Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by Phear View Post
    Fiffigt med ramarbetet! Avundas alla er klurifaxer som har mer hjärnkapacitet än min enda (men glada) hjärncell.

    *Edit*, min hjärncell har visst svårt att stava också...
    Originally posted by Porscheper View Post
    Fan vad snyggt! är riktigt avis på det fräsbordet,
    Originally posted by zrken View Post
    Vilket textbokexempel!
    Helt lysande bra arbete! Well done!!
    Originally posted by carlr View Post
    Mycket vackert! Otroligt fin finish vad man kan se.
    Tack för alla uppmuntrande kommentarer!

    Comment


    • #92
      Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Efter silver och klarlack blev resultatet så här:



      Nu kan man lämna det tidsödande arbetet med slutstegsramen bakom sig även fast jag gärna gör om det i något annat sammanhang då det var riktigt kul.

      Istället gav jag mig på installationen i reservhjulsbaljan där en Gladen SQX 10", ett Maxxima EP450, och ett Alpine PDX-M6 ska husera.
      Det visade sig vara lite trängre än jag räknat med. Botten på baljan var allt annat än plan och för att få till 22 l lådvolym blev det en ganska udda form på bottenplattan.
      Avståndet från ovankant på baslådan ner till botten på baslådan blir 173 mm. Inbyggnadsdjupet på basen är 140 mm vilket ger 33 mm frigång mellan den ventilerade talspolen och botten på baslådan. Jag är osäker på om det är tillräckligt, någon av forummedlemmarna kanske har koll på detta?



      För att få till de runda ytterformerna på baslådans väggar provade jag på så kallad "kerfing" som går ut på att såga spår i MDF-skivan så att den går att böja. Undrar om det finns något svenskt ord för "kerfing"?
      Efter att ha räknat ut hur många spår som behövdes till den givna radien ställde jag in sänksågen så att det blev 2 mm material kvar i botten. Det visade sig vara precis lagom.







      Planen är att använda PL400-konstruktionslim för att limma ihop den uppslitsade väggen. Jag tänker mig att PL400 passar bättre än trälim i och med att det är spalter som behöver fyllas ut.
      Vad tror ni om det? Därefter tänkte jag lägga lite polyester och glasfiber på insidan som förstärkning och för att få det garanterat tätt.
      Last edited by Backkungen; May 2, 2015, 20:55.

      Comment


      • #93
        Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Har aldrig provat kerfing själv, men har sett det göras med både lättflytande trälim, men vanligast, polyester.
        Själv hade jag nog gått på polyester, tycker det krymper mindre än trälimmet...

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #94
          Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Trälim utblandat med mycket sågspån har jag sett användas för spårad mdf.
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #95
            Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Alla byggen med PL400 blir oförstörbara, råkade överdosera när jag byggde låda i min gamla Chevrolet Beretta, fick i princip använda vinkelkap för att få ut lådan då lite PL hade råkat fästa i platen, lacken rök fläckvis i bagaget : )

            Fluff
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • #96
              Re: Citroen C5, SQ-bygge

              När jag nu hittat den lämpliga placeringen av batteriet behövde jag något att fästa det med. I mina gömmor hittade jag en U-balk som verkade passande. Efter att ha kapat den till rätt längd borrade jag ett hål i varsin ände där M10-gängstång ska spänna batteriet mellan U-balken och reservhjulsbaljan.

              Renslipning, grundning och lite svart färg och det hela är klart för installation.





              Arbetet med baslådan fortsätter också. Jag har nu limmat sidoväggarna mot bottenplattan. Jag valde att blanda MDF-spån och trälim efter tipset ovan. Det funkade bra men var lite väl trögflytande för att fylla ut spåren på ett bra sätt. Något med lägre viskositet hade nog varit bättre. Hur som helst blev slutresultatet bra vilket är huvudsaken.
              Jag valde att plugga och limma lådan, för att underlätta pluggningen använde jag styrstift, finns på Jula.

              Då lådan har en komplicerad form gick det åt en del mätande och räknande innan för att få fram volymen. Jag kontrollmätte lådan genom att först lägga ner en tät plastduk och sedan fylla på med vatten. 22,3 liter vatten gick i vilket är rätt nära de 22 liter jag räknade fram innan. Gladen SQX 10 vill ha 22 liter sluten låda.



              Innan jag gav upp för kvällen var jag tvungen att lägga ner den halvfärdiga lådan i reservhjulsbaljan för kontroll av passform. Inga problem så långt.

              Last edited by Backkungen; May 4, 2015, 23:46.

              Comment


              • #97
                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Originally posted by Backkungen View Post
                När jag nu hittat den lämpliga placeringen av batteriet behövde jag något att fästa det med. I mina gömmor hittade jag en U-balk som verkade passande. Efter att ha kapat den till rätt längd borrade jag ett hål i varsin ände där M10-gängstång ska spänna batteriet mellan U-balken och reservhjulsbaljan.

