Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Nu har jag tillbringat halva dagen med att testa, ändra och pyssla å ha mig. Har kommit fram till att Amega koaxialerna måste vara väldigt lättdrivna, låter precis lika bra kopplade direkt på huvudenheten som på steget. Hör ingen skillnad varken i tryck, ljudkvalité eller volym. Så det kanske är sant ändå att enheten lämnar 30Wrms.

    Har även pillat på inställningarna till middarna och fått det lite bättre, ställde upp lågpassfiltret en bit och ner med gainen, testade även att ställa ner delningen till 50Hz (kör 70Hz normalt) och sänka gainen så att dom inte slår igenom på volym 28 (har den som "max") men då tycker jag bara det lät mesigt. Ska ge mig på fogskumning av dörrsidorna i morgon, får dom nya fasthållningspluttarna då å så då kanske dom sitter fast lite bättre och tätar.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #32
      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Nu har jag helgprojektat lite igen, jobbar lite med pappa för stunden men var ledig i fredags så redan på torsdag kväll passade jag på att börja riva ur innertaket i bilen för att äntligen få dit lite dämpning. Att få ut innertaket ur bilen var dock lättare sagt än gjort då det var för stort på alla ledder för att gå igenom dörröppningarna, men efter en stunds vridande, bändande och snurrande så var det till slut ute!


      Asfaltsmattorna tänkte jag låta sitta kvar men märkte att dom satt löst i kanterna, så det var "bara" att börja ta lös och göra rent, tog dock en stund innan jag fick till den rätta metoden men till slut så var alla borta och taket nästan helt rent från limrester (eller vad det nu var, väldigt segt iaf). Det lilla som är kvar får vara, tror inte det gör någon effekt på butylmattorna men tar en väldigt tid att få bort helt.


      När jag ändå hade innertaket urrivet så passade jag på att dra om högtalarkablarna, dom var tidigare bara uppetade ovanför innertaket så dom ramlade ner när det revs ur. Nu såg jag dock att det fanns massa fina hål in i takbalkarna så däri ligger numer högtalarkablarna, ska fixa gummigenomföringar till dom i morgon så dom slipper nöta mot någon vass plåtkant (har tejpat kanterna lite tillfälligt, bara för att).



      Sen så var det då dags för dämpning av taket, hade 15 ark SilentCoat och gjorde av med 12st, då är taket heldämpat med ett lager. Kommer säkert lägga några lager till i framtiden men det här får duga så länge, taket låter då bra mycket stummare när man knackar med handen på det! Istället för plonk så låter det tjoff, men det är ändå en bit kvar innan det blir lika stumt som dörrarna. Tröck även in lite frigolitskumgummi (eller vad man nu ska kalla det för, mjuk frigolit typ) mellan tak och innertak på vissa ställen så kanske det inte skramlar alltför mycket.


      När jag höll på och drog om högtalarkablarna så märkte jag förresten att jag hade nån form av fasfel. Hade precis dragit om kabeln till ena midbasen och kopplade in den igen, märkte då att jag tappade lite bas, kopplade ur midden igen och nivån på basen var tillbaks. Testade samma sak med den andra midden och fick samma effekt. Kopplade i båda och hoppade fram för att pilla på filtren i stereon, märkte då att vid 30Hz delning på middarna så försvann i princip all bas! Började då testa lite olika inställningar och med 12dB branthet på subbarnas filter samt en fasvändning så lät det som det skulle. Nu ökar trycket en hel del med middarna igång, speciellt om man delar dom lågt.
      Last edited by ChriZtoffer; August 23, 2010, 00:01.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #33
        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Intressant bygge!

        Hur har du format baslådan? Vad för volym ligger den på? Ser väldigt kompakt ut.

        Comment


        • #34
          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Baslådan är byggt enbart med MDF, tycker om att krångla lite. Vinklarna är frammätta och väldigt exakta. Varje låda ligger på ca 30-32L, men eftersom skidluckan inte sitter riktigt mitt i så är den ena lådan igenfylld med ca 10L så jag skulle kunna få ut 35L+ per låda om jag inte brydde mig om centreringen av basarna. Totalt sett så tar hela baslådan upp över 100L.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #35
            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Nu har jag hårdtestat dämpningen och resultatet då? Betydligt tightare ljud och mindre skrammel! Så jag anser att det var klart värt jobbet, fast man kanske skulle ha lagt ett lager eller två till när man ändå höll på, men det är lätt att vara efterklok... Dock så flexat fortfarande innertaket vilket har lett till att lampan i bakre takbelysningen numer är mer eller mindre död, den blinkar i takt med basen eller om man slår på den. :P

            Har ett nytt lite projekt på gång i morgon (skulle ha gjort det när taket ändå var ute, men men återigen, lätt att vara efterklok...) nämligen att byta ut högtalarkablarna till framsystemet. Dom som sitter i nu (Julas hårda vassa skräpkabel) är skarvad på flera ställen och några av dom är dessutom för korta. Så nu ska det istället i Biltemas finfina kabel (har redan lite sån dragen till gamla diskanterna), underbar att jobba med och mycket tunnare kardeler.

