Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

    Efter 6 år och en bil kände jag att det var dags för något nytt, så min 9-3SS såldes efter 8500 mil med mig bakom ratten. Planen var då att få tag på en bil som kostade max 10.000kr utöver det jag fick för min gamla, Blocket kollades flera gånger per dag och objekt sållades ur. Till slut bestämde jag mig för att åka till en större bilhandlare i Södertälje för att kolla på ett fint objekt. Ringde försäljaren samma dag för att kolla så bilen fanns kvar och få lite allmän info om skicket, "jättefin!" fick jag till svar. Tydligen har vi olika syn på det här med "jättefin", eller så är han blind för den bil jag kollade på var knölig och repig runtom. Servicearna var inte heller riktigt skötta.Total besvikelse! Inredningen såg visserligen väldigt fräsch ut men det var för mycke jobb på utsidan så jag åkte därifrån utan bil.

    På väg därifrån kollade jag lite snabbt på Blocket och fick se en bil som jag tidigare var lite nyfiken på, men med väldigt lite info och bara en bild. Men när man ändå är i närheten så kan man väl lika gärna kolla, så säljaren kontaktades och det blev ett besök. "Den ska jag ha!" kände jag så fort jag såg den. Fanns visserligen en del att göra utvändigt på den med men långt från samma som den första, här kändes det hanterbart. Serviceboken var väl ifylld också och allt kändes fräscht vid provkörningen. Säljaren skulle bara lösa det lån som låg kvar innan jag köper den, vilket förhoppningsvis blir nu i veckan då det är tävling hos BRL i Borlänge till helgen där jag hade tänkt närvara.




    För att få upp nåt litet intresse så kan jag dra den tänkta set-upen, det är iaf vad jag kommer börja med så får vi se i vinter hur det utvecklar sig.

    HU: Google (Asus) Nexus 7 Gen. 2 samt bildator
    DSP: Mosconi 6to8 med AMAS
    Framsystem: DD AT28, AW3 & AW6.5 (kommer senare bytas ut mot W6.5)
    Steg framsystem: 2x Mosconi AS100.4 (ett per sida)
    Sub: Jao, nånting blir det väl
    Steg sub: Mosconi AS300.2

    Mer info och bilder kommer, håller på för fullt med plattan till stegen som jag började med redan i förra projekttråden. Har lite kablar kvar innan den är klar och redo för montering i bilen. Behöver bara dra plus, jord, remote och styrkabel till processorn för att få igång systemet. Originalslutsteget sitter i skuffen så jag skarvar på högtalarkablarna där tills vidare. Men nu ska jag jobba så jag (förhoppningsvis) har en spelande bil till helgen, bara jag får hem bilen i ti
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

    Detta kan bli intressant att följa

    Mvh Micke

    Comment


    • #3
      Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

      Wiihoo!
      Nu får vi ju innerligt hoppas att du får affären att gå i lås, så vi har en bygglogg på gång

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

        Affären kan nog ses som klar, om inte nåt märkligt och oförutsett sker. Jag väntar bara på att säljaren ska ringa och säga att dom fått pappret från banken som bekräftar att bilen är betald. Jag hoppas det blir idag så jag kan åka och hämta bilen i morgon, annars blir det stressmek på fredag.

        Slänger med en bild på hur slutstegsplattan ser ut nu, fattas högtalarkablar men måste lösa en anslutningspanel för dom först.

        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

          Ser lovande ut.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

            Hur har det gått med bilhämtningen?

            Comment


            • #7
              Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

              Originally posted by octan View Post
              Ser lovande ut.
              Tackar!

              Originally posted by Perb67 View Post
              Hur har det gått med bilhämtningen?
              Jodå det har gått alldeles utmärkt! Den står här hemma på gården nu.


              Helgen har gått åt till att tvätta och städa bilen, samt hjälpa till med att arrangera ljudtävling hos BRL. Men nu på kvällen kom jag igång med lite kabeldragning! Den minst sagt sunkiga originaljorden är rejält uppgraderad, blev 70mm2 mellan både motor och kaross samt mellan batteri och motor. Fick dit säkringshållaren också så imorgon blir det dragning av ström, remote samt kontrollkabel för signalprocessorn, sen är det bara att börja koppla så man får fart på ljudet och får igång motivationen!






