Announcement

Collapse
No announcement yet.

Löser kondensator spänningsfall?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Löser kondensator spänningsfall?

    En enkel fråga (Kanske).

    Utsidan på bilen blinkar belysningen i taktfast sken till musiken.
    Hur blir jag kvitt det? Förutom å sänka volymen.

    Sitter och läser instruktionsboken till min bas, Hertz ML 2500.
    Men blir inte klokare.

    Läser även instruktionsboken till slutsteget, Impact HC 75.4.
    Där står det en siffra som kan vara intressant, 13,8V.

    Då är frågan, har aldrig mätt under lyssnande vad bilen har för volt, men med tanke på belysningen, så understiger nog det värdet.

    Kan nog härleda detta spänningsfall till 2st framkit dukat under. (R.I.P.)


    Till frågan, kommer en kondensator att lyckas hålla uppe spänningen när batteriet inte orkar med?

  • #2
    Re: Löser kondensator spänningsfall?

    vad har du för kabelarea på +och jord, kolla laddning+batteriets kondition
    Last edited by D.O.C; December 28, 2014, 00:58.

    Comment


    • #3
      Re: Löser kondensator spänningsfall?

      Lite sent svar men nu har jag tinat upp bilen och kan öppna bagaget.
      Det jag kan läsa ut på kabeln är 0,5, så borde vara 50mm. Båda till ström och jord.

      Jorden är satt fast så att jag har sandpaprat så att den ska få bästa möjliga kontakt.
      Batteriet är i bra skick, har till å med underhållsladdat denna vintern batteriet.

      Jag kan inte något direkt om strömförbrukning, men kan det vara så att jag ställt upp slutsteget för mycket så att när basen arbetar krävs det mer kraft än vad generatorn och batteriet klarar av att leverera?

      Comment


      • #4
        Re: Löser kondensator spänningsfall?

        Hur ser det ut i motorutrymmet med jord mellan motor och kaross, jord mellan batteri och motor samt pluskabel fram till generatorn?

        Comment


        • #5
          Re: Löser kondensator spänningsfall?

          du får nog kolla upp din kabel om det är 50mm2.. har en 35mm2 liggandes där det står 0,5 på också..det har med utmärkning på längd. dvs 50cm bitar.

          Comment


          • #6
            Re: Löser kondensator spänningsfall?

            Originally posted by Andyah View Post
            du får nog kolla upp din kabel om det är 50mm2.. har en 35mm2 liggandes där det står 0,5 på också..det har med utmärkning på längd. dvs 50cm bitar.
            Jag tror nog det är en 50´s.. Den är tjockare än en spritpenna. Det är inte den vanliga storleken man brukar ha, utan en mycket tjockare.


            Hade inga problem när jag inte hade inställningar när basen inte arbetade så mycket, men då kände man inte av den, är en BMW E34, då

            Comment


            • #7
              Re: Löser kondensator spänningsfall?

              Om det är så att strömmen inte räcker till så även med en kondis så kommer ju det vara lika mycket stress för batteriet att hinna ladda kondisen hela tiden. så bästa är väl att skaffa dig ett likadant batteri till istället.

              Men börja med att göra "the big three" iaf om inte det är gjort.

              Comment


              • #8
                Re: Löser kondensator spänningsfall?

                Jag var tvungen att google "the big three". http://www.motorfordon.com/bil/cars/11748.html.

                Tror nog att jag har helt fel bil att göra en enkel installation att spela så att musiken känns. Å känner att jag inte vill gå å ändra allt för mycket bland kablarna.

                Har gått nyligen å blivit med en till bil, opel astra halvkombi. Blir nog lättare att få bättre ljud i den än en väl isolerad bmw.

                Comment

                Working...
                X