            Jag upptäckte dock ett litet problem idag, mitt monoblock går i protect om man spelar för högt! Spänningen var det inget fel på, dippade inte under 12,3V (med motor av såklart) och tyckte inte det var alltför varmt heller, 4-kanalarn var betydligt varmare. Nån som har en idé om vad det kan vara? Har en teori om att impedansen på basarna blir för låg då jag tyckte problemet verkade uppstå mest vid djupbas (fast impedansen kanske ökar då?).
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #36
              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Lite uppdatering på vad som hänt sen sist då. Var till Bollnäs idag för att vara med på finalen i dB-cupen (jävla skitväg dit för övrigt, iaf den över Enviken, över 1 mil lervälling och gropar...), siktet var såklart inställt på SQ men passade även på att ställa upp i dB. Spelade ca 131-132dB med stängda och öppna dörrar, när jag fick göra som jag vill och ha bara förardörren öppen så kom 135,3dB och det vid 31Hz!

              Hur som helst så var det (såklart) som sagt SQn som var huvudmålet med dagen, hoppades på lite mer motstånd än vid BRLs StreetMeet i våras där vi var hela 3st i SQn. Nu var vi istället 8-9st (nån som vet exakt?) vilket var kul. Hade väl inga jätteförväntningar då jag inte hade så stor koll på motståndet, var mest där för att ha kul och få lite mer tips och kanske få lyssna i nån bättre bil. Men det blir svårt när man tydligen har den bästa.



              Mycket nöjd med dagens resultat men inte helt nöjd med ljudet så nu börjar återigen ombyggnationerna. Först ut är subbasarna, ska försöka krångla i ett par 12" i lådorna istället så att man kan få lite mer botten, om det går så blir det Alpine Type-R annars Hertz ES300. Ska även beställa hem en Amega QW6 när dom släpps för att testa lite, låter den som tänkt så beställer jag en till och stoppar dom i slutna lådor i dörrarna istället för Amega middarna.

              Därefter så är det dags för ny huvudenhet, vill främst ha bättre EQ och filter så alpine 9887R är den som ligger bäst till, gillar även Pioneer P88RS-II förutom filtren. Annars kanske det blir nån annan Alpine med en lös box till. Därefter så är det dags för nya steg, lutar åt ett Mosconi AS100.4 (framsystemet) och ett AS200.4 (subbarna), alternativt Alpine PDX-F6 (framsystemet) & PDX-M12 (subbarna).

              Tanken är att ha allt klart till Elmia 2011 och då förhoppningsvis vara nöjd med ljudet, tänkte ställa upp i Experienced klassen och se hur det går på en riktig tävling. Vill ha lite mer motstånd!


              MVH// Christoffer
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #37
                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Tanken är att ha allt klart till Elmia 2011 och då förhoppningsvis vara nöjd med ljudet, tänkte ställa upp i Experienced klassen och se hur det går på en riktig tävling. Vill ha lite mer motstånd!
                MVH// Christoffer
                Det är rätt!

                Som referens, så kan jag väl säga att som din bil lät i Borlänge, på en EMMA SQ tävling, så hade du legat typ 45-55 poäng efter Hewi på ljudet (dvs vinnaren i SQ Experienced 2010). Nånstans där.

                Så vet du ungefär hur det ligger och hur du behöver jobba.

                mvh Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #38
                  Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Grattis till vinsten och välkommen och lek med oss!
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #39
                    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by jonash View Post
                    Det är rätt!

                    Som referens, så kan jag väl säga att som din bil lät i Borlänge, på en EMMA SQ tävling, så hade du legat typ 45-55 poäng efter Hewi på ljudet (dvs vinnaren i SQ Experienced 2010). Nånstans där.

                    Så vet du ungefär hur det ligger och hur du behöver jobba.

                    mvh Jonas
                    Kul att höra! Jag vet ungefär vad som behöver göras och för att göra det så kommer det behövas lite nya grejer, hoppas hinna fixa det i vinter innan Elmia så ska man nog kunna plocka ett antal poäng mer där. Räknar väl inte med att komma upp i Hewis klass men bättre än nu ska det allt bli.