              Tog några bilder på inredningen också, det finns en del skador i skinnet men man sitter väldans skönt i dom stolarna! Får se om jag kanske ger mig på dörrarna i vinter och bygger lådor, vore jäkligt kul att prova!





              Men nu ska det sovas, så man orkar riva lite inredning och dra kabel imorgon.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                Har varit lite dålig på att uppdatera här i veckan, det beror helt enkelt på att jag inte gjort så mycket som är värt att visa. Har mest tvättat och städat bilen både in och utvändigt för att få den så fräsch som möjligt. Kommer nog aldrig nå samma nivå som min gamla men det börjar helt klart närma sig! En rejäl polering och vaxning så bör då utsidan se bra ut, insidan kan behöva nån mer dammsugning och torkning innan den är på den nivå som jag vill ja.

                Men när det gäller "roliga" grejer så har jag iaf dragit klart ström, remote och kontrollkabel! Strömkabeln drogs igenom från motorrummet i den befintliga genomföringen ovanför pedalerna, finns en plupp där som man kan skära bort, sen är det bara att smörja en kabel med diskmedel och dra igenom.



                Jag valde sen att dra min kabel på högersidan i den befintliga kabelkanalen så den drogs över dit framme vid torpedväggen, ovanför ACn och alltihop. Fanns en del halvvassa plåtkanter där så jag drog på robotslang på dom bitar av kabeln som kan komma i kontakt med plåten, kunde tyvärr inte sätta slang på hela kabeln då slangen var alldeles för stel.




                Bytte ut säkringshållaren fram då jag kom på att den jag först satte kräver lite kabelslack för att kunna få lös säkringen, det kommer inte funka för mig då all kabel i motorrummet ska kläs med robotslang för skydd så det fick bli en lite smidigare hållare istället.




                Jag är en sån som har lite svårt för att bara göra en sak åt gången, speciellt när jag vet hur mycket som ska göras (just nu fixar jag skyltbelysningen och lite annat samtidigt som jag skriver det här inlägget), så idag gav jag mig på bakljusen. Dom såg rent ut sagt för jävliga ut efter år av misshandel med borsttvätt (antar jag) och det kunde knappast bli sämre, så jag körde på med polermaskinen och nog blev det bättre allt! Dom är inte helt bra än men ska prova att våtslipa nån gång i vinter, dom duger då nu.




                Imorrn kväll bär det av till Gävle för att kolla på lite bilar som (förhoppningsvis) är i lite bättre skick än min, men till nästa år ska min allt också se bra ut! Tänkte försöka hinna med att koppla in lite slutsteg samt byta ena motorbussningen till en Powerflex innan jag åker, får se hur det går med den planeringen.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                  Våtslipa och acrylklarlack ^^
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                    Fint med lite fix av varje.
                    Det här med skyltbelysning. En skulle behöva lite hjälp... har ett svårt fall :P

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Våtslipa och acrylklarlack ^^
                      Nästan. jag tänkte köra med Biltemas toningsspray istället för att få en lite mörkare yta som matchar lacken bättre. Får se hur det blir, blir det fult så tar jag bara bort toningen och lägger vanlig klarlack istället.



                      Originally posted by zrken View Post
                      Fint med lite fix av varje.
                      Det här med skyltbelysning. En skulle behöva lite hjälp... har ett svårt fall :P
                      Ja man lär ju variera sig, blir så tjatigt annars. Sen kan det även vara bra att göra nåt annat en stund så man får komma på en bra lösning på "problemet" man nyss hade. Vad har du för problem med skyltbelysning då? Eller vi kan ta det på Facebook istället.


                      Det blev lite halvt stressmek igår, eller det började lugnt men såg sen att klockan tickade iväg och det fortfarande var massor att göra så allt blev inte riktigt som tänkt. Men jag fick i stegen och processorn så nu är det bara att bygga vidare! Fel högtalarkablar för tillfället dock men det hinner jag ändra sen, ska även göra om golvet ovanför så delningen av det hamnar alldeles ovanför bakkanten på slutstegsskivan. Som tur var så fick jag låna en baslåda av Andreas Wadell till gårdagens träff i Gävle.




                      Gav mig på dom dassiga framlysena idag, till att börja med så var det nåt kladd på dom jag försökte få lös med ett flertal olika medel, det slutade med lacknafta. Därefter så körde jag på med polermaskinen och ytan blev faktist helt okej, men det ska göras bättre sen när jag tagit lös dom. Provade även att våtslipa lite med 1200 papper på den högra lyktan men det var nog lite för grovt.




