Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orsak till brus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Orsak till brus?

    Äntligen har jag kommit till bukt med nästan alla problem som jag har upplevt med bilen och ljudsystemet.

    Ett problem kvar att lösa. Jag upplever kraftigt brus i alla högtalare.

    Vart skall jag börja felsöka, kända orsaker så att säga? Tidigare HU orsakade inget brus men den hade säkert "bara" 2- eller 4V pre-out. Bytte till en med 6V pre-out och eländet började. S/N för HU är 100dB så det borde inte vara den som är orsaken. Dock har den utanpåliggande RCA-kontakter som är buntade tätt intill varandra. Kablarna är GAS och Biltema (trippel och dubbelskärmade)... och dragna separat ifrån större strömkällor.

    Kort sagt, jag blir tokig och vill gärna inte skylla allt på HU:n då det blir ett elände att byta ut den.

    Tacksam för alla tips.
    sigpic

  • #2
    Re: Orsak till brus?

    Har du gainat ned efter bytet av HU? Följer bruset volymen eller är det grundbrus du har?
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Orsak till brus?

      Originally posted by Hewi View Post
      Har du gainat ned efter bytet av HU? Följer bruset volymen eller är det grundbrus du har?
      Grundbrus.
      sigpic

      Comment


      • #4
        Re: Orsak till brus?

        Är det Biltemas rödaktiga lågnivåkabel (tror den har utgått)? så kontaktera om - kabel+lödning ger sig efter ett tag.
        Hade sådana för många år sedan, vilket konstigt fel de åstakom
        /Conny
        Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
        SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

        Comment


        • #5
          Re: Orsak till brus?

          Originally posted by ConnyK View Post
          Är det Biltemas rödaktiga lågnivåkabel (tror den har utgått)? så kontaktera om - kabel+lödning ger sig efter ett tag.
          Hade sådana för många år sedan, vilket konstigt fel de åstakom
          Yes, den rosa är ju lite sladdrig, helt klart. Men orsaka brus för att kontakteringen är kass?
          Kablarna är det sämsta i hela bygget. Följde med bilen så jag struntade i att byta ut dem. Var brusfritt tills jag bytte HU så jag antog att kablarna var okej.

          Ska vi försöka reda ut tekniken och dess eventuella negativa påverkan på ljudet. 6V pre-out och lättdrivna högtalare med halvbra kablar innebär i praktiken brus (sammanhängande problem) eller kan brus bero på yttre störningar enbart? Kort sagt, setupen är så bra så att förstärkningen är enorm och därför behöver jag köpa bättre kablar? Ni förstår hur jag resonerar...
          Last edited by Psycho_Squid; October 2, 2009, 00:00.
          sigpic

          Comment


          • #6
            Re: Orsak