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Grattis till vinsten och välkommen och lek med oss!
                    Tackar! Jag kommer, var så säker. Har ju bara börjat leka i den här sporten...
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #40
                      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Ni var 11 st som tävlade i SQ.

                      Poängmässigt så törs inte jag säga hur många poäng efter (eller före!!) Du skulle vara i en experience klass, däremot så behöver det jobbas på några områden i bilen.
                      De mest "kritiska" vill jag minnas att jag skrev upp på protokollet.

                      Jonny pratade om att eventuellt ha en kurs eller liknande för de som är intresserade av SQ. Ligg på honom om en sådan så är chansen större att den blir av. För på en sådan kurs så hinner man med att förklara mycket mer än vad man hinner efter en bedömning...

                      Om inte annat så har Du ju Peter J i närheten som skulle kunna vara ett bra bollplank för Dig.

                      Och välkommen i "träsket" får väl även jag säga..

                      Mvh
                      Rutger
                      Last edited by rutger j; September 27, 2010, 19:40.
                      Du lär så länge du lever, heter det.
                      Jag tror att motsatsen är lika sann.
                      Bengt Feldreich
                      _______________________________________
                      _______________________________________

                      Comment


                      • #41
                        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Åhå där ser man, kul att höra!

                        Hehe jo tack du, har en känsla av att jag blir kvar här ett tag, alldeles perfekt sport att hålla på med då man får ut nåt av det även i vardagen.

                        Edit: Har varit "ofrivilligt ledig" idag och bestämde mig för att sysselsätta mig med nåt, det blev till att borra högtalargaller. Original var öppningen inte särskilt stor, hålet i dörrsidan är betydligt större.



                        Efter en stund med dremel, 1,3mm borr och slipstift såg det ut så här istället, nu är det då inte gallret som hindrar luften (hoppas jag).



                        Nu ska jag bara slipa klart det andra gallrets baksida också så åker dom tillbaks i bilen igen sen.
                        Last edited by ChriZtoffer; September 27, 2010, 21:53.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #42
                          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Nu är det dags för lite helgpyssel igen. Trodde att jag skulle ha fått saker till min radiobil (LRP Shark) nu men icke, så då får det bli lite ljudpyssel istället. Ska hjälpa en kompis med ett bygge i en lastbil och har fått hem en del saker, tyvärr så åker han på jobb i ett par veckor nu men under tiden tänkte jag ta och bygga ihop baslådan iaf. Bygget kommer bestå av Amega Q-Cox500 fram på brädan (är gjort för 4" men hålet ser konstigt ut, så vi kapar upp det), DLS RW6or i 18L portad låda bakom förarstolen, GAS 5,25" koax som tillfälliga midbasar i dörrarna, Mutant MT400.5XXX för att driva allt med och signalen kommer från en Pioneer enhet (har inte modellnumret på den i huvudet, men den kommer nog att bytas ut snart).

                          Har testat Amega koaxialerna bak i hatthyllan på min bil (var tvungen, dom låg ju bara där och tittade på mig...) å dom var mycket trevliga! Lät som mina 3,5or fast spelade djupare och mer öppet, blev grymt sugen på att bygga om brädan nu men då försvinner originallooken, och det vill jag inte. Har även provat DLS basarna i den färdiga lådan som finns och blev helt klart imponerad, sjuka små saker!


                          (Bilder på lådan kommer så fort jag fått ihop den)

                          Har även klurat lite mer på hur jag ska göra med mitt bygge i vinter och har fått fram en idé nu (som dock troligtvis kommer ändras ett antal gånger innan det blir klart). Vill försöka dölja ännu mer av installationen men ändå få det att låta bättre, så planen är som det ser ut ett Alpine PDX-F4 (eller F6) till framsystemet och ett PDX-M12 till basarna. Tänkte gömma det där originalsteget sitter om man har stora ljudsystemet, alltså till vänster i skuffen, men med lite personlig touch på det hela.

                          Baslådan kommer också att göras om då, till att börja med så ska den bakre väggen göras högre så att den täcker ända upp till hatthyllan, ska även passa på att klä om hatthyllan då eftersom den är full med hål nu. Tänkte även ta och porta lådorna och troligtvis även byta ut basarna, lutar åt ett par DLS MW10D. Portarna kommer nog att stick upp genom hatthyllan, har testat lite och det kommer fungera, får bara göra om bafflarna för 5,25orna så att dom täcker upp hela ytan under gallret. Tror det blir nice.



