Announcement

Collapse
No announcement yet.

gziw 12spl problem går varmt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • gziw 12spl problem går varmt

    Hej!

    Har fått ett litet problem med min gziw 12spl bas, driver basen med ett spl dynamic md1500 steg och efter jag spelat rätt hårt lite för länge så börjar det ryka ur porten och luktar bränt, elementet är även väldigt varmt.

    Jag fortsätter spela lugnt tills den svalnar och sedan stänger av, senare på kvällen testar jag att presa på konon och det uppkommer inget skrap då sätter jag igång systemet och den spelar lika bra som innan inga missljud eller dylikt men när jag höjer igen så börjar det lukta direkt igen.

    Nu kan jag inte spela mer än ett par sekunder på hög volym innan det börjar lukta och i värsta fall ryka lite grann men detta kunde jag göra innan, jag skruvade ur elementet men spolen såg fin ut och allt var rätt kopplat (1ohm) och ström , jord samt signal kablar är kontrollerade. Lågpass och subsonic är inställt efter basen. Är basen helt enkelt för klen för den effekt jag ger den?
    Lådan är på ungefär 60 liter med 4" port på 14cm.


    Vad kan vara problemet?

    Tack på förhand

  • #2
    Re: gziw 12spl problem går varmt

    Problemet är att ditt slutsteg skickar distorsion till din bas, vilket värmer upp den.
    Det kan beror på diverse olika saker. Exempelvis att du har för dåligt med ström till steget (du kanske har tillräckligt tjocka kablar, antal batterier och liknande - men dålig kontakt). Det kan också bero på att din signal är på tok för högt gainad, vilket gör att slutsteget tappat ork och skickar dist - även om du har tillräckligt med ström.
    När en bas är bränd, som din, och beter sig som den gör med lukt, är det inget att göra för att "fixa den". Den kommer nu bete sig snarlikt hädanefter.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: gziw 12spl problem går varmt

      Du kanske spelar under lådans avstämning?
      Då minskar effekttålighet och det bildas lätt värme...
      Svensk Mästare 5 gånger...

      Comment

      Working...
      X