Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kablar...

    Hej,

    köpt klart allt till mitt bygge nu. Endast kablar kvar, tänkte löda egna signalkablar för att få rätt längd, ser lite stiligt ut och man slipper kabelhärvor. Aja nu till frågan, de har diskuterats mycket på diverse ljudforum vad kablar har för inverkan på ljudet, har själv aldrig gjort någon blindtest men många påstår att de gör stor skillnad. Bör man satsa på bättre kablar som normalt är avsedda för hemmabruk i bilen? Eller påverkar störningarna som kan uppstå i en icke-skärmad kabel ljudet mer negativt än vad en skärmad halvbra kabel kan prestera? Som jag förstår så är de impedans, kapacitans och resistans som kan påverka signalen i kabeln, så lågt som möjligt ger mindre distortion - Är dessa variationer ens möjliga att höra? Annars är de bara att köra med en 4mm² kopparkabel och va nöjd

  • #2
    Re: Kablar...

    Här är en Trippelskärmad kabel som kostar ca 10kr metern:
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...5-907-08&toc=0

    Kontakt. ca 23.50 kr st
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...5-00&toc=18749

    Kanske kunde vara något ...sedan skall dessa lödas på ett korrekt sätt. Så som jag har förstått det vad gäller signalkablar så är det lödningen (eller crimpningen) mellan kabel och kontakt. som brukar vara problemet med färdiga köpekablar.

    För kvalite signalkabel på lösmeter är inte speciellt dyrt, inte heller kontakter av bra kvalite är dyra.
    Finns en hel del att välja mellan.

    mvh

    Comment


    • #3
      Re: Kablar...

      75 Ohmskabel för tv-antenner är kanske inte det lämpligaste att köra.

      Jag gillar partvinnat. Bättre störimunitet och enklare att löda. Jorda skärmtråden i ena änden och du har en "semi-balanserad" kabel.

      https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...7-37&toc=20278
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Kablar...

        Låter intressant, signalkablarna har som jag förstått det mer påverkan på ljudet och kan påverkas av störningar i större utsträckning än själva högtalarkabeln. Någon fördel att ha tvinnade högtalarkablar? På signalkablarna, vad har impedansen för inverkan egentligen. På digitalkablar ska det tydligen va 75ohm men vid analoga överföringar verkar det inte spela någon roll, hm? Ska det vara ett visst värde eller är det bara bra om impedansen är lägre.

        Den 2 ledade kabeln verkar intressant annars

        Comment


        • #5
          Re: Kablar...

          Allt som rimligen kan bör partvinnas
          Främst då högtalarkablar men möjligen även lite längre power ledningar viket skulle kräva att man drog både plus och gnd med kabel istället för att nytja chassit


          Länk:
          http://www.audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf

          Bli nu inte helt vilda med kommentarer detta är bara teori och man behöver ju inte kanske överdriva men högtalarkablar bör partvinnas för att inte plocka upp störningar speciellt långa kablar i vardagsrummet även om just dom då inte har med bilar att göra.
          Last edited by savenlid; December 20, 2010, 03:59.
          Mitsubishi L300 minibuss
          VW Multivan T5

          Comment


          • #6
            Re: Kablar...

            Originally posted by savenlid View Post
            Allt som rimligen kan bör partvinnas
            Främst då högtalarkablar men möjligen även lite längre power ledningar viket skulle kräva att man drog både plus och gnd med kabel istället för att nytja chassit


            Länk:
            http://www.audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf

            Bli nu inte helt vilda med kommentarer detta är bara teori och man behöver ju inte kanske överdriva men högtalarkablar bör partvinnas för att inte plocka upp störningar speciellt långa kablar i vardagsrummet även om just dom då inte har med bilar att göra.
            Stora fördelen med att tvinna DC strömkablar är att få bort magnetfältet kring dem, och det är inget teorisnack, det funkar i praktiken med.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Kablar...

              Absolut även för högtalarkabel. Jag kör helst tvinnad 2,5-kvadrat FK-kabel hemma.

              Har man riktigt gott om tid så kan man ju fyrfläta kablen, men det kräver tålamod och noggrannhet för att bli bättre än tvinnat.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Kablar...

                En bra billig twisted kabel är vanlig CAT5/CAT6 ethernet kabel som kan köpas nästan var somhelst på rulle, finns även skärmad, får man 4 par i en bunt, kör man bara signaler däri tycker jag nog inte dom borde störa varandra nämnvärt.
                Signal kablarna bör hållas på avstånd ifrån power och högtalarkablar, även någon decimeter är mycket bättre än att dom dras tillsammans.
                Mitsubishi L300 minibuss
                VW Multivan T5

                Comment


                • #9
                  Re: Kablar...

