Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till b2 es8, problematiskt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till b2 es8, problematiskt

    Har köpt mig en es8 och räknar lite på storleken på lådan. Går efter rekommendationerna från b2 på 21 liter portad låda och en 28cm 3" port.
    Ska ha element och rör åt samma håll (uppåt)
    Med 22mm material så kommer porten stjäla typ 1.14l och basen vet jag inte. Men strunt i det så länge.
    Står lådan upp med bas mot hatthylla så kan jag få ner djupet på lådan till ungefär 20cm (invändigt) som minst pga basens storlek. Bredden till minst 35cm pga storlek på port och bas. Och höjden minst 33.5cm pga port och minst 7.5cm till lådan.
    Detta blir då 23.45liter - 1.14 = 22.31liter. Alltså större än rekommendationen på 21liter. Har jag räknat fel eller måste porten sticka utanför lådan för att allt ska stämma? Eller ska man dra av mer än 1.31liter för basen??

  • #2
    Re: Låda till b2 es8, problematiskt

    Basen är ju hyfsat fet så den kan nog ta upp minst 1,3 liter skulle jag tro.

    Comment


    • #3
      Re: Låda till b2 es8, problematiskt

      Tänker ju inte sänka ner den i vatten för att få reda på det exakt. Men ska man ta till så lådan blir lite för stor eller köra på minimum?

      Comment


      • #4
        Re: Låda till b2 es8, problematiskt

        Gör man en teoretisk beräkning hur frekvensgången blir i 21 liters låda så spelar det peakat, men verkligheten är kanske annorlunda. Om basen funkar i större låda får andra svara på, jag föreslår iaf utifrån mitt beräkningsprogram att du försöker ha 21 liter netto som mest.

        Comment


        • #5
          Re: Låda till b2 es8, problematiskt

          Vad blir det för avstämning på den då?
          Har läst lite olika fs värden på basen på olika ställen. Men enligt b2 ligger den på hela 52.8....
          Tack för hjälpen förresten!

          Comment


          • #6
            Re: Låda till b2 es8, problematiskt

            Omkring 40-41 Hz borde avstämningen hamna.

            Comment

            Working...
            X