Announcement

Collapse
No announcement yet.

Annorlunda ljudkarraktär med bagageluckan öppen en bit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Annorlunda ljudkarraktär med bagageluckan öppen en bit?

    Hej på er.

    Märkte igår när jag var tvungen att köra med bagageluckan öppen en liten bit att ljudet på basen blev helt annorlunda.
    Ljudet blev nog djupare och snabbare men definitivt hårdare och kunde höra många fler frekvenser än jag kunnat innan på de låtar jag lyssnar på för tillfället. Vill tycka att det var till det bättre hållet med en hel del.

    Varför blir det så här? Kan man göra nått åt det så att det alltid blir åt detta bättre hållet?
    Byggde lådorna för 1½ år sedan på 25 liter vardera slutna lådor. Specarna osv kan hittas i denna tråden: http://www.bosis.se/viewtopic.php?t=81

    Vet inte om det framgick i den förra tråden men bilen är en Volvo V70.

    Vore tacksam för hjälp för att försöka åtgärda detta fenomen.
    Tack.

    //Kensy

  • #2
    Re: Annorlunda ljudkarraktär med bagageluckan öppen en bit?

    Jag svarar efter bästa minne men kan inte garantera att detta stämmer:

    När basen spelar högre med dörren öppen så är avstämningen på baslådan för låg. Vilket borde betyda att ifall du minskar dina baslådor något bör fenomenet försvinna.

    Det kan även hjälpa att bara vända baslådan så att basarna spelar mot bakluckan istället för framåt (eller viseversa).


    Är som sagt inte säker och det kan lika gärna vara så att lådorna ska vara större, men att testa vrida på baslådan eller stoppa i lite träbitar i baslådan som gör volymen mindre är inget stort projekt så du kan ju testa och se ifall det blir bättre

    Comment

    Working...
    X