                      Övre bromsljuset ska få sig en omgång med toningsfilm så man slipper se sprickorna så tydligt, tydligen är det standard på 9-3 kombi och ett nytt bromsljus kostar 1500kr så det får vänta...



                      Var till Biltema en sväng idag och shoppade på mig bland annat sprayfärg och lite andra småsaker, samt mer dämpmatta! Den ska bli tyst. Kommer köpa mer asfaltsmatta sen, börja med ett packe till framdörrarna, underst blir det dock SilentCoat Extra (4mm) och utanpå lite foam bakom högtalarna. Hoppas att det blir bra.

                      Last edited by ChriZtoffer; September 16, 2014, 10:55.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Nästan. jag tänkte köra med Biltemas toningsspray istället för att få en lite mörkare yta som matchar lacken bättre. får se hur det blir, blir det fult så tar jag bara bort toningen och lägger vanlig klarlack istället.
                        Om du hade tänkt använda dig av Biltemas egna borttagningsmedel så vill jag varna lite, funkar inte alls särskilt bra, en hel del av toningen sitter oftast kvar och det blir både rinnigt och flammigt. Kanske finns något knep för att få det att släppa ordentligt men det vart bara pannkaka senast jag använda det.

                        Comment


                        • #13
                          Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                          Slipade mina acryl"glas" på Fiaten med 1000-papper och sedan 2000-papper och det vart MATT kan jag säga....tills jag lade på klarlacken. Jädrans....de såg ut som nya igen.

                          Trodde först inte tipsen jag fick kring detta vad gäller annan lackering men oj....jag var ju tvungen att testa på detaljer till min gamla 125a (som skall få denna behandling rakt av sen). Då det funkade där med att våtslipa ner färgen ngt och sedan klarlack var jag bara tvungen att prova på lyktorna.
                          Pröva o se
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                            Originally posted by Boyakacsha View Post
                            Om du hade tänkt använda dig av Biltemas egna borttagningsmedel så vill jag varna lite, funkar inte alls särskilt bra, en hel del av toningen sitter oftast kvar och det blir både rinnigt och flammigt. Kanske finns något knep för att få det att släppa ordentligt men det vart bara pannkaka senast jag använda det.
                            Jotack jag märkte det... Köpte en flaska för atr se om det kunde ta bort hinnan på framlyktorna, det blev bara rinningar och smet av alltihop! Slutade med att jag tog lacknafta för att då bort allt. :P

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            Slipade mina acryl"glas" på Fiaten med 1000-papper och sedan 2000-papper och det vart MATT kan jag säga....tills jag lade på klarlacken. Jädrans....de såg ut som nya igen.

                            Trodde först inte tipsen jag fick kring detta vad gäller annan lackering men oj....jag var ju tvungen att testa på detaljer till min gamla 125a (som skall få denna behandling rakt av sen). Då det funkade där med att våtslipa ner färgen ngt och sedan klarlack var jag bara tvungen att prova på lyktorna.
                            Pröva o se
                            Okej, kul! Kanske börjar med det då och sen lägger nån toning ovanpå, har en hel del toningsfilm kvar från bromsljuset som jag kan prova med.

                            Apropå bromsljustoning, det var en av grejena som hanns med idag. Vet inte varför kameran vägrade ta en bra bild men mörkt blev det iaf, jag är nöjd! Ska nog köpa ett nytt bromsljus till våren och göra samma sak med, fast lite noggrannare.




                            Har äve hunnit med att spackla och slipa ett par skador i bakre störfångaren, ska lägga finspackel imorrn så jag förhoppningsvis kan måla på torsdag, vill bara ha det lite snyggare, blir omlack av hela stötfångaren i vår.



                            Sen har vi då kvällens huvudprojekt, dämpning av baklucka! Inte mycke att ta bild på men ni får en på panelen som tog en stund att få till. Hoppas att det räcker, annars får jag väl komplettera senare.



                            Tog även och rev isär ena backspegeln för att se varför in/utfällningen fungerar så dåligt, nu förstår jag ännu mindre... Monterar nog tillbaks den och visar upp fenomenet för nån som har koll. Imorrn ska det iaf dämpas förardörr och monteras roligare midbas i densamma!
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                              Kommer du ut nå på tävlingsbanan nästa säsong tro? Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment

                              Working...
                              X