                          Tanken där är alltså en hel platta under gallret, i den kommer ett par 5,25" koaxialer sitta (troligtvis Amegas) för utfyllnad när nån åker där bak, brevid hamnar en 3" port från baslådan. Kommer då även ta bort kopparna under högtalarna så att dom får spela OA. Framsystemet kommer nog också (som jag tidigare nämnt) att göras om, om jag inte blir nöjd med nya steg så blir det lådor och Amega QW6or i dörrarna. Det är så långt som jag kommit hittills i min planering, ska åka och lyssna på Mosconisteg nån dag framöver och se ifall jag blir övertygad av dom eller om det ändå blir Alpines PDX vilka jag tror duger för mig, gillar den lilla storleken och strömsnålheten och enligt alla recensioner jag läst så ska dom tydligen låta riktigt bra också.


                          MVH// Christoffer
                          Last edited by ChriZtoffer; November 6, 2010, 14:50.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #43
                            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Dags för en liten uppdatering igen då. Har ju länge tjatat om att jag ska byta steg så i slutet på förra veckan tog jag till slut tag i det och beställde ett Alpine PDX-F4 som efter lite strul hittade hem till mig i går. Packade upp det och insåg att det verkligen ÄR litet! Började måtta lite och det får utan problem plats där jag tänkt, oavsett vilken sida jag sätter det på.



                            Skyndade mig sen att koppla in det då jag skulle iväg, gjorde en snabbinställning och hoppade in i bilen, nånting lät klart annorlunda! Hann dock inte utvärdera så mycket mer just då. När jag sen kom hem så pillade jag lite mer och lyssnade lite mer kritiskt, märkte att precis ALLT lät mycket trevligare, ljudet var lugnare och det var betydligt mer "tjoff" i midbasen, gick t.o.m att spela högre än förut. Eftersom midbasarna låter bättre så upplevs det även som att basarna spelar tightare, kan hända att dom får vara kvar trots allt.

                            Har dock inte bestämt mig för det här steget än, på lördag ska jag ner till Seastreams och lyssna på Mosconi, blir kul att höra vad det är för skillnad. Får se ifall jag får ett eller två steg med mig hem sen, vet iaf att jag inte kommer köra JBL igen. Gamla 4-kanals steget är btw sålt.


                            MVH// Christoffer
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #44
                              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Så var jag då äntligen hemma igen, eller ja kom väl hem för nån timme sen men det blev allt en heldag i Stockholm. Vill börja med att tacka Pierre för att han ställde upp och lät mig prova steg, kan varmt rekommendera ett besök hos honom för er som vill ha bra ljud i bilen och GRYM service!

                              Åkte ju som sagt ner för att jämföra Alpine PDX-F4 mot Mosconi AS100.4 och hade rätt stora förhoppningar på Mosconit, Alpinet har ju setat i bilen ett par dagar nu så det visste jag vad det levererade. Mosconit lät helt klart mycket bra, väldigt kul till rock då det höll isär instrumenten riktigt bra! Men med elektronisk musik (Infected Mushroom, Black Eyed Peas, September o.s.v) så tappade det lite mot Alpine. Alpine steget håller i högtalarna på ett helt makalöst sätt, sopar banan med gamla JBL steget och ligger åtminstone ett par snäpp högre på den punkten än Mosconit. Så valet föll efter flera timmars testande på Alpine, iaf för den här gången.

                              Men tro inte att jag kom tomhänt därifrån! Min plan är att huvudenheten ska bytas i nästa steg så med mig hem för att testa fick jag en Alpine 9887R, ska bli riktigt kul att pilla lite med den och höra vilken skillnad det gör för ljudet! Risken är väl att den blir kvar i bilen, måste bara få lös lite pengar.



                              Nu skulle man bara ha fått tag på ett osciloskop så att jag kan hitta "max"-volym på spelaren (verkar som att det är kring 28-30 på Kenwooden för att det ska vara ren) och även ställa gainen så korrekt som möjligt. Kommer nog att börja på nya slutstegsracket i morgon, Alpine-steget får då utan problem plats där jag tänkt (ännu en fördel med det), så till nästa år blir det "helt" dold installation. Nu ska jag ta och pilla i nya huvudenheten!


                              MVH// Christoffer
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #45
                                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                9887an är riktigt trevlig
                                Märkte själv en grym skillnad på den tiden då jag bara hade originalhögtalarna i bilen.
                                Saab 9-3 SQ style

                                Comment

                                Working...
                                X