Announcement

Collapse
No announcement yet.

Robsarves hemmarigg...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Robsarves hemmarigg...

    Jag får ibland lite frågor om vad jag har hemma när jag lyssnar, så jag tänkte berätta lite om det:

    Jag har 5 olika anläggningar i huset, men det här är den stora som står i biorummet.

    Den får göra tjänst både som två och flerkanal.


    Bilden projeceras på 2,5 m bred duk (ej eldriven, så den är istort sett alltid nere.) och kommer från en Epson TW3200 som förutom att vara gigantisk fungerar riktigt bra.


    Men Ljudet är det jag tänkte foka på nu

    Jag har fyra ljudkällor.
    Skivspelare: Pioneer DV-656, en trotjänare som även spelar DVD-Audio och SACD.


    TVBox: Humax för Boxer med HDMI ut och full HD. Går att spela in på USB-hårddisk om man vill. Används i stort sett endast till Barnkanalen och Melodifestivalen/Idol. (Då är det skönt att ha fyra anläggningar till...)


    HTPC: ASRock 330HT. Kompakt med Blue-ray och HDMI ut.

    XBOX 360 med Kinnect. När man vill ha kul. Självklart med trådlös ratt och Forza 4.



    Kopplingen från HTPC'n är lite speciell då den går via ett USB-ljudkort till s/pdif, Trends Audio UD-10 som verkligen lyfter ljudet.



    Alla ovanstående är kopplade digitalt till en Pioneer VSX-1015. Som var klart skaplig när den köptes in men numera är hopplöst omsprungen. Spelar ingen större roll då jag har över 500 DVD och en Blue-Ray....


    I Bioläge så jobbar Pioneeren som förförstärkare och förstärkare till surroundhögtalarna.

    Främre högtalarna får lågnivån via en DSP26 från Prophon. Denna har alltså analoga ingångar och är gjord för P/A-bruk. Det hindrar den inte från att låta riktigt bra.


    Från DSP'n går signalen vidare dels till ett hemmabyggt 2x500W steg med IcePowermoduler som driver 10-orna i framhögtalarna. Dels till ett Arcam P9 som är en trivsamt klass AB-steg som driver topparna i Jjaz-prototyperna jag har.



    Steroläge/ 2-kanals hifi:

    Det jag håller på med just nu är att använda D/An från min gamla CD, en Arcam Alpha 9 för att ta digitalsignalen ut från VSX-1015 och mata den in i mitt gamla Chiro C-800. Varför nu detta? Jo, Chiron är ett mycket trevligt klass A-byggt försteg, och dspn i CDn är DCS ringDAC. Det låter helt enkelt mycket trevligt ihop. Chiron skall sen gå till DSPn när det är finlyssnardags...



    Problemet just nu är att Jag är ute på djupt vatten, ringDAC-en vill ha I2C digitalsignal och jag har ju en Toslink. Men lite jobb med lödkolven så skall det nog gå att få till en adapter...
    /tycker Erik.

  • #2
    Re: Robsarves hemmarigg...

    Finns ingen mening med att gå ut ser jag
    "Bilstereoforum Cribs"
    RE, DD, Pioneer

    Comment


    • #3
      Re: Robsarves hemmarigg...

      Och nu skall jag bygga om biorummet så jag slipper se alla prylar... Återkommer med bilder. I denna min post nr 8k!
      Last edited by Robsarve; February 3, 2012, 15:27.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Robsarves hemmarigg...

        Trevligt, vad har du för surround och bashögtalare? kolla dina pm ang köp av laddare
        Audi A6 2,4 Quattro
        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

        Comment


        • #5
          Re: Robsarves hemmarigg...

          Subben i denna anläggning används bara vid film och är en enkel 8" AudioPro med inbyggt steg. Rummet har mycken lågbasförstärkning i sig, så mer behövs inte där.

          I vardagsrummets anläggning bor det en helt annan pjäs till sub, men mer om den vid ett annat tillfälle...

          Bakhögtalarna är under ombyggning, tänkte återkomma i tråden om dem...
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Robsarves hemmarigg...

            Kul läsning!
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Robsarves hemmarigg...

              Väldigt trevliga prylar

              Dock har jag svårt att se dig aitta och nöta forza 4 med ratt
              sigpic

              Ägare av DekorTeknik
              Gå in och gilla!

              Comment


              • #8
                Re: Robsarves hemmarigg...

                Originally posted by Robsarve View Post
                I denna min post nr 8k!
                Ja du behöver verkligen komma ut lite, du ser lite sleep(n)ing ut på bilden.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Robsarves hemmarigg...

                  Åja, det börjar bli dax att byta bild, den där är lite gammal nu.
                  Jag kommer faktiskt ut ibland, det här togs i söndags, jag är den störste killen på bilden...

                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Robsarves hemmarigg...

                    Kul! Ge oss gärna lite info om bakhögtalarna då jag själv är på g att bygga ett gäng men har ingen lust att lägga en förmögenhet.

                    Måste erkänna att jag är ganska/väldigt avundsjuk på att du bor i hus men när du säger att en???? 8" bas räcker i ditt biorum så blir jag förbannad Här sitter man och drömmer om ett 20 tal 12" peerless XXL element som kan möblera om en inombords.... OM man hade bott i hus.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Robsarves hemmarigg...

                      Jag har en kompis (JJ) som har strorebror till mina framhögtalare med två xls-tolvor i och till de kör har 16 st scan-speak 10" som sub. Han bor i en tvåa...
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Robsarves hemmarigg...

                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Jag har en kompis (JJ) som har strorebror till mina framhögtalare med två xls-tolvor i och till de kör har 16 st scan-speak 10" som sub. Han bor i en tvåa...
                        Hahahaha, kan du inte försöka fixa en bild på det?
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment

                        Working...
                        X