                  CAT5 är förvisso billig men det beror på att det i stort sett bara är plast man köper.

                  Ledarna i den är så små att förlusterna blir påtagliga om man kör lågnivå genom en sån... Normalt anger inte ens tillverkarna resistans och kapacitansvärden på dem.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kablar...

                    Ska definitivt köpa på elfa, blir en hel del billigare. De låter som om de får bli partvinnade kablar då. Var nere i den lokala hifibutiken och lyssnade på några olika högtalarkablar som skulle skilja mycket i "käraktär". Frågade han om kabeln ändrade frekvenssvar så pass att man skulle höra skillnad och att kabeln enda funktion borde vara att överföra signalen så lik som källan som möjligt. Att kabeln skulle förändra ljudet låter inte som en bra sak enligt mig. Killen rabblade om att de inte var så enkelt bla bla. Men som jag förstår de handlar de endast om att få störningar och förluster på så låg nivå som möjligt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kablar...

                      Kablar är som bilar.
                      Antingen så väljer man att d bara har fyra hjul o en ratt o tar en mellan punkt a till b.

                      Eller så väljer man att det är skillnad på en Volvo o Ferrari, där vissa kostar mycket för dess namn o teknik medans andra kostar lite mindre men då kanske saknar en del "finesser".

                      Och det brukar vara lika svårt o "vinna över" den ena sidan till den andra.

                      En tumregel som gällt ett tag är att lägga ungefär 10-15% på kabel till sin anläggning.
                      Oavsett vilket läger man valt så finns det ingen anledning o köpa 20000kr kablar till en 2000kr anläggning, gör då hellre tvärtom.

                      Lycka till

                      Mvh
                      Rutger
                      Du lär så länge du lever, heter det.
                      Jag tror att motsatsen är lika sann.
                      Bengt Feldreich
                      _______________________________________
                      _______________________________________

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kablar...

                        Om du frågar mig som är ingenjör och basar över en kabelfabrik så är min åsikt att det som är viktigast:
                        1. Störskydd.
                        2. Låg resistans.
                        3. Anpassning till produkterna.

                        Det finns produkter som är mycket känsliga för olika kapacitanser och induktanser hos högtalarkablar, speciellt rörbaserade förstärkare. Men det stora flertalet är det extremt svårt att höra någon större skillnad på.

                        Köp kablar enligt tidigare råd och lägg pengarna du sparat på så bra högtalarelement som du kan hitta. Det ger betydligt bättre avkastning.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kablar...

                          Okej, inga rörsteg jag använder. Men jag beställer partvinnat och kör både signalkablar och högtalarkablar av den typen. Sista fråga, den sista biten sladd som brukar va direktlödad i mellanregister/diskanter, bör man ta bort den och löda direkt på kontakten. De finns ingen risk att högtalaren tar skada av värmen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kablar...

                            Nej.

                            Jo, det finns det.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kablar...

                              Originally posted by rutger j View Post
                              Kablar är som bilar.
                              Antingen så väljer man att d bara har fyra hjul o en ratt o tar en mellan punkt a till b.

                              Eller så väljer man att det är skillnad på en Volvo o Ferrari, där vissa kostar mycket för dess namn o teknik medans andra kostar lite mindre men då kanske saknar en del "finesser".

                              Och det brukar vara lika svårt o "vinna över" den ena sidan till den andra.

                              En tumregel som gällt ett tag är att lägga ungefär 10-15% på kabel till sin anläggning.
                              Oavsett vilket läger man valt så finns det ingen anledning o köpa 20000kr kablar till en 2000kr anläggning, gör då hellre tvärtom.

                              Lycka till

                              Mvh
                              Rutger
                              Nu har du fel Niklas! Kabelbudgeten skall ligga på minst 20% av anläggningens totala kostnad.....
                              Kablar är som smink på en vacker kvinna! Från att vara snygg till att se helt fantastisk ut!

                              Eller är det jag som har missförstått något nu??
                              Peter J

                              Projekt Saab 95 Aggressor
                              https://www.facebook.com/saabaudio/
                              Instagram saabaudio

                              Ancient history....
                              http://www.garaget.org/?car=106118

                              Comment

                              Working...
                              X