Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag hemmasub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag hemmasub

    humm, mod kan flytta tråden om den hamnat fel

    ska bygga mig ett stycke hemmasub utav en hollywood 1040D (10")

    tänkte koppla den i 8ohm samt ha ett slutsteg som har 300w rms i 4 ohm.

    Nån som har ett fint lådförslag till detta? sluten givetvis..
    tänkte att jag bygger lådan i mdf samt att jag lägger i lite dämpull efter väggarna..

    Spec på basen:

    X-Max: 12mm

    Vas: 52.5 liter

    Qts: 0.52

    Fs: 36 Hz
    Billös!

  • #2
    Re: Offtopic: Lådförslag hemmasub

    har även en idé som jag inte riktigt vet om det funkar..

    har tänkt spela med basen ner mot golvet. samt gömma lådan i armstödet till soffan (hatar synliga subbar i vardagsrummet, usch) mellan soffan och golvet har jag 80mm "spalt" som ljudet kan röra sig i.

    lådan kan jag givetvis göra fötter till så den kommer högre upp än 80mm från golvet. men detta kanske inte spelar någon roll?
    tror ni detta funkar? så får jag subben gömd och alla är nöjda och glada
    Billös!

    Comment


    • #3
      Re: Offtopic: Lådförslag hemmasub

      Sök efter minhembio på Google så har du ett forum där dom kan svara mycket exakt på hur du skall gå till väga!
      SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

      Comment


      • #4
        Re: Offtopic: Lådförslag hemmasub

        Smällde ihop en låda idag, vi får se hur den låter, men djuuuupt avstämd är den, som det ska vara =)
        Billös!

        Comment


        • #5
          Re: Offtopic: Lådförslag hemmasub

          Originally posted by Lind4hl View Post
          Smällde ihop en låda idag, vi får se hur den låter, men djuuuupt avstämd är den, som det ska vara =)
          Tänk på att vissa basar får så kallat nerhäng om dom monteras neråt efter en längre tid, qts är på gräsen mellan ett val av sluten och portat, om du gör en egen port kan man forma den och ge basen mer motstånd, formar man den på rätt sätt så blir det minimalt med blåsljud, och disten sänks med en portad låda vid låga Hz Jag kan göra en beräkning på den så som jag tror att den skulle bli bra, jag har grejat mycket med bilbasar i hemmet och lyckats bra. Hur stort är rummet som den skall spela i hade varit bra att veta!
          Med vänlig hälsning chrick
          Last edited by chrick; September 19, 2013, 15:19.

          Comment


          • #6
            Re: Offtopic: Lådförslag hemmasub

            Originally posted by chrick View Post
            Tänk på att vissa basar får så kallat nerhäng om dom monteras neråt efter en längre tid, qts är på gräsen mellan ett val av sluten och portat, om du gör en egen port kan man forma den och ge basen mer motstånd, formar man den på rätt sätt så blir det minimalt med blåsljud, och disten sänks med en portad låda vid låga Hz Jag kan göra en beräkning på den så som jag tror att den skulle bli bra, jag har grejat mycket med bilbasar i hemmet och lyckats bra. Hur stort är rummet som den skall spela i hade varit bra att veta!
            Med vänlig hälsning chrick
            3 år senare.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment

            Working...
            X