Announcement

Collapse
No announcement yet.

framsystems fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • framsystems fråga

    Tja
    Håller på att fundera ute ett nytt framsystem, högt med kvalitet är väl inriktningen.
    Några frågor har dykt upp.

    Faital pro 6fe200 hur pass lågt kan man dela dom utan att tappa för mycke spl?( 2 i varje dörr)

    Hur skulle t.ex en gladen rs8 prestera med en delning på 250hz? Eller blir det en för hög
    delning? (Plasta låda på 10-12L i dörrarna)

    Kör i dagsläget amega 6.5( lila korg) med en peerless 2" bredbandare, låter trevligt men skulle vilja ha lite mer punch i framsystemet, stegen som driver är 2st dd c2a.

    Så ni med lite mer erfarenhet får gärna komma med tips och råd.

    Mvh

  • #2
    Re: framsystems fråga

    Har kört faitalen ner till 80hz å då låter de fortfarande bra på hög volym å sen spelar de till ca1000hz uppåt

    Comment


    • #3
      Re: framsystems fråga

      Aha
      Kanske får testa faital pro 8" då, den borde klara lägre delning o möta basen lite bättre.
      Tänkte jag skulle byta ut peerless 2.5" bredbandarna mot faitals 3" också när jag ändå håller på

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: framsystems fråga

        Det är nog inte ett helt tokigt byte om man lyssnar på ex Pierre på Seastreamsgarage.
        Var noga med att välja "rätt" element, det räcker inte med "märke" för att få tungan rätt i mun på det här

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: framsystems fråga

          Jo exakt, välja element är inte lätt precis, man får lyssna på dom med lite mer erfarenhet. Är dock sugen på att plasta en låda i dörren o prova en 8" som funkar i volymen man får till.
          Då borde det gå möta basen bra men frågan då blir hur det funkat mot bredbandaren.

          Igentligen är det väl bara o testa, i värsta fall får man göra om o göra rätt

          Comment


          • #6
            Re: framsystems fråga

            Ja kör du med 8" å blåser på med ordentligt med effekt bra dämpat så lär du inte bli besviken! Kompisen har motsvarande mina 6.5" fast 8" i sin golf 4. Ihop med RF P1 12" å satan va det spelar. Både högt OCH snyggt

            Comment


            • #7
              Re: framsystems fråga

              Kruxet med lådor till 8" är att de ofta behöver bli en god smula större än de för 6.5".
              För egen del hade jag inte vågat satsa om jag inte hade varit rätt säker på att få ut en minst 13L, helst uppemot 15-20. Och det är MYCKET låda i en dörr...
              Beror förstås till visss del på element oxå, men att hoppas på att en 6L låda till en 8" kommer göra en nöjd med resultatet är önsketänkande :/

              Få saker är otrevligare än element som spelar ur för små lådor

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: framsystems fråga

                Nice
                jo det är roligt med effekt. Har 2 dd c2a steg så från början blir det isf 200rms/mid men tanken är att handla ett mindre 2 kanalssteg till för bredbandarna och brygga c2a stegen då lämnar dom runt 600rms i 4ohm. Kanske är lite overkill men gillar att ha headroom.

                Comment


                • #9
                  Re: framsystems fråga

                  Nee för små lådor är sällan trevligt, men tanken va o klämma ut runt 10-12l netto och då finns det några 8" som teoretiskt skulle funka, dock är ju praktiken helt annorlunda. Lite därför jag lutar åt 8" pa som är beprövat och funkar bra med stabil montering direkt ut i dörren
                  Last edited by Audiputte; May 20, 2014, 10:14.

                  Comment


                  • #10
                    Re: framsystems fråga

                    Ja det e lagom med effekt tycker jag mosar i mina ca 225w rms å det spelar ju inte lågt direkt....
                    Skall du spela för dig själv och inte tävla: låt dem spela med dörren som låda det funkar alldeles utmärkt

                    Comment


                    • #11
                      Re: framsystems fråga

                      Nee inga tävlingar, bor man i norrland så får man leka själv och spela lite på de mindre träffar.
                      Jag vill ju även framtidssäkra framsystemet ifall man får för sig att byta ut hdc3 12an mot nått värre

                      Comment

                      Working...
                      X