                  I min värld är det ingen självklarhet att man MÅSTE ha flera tusen watt som gör slut på strömmen innan man fått igång Spotify, med dagens teknik att få produkter att leverera satan utan att käka mos är spännande.

                  Jag förstår varför Koenigsegg håller fast på Mosconis D2 förstärkare.
                  Dessa kör man lätt på ett 5A nätaggregat utan att det slår av

                  Så mindre arbete för generatorn mer pulver i motorn ....... och även viktmässigt vilket spar bensin ......

                  Kontentan av detta är att små effektiva steg är rena sparbössan
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med val av slutsteg

                    .......och där åt forumet upp ett gediget inlägg.

                    Kontentan är snarare att dina 90tals upplevelser/analogier är irrelevanta för ämnet. De steg som presenteras är klass D. MD1500 imponerar särskilt med synnerligen friska 96%. D2 500.1 formuleras inte ens verkningsgrad i databladet för D2 100.4 DSP landar siffran på 75%. Sannolikt att hela skillnaden utgörs av mätfel?

                    D2 är säkerligen finfina steg till vad de är avsedda att excellera på. Men att de skulle hålla någon som helst relevans att plockas upp i detta sammanhang, är jag inte med på. Än mindre att de skulle finnas några fantastiska effektivitetsvinster visavi MD-serien. Snarare tvärt om.

                    Förfrågan gällande steg handlar om ett 6th order djupbasbygge. Dessa byggs inte för pendlarvolym, där man tycker det finns tillräckliga resurser i en sluten tölva eller liknande. De byggs för att ha möjlighet att konvertera bilen till en massagekammare där lyckan justeras med ett vridreglage på instrumentpanelen. Till dessa är det föredömligt att ha tillgång till gott om effekt. Vilket inte uppnås före man har tillgång till redigt med ström. Allt annat är missvisande. Framförallt missvisande:

                    "levererar nått kopiöst utan att dra ström" <- kan inte sluta hetsa upp mig över detta.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment

                    Working...
                    X