Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till Ground Zero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag till Ground Zero

    Hej!

    Jag vill bygga mig en låda som passa lite olika typer av musik och som inte skäms för att gå ner i hz. Jag har ju sett att det finns rekomendationer av några återförsäljare fast dessa känns väldigt små?

    De basarna jag har är 3st Ground Zero GZRW 30spl 12" med 2*2ohm.
    Steget är ett Stetsom 6k2 D och jag tänkte koppla basarna så steget går på 3ohm.
    Portad eller sluten spelar ingen roll.

    Så någon som har ett förslag på en lämplig storlek?
    Ska jag bygga 3 lådor i en eller ska jag bara ha en stor låda som är stadgad innuti fast med delat "lådutrymme"?

    Bilen de ska spela i är en stor kombi.

    Tackar

  • #2
    Re: Lådförslag till Ground Zero

    140 liter netto med 2 st slotportar på ca 248 cm2 (35x7,1 cm i uträkningen) som är totalt 70 cm lång vardera, avstämningen är beräknad till omkring 35 Hz.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag till Ground Zero

      Tackar!
      Men läste vidare lite, och det verkar som om mina basar inte gillar så lågt..
      Någon som testat dessa basar på lite lägre hz?
      Hur svarar denna lådan lite högre upp?

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag till Ground Zero

        Originally posted by Sierraboss View Post
        Tackar!
        Men läste vidare lite, och det verkar som om mina basar inte gillar så lågt..
        Någon som testat dessa basar på lite lägre hz?
        Hur svarar denna lådan lite högre upp?
        Min låda i passaten är på 250L brutto med två 6" portar ca 30cm långa och peakar vid 35hz
        Inga problem att krana på med 20-30hz tung musik. Använder ett GZ p4000 steg i 1.33ohm, spelade 147,3dB vid 35hz idag på vallåkra.
        Attached Files
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag till Ground Zero

          Sådana svar gillar jag! Då vet man!

          Men jag kör nog på det första lådförslaget men finns det något sätt att kunna köra kortare portar? 70cm kan ge konstig form på lådan hehe Skulle iofs kunna bygga så att portarna går ut en bit ur lådan med va? Eller svänga portarna inne i lådan?

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag till Ground Zero

            Ja min låda är i största laget för 3 såna basar, 4st hade den säkert funkat bättre till.
            Slotportar som är långa brukar man enklast göra i L-form, du kan säkert göra en port på 500cm2 istället för två på 248cm2 men ska du ha kortare port får du högre avstämning om du har kvar samma portarea och lådvolym. 70cm brukar inte va några problem att få in i L-form, ha samma avstånd mellan port och bakvägg som den är bred och mät hur långt det blir i mitten av porten, inte längs väggen.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment

            Working...
            X