                Renslipning, grundning och lite svart färg och det hela är klart för installation.





                Arbetet med baslådan fortsätter också. Jag har nu limmat sidoväggarna mot bottenplattan. Jag valde att blanda MDF-spån och trälim efter tipset ovan. Det funkade bra men var lite väl trögflytande för att fylla ut spåren på ett bra sätt. Något med lägre viskositet hade nog varit bättre. Hur som helst blev slutresultatet bra vilket är huvudsaken.
                Jag valde att plugga och limma lådan, för att underlätta pluggningen använde jag styrstift, finns på Jula.

                Då lådan har en komplicerad form gick det åt en del mätande och räknande innan för att få fram volymen. Jag kontrollmätte lådan genom att först lägga ner en tät plastduk och sedan fylla på med vatten. 22,3 liter vatten gick i vilket är rätt nära de 22 liter jag räknade fram innan. Gladen SQX 10 vill ha 22 liter sluten låda.



                Innan jag gav upp för kvällen var jag tvungen att lägga ner den halvfärdiga lådan i reservhjulsbaljan för kontroll av passform. Inga problem så långt.

                bara köra basen felvänd =)

                Comment


                • #98
                  Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Mäkta imponerad!
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • #99
                    Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Du e lite som Mac Gyver, hittar lösningar på att få till diverse konturer
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Originally posted by Nonne View Post
                      .
                      Själv köper jag mina pryttlar hos Rutlands och Axminster i England.
                      De vita frässtålen rekommenderas varmt hos Axminster.
                      Jag har nu kört sönder mitt tredje kopierfrässtål i rad från Jula.
                      Det första rasade lagret på ganska omgående + att det blev slött på nolltid. Gick tillbaka till Jula och reklamerade och fick ett nytt. Samma sak hände med det, slött efter bara tio minuters användning och därefter lagerras.
                      Reklamerade även det och fick ett nytt för att kunna slutföra arbetet och nu har även det tredje stålet rasat. Behöver jag säga att jag inte rekommenderar Julas "Hard Head" frässtål. Har nu på Nonnes rekommendation istället beställt hem frässtål från Axminster som jag ser fram emot att börja använda istället.

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Du e lite som Mac Gyver, hittar lösningar på att få till diverse konturer
                      Tack, tror jag Ibland får man ta till en del okonventionella knep för att komma vidare med sina projekt.

                      Originally posted by Hassman View Post
                      Mäkta imponerad!
                      Tack för det!

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Jag körde sönder 3-4st Jula-kopierstål under bygget av hemmabasarna. De hann inte bli slöa innan kullagret skar och/eller lossnade. Spelade ingen roll om jag smorde och drog åt. I fortsättningen blir det kvalitetsskär, det lönar sig.

                        Snyggt jobbat med fräsen annars i tråden.
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Baslådan är i princip klar nu. Asfaltsmatta på insidan var väl inte helt nödvändigt men kändes ändå rätt för sinnesfridens skull.
                          Baffeln är pluggad och limmad och kopierfräst efter konturerna på lådan.
                          Håltagning för basen är klar och en 45x45 regel inlimmad som stagning av baffeln.
                          En skön känsla att lyfta ner basen i lådan när passformen är perfekt!
                          Funderar nu över vad som är brukligt för att dra fast basen i lådan. Rampamuffar, islagsmutter eller vanlig träskruv?
                          Är inne på rampamuffar om de inte hamnar för nära kanten på hålet.







                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Åh vilket hantverk du levererar!
                            Undrar lite hur du approachade 'räkna ut volym' på de där rätt udda formerna och ändå landade välidigt nära?

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Kan tillägga i frässtålsdiskusitionen att Bauhaus stål är det sämsta jag testat.
                              Jag körde ca 30 cm i en bordsskiva för att kunna fästa tvingar för hörnmontage.
                              Ett sådant arbetsmoment ska ta Max 2-3 minuter, med det stålet tog det nog en kvart.
                              Sista decimetern frästes ej spånet bort, man brände bort materialet
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Kan tillägga i frässtålsdiskusitionen att Bauhaus stål är det sämsta jag testat.
                                Jag körde ca 30 cm i en bordsskiva för att kunna fästa tvingar för hörnmontage.
                                Ett sådant arbetsmoment ska ta Max 2-3 minuter, med det stålet tog det nog en kvart.
                                Sista decimetern frästes ej spånet bort, man brände bort materialet
                                Hör dig. Har bränt något därifrån oxå, samt 3st jula-fräsar jag med.
                                Köpte sedan en grön variant (minns ej märke) via Würth för kanske 400kr ngt, det var synnerligen väl investerade pengar. Satan vilken skillnad. Trodde inte d var sant.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X