Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fusk inom ESPL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fusk inom ESPL?

    Goddag.

    Jag har skapat konto på denna sida för att få svar på mina frågor då ja kan vara intresserad av att tävla nästa år. Jag har börjat läsa lite om reglerna för Espl och läst att man inte får använda så kallat fogskum i den klassen. Hur är det funkar det? Har haft kontakt med tävlande som också finns på detta Forum och där har en person sagt att han har fogskum i sin bil och det är ett måste för att bilen ska spela högt. Även en god vän till denna person som tydligen hjälpt till att bygga bilen säger att fogskummats en hel del.

    Hur funkar de med fogskum och vad är tilllåtet? Går dommare igenom bilar vid tävling och verkligen kollar? Kan man helt enkelt komma undan med fusk?

  • #2
    Re: Fusk inom ESPL?

    Originally posted by anders_p View Post
    Goddag.

    Jag har skapat konto på denna sida för att få svar på mina frågor då ja kan vara intresserad av att tävla nästa år. Jag har börjat läsa lite om reglerna för Espl och läst att man inte får använda så kallat fogskum i den klassen. Hur är det funkar det? Har haft kontakt med tävlande som också finns på detta Forum och där har en person sagt att han har fogskum i sin bil och det är ett måste för att bilen ska spela högt. Även en god vän till denna person som tydligen hjälpt till att bygga bilen säger att fogskummats en hel del.

    Hur funkar de med fogskum och vad är tilllåtet? Går dommare igenom bilar vid tävling och verkligen kollar? Kan man helt enkelt komma undan med fusk?
    Fogskum är enbart tillåtet att användas i Master kattegorin, och då bakom b-stolpen.
    En deltagare i de lägre kategorierna som använder fogskum riskerar att diskvalificeras eller flyttas upp till Master.

    Tyvärr är det inte lätt för en domare att upptäcka denna typ av regelöverträdelser under en tävling, men om det uppdagas i efterhand kan det ge konsekvenser för deltagaren.

    Det finns betydligt bättre vägar att gå för att spela högra än att fylla sin bil med fogskum.
    Svenska Bilstereoförbundet
    EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

    Comment

    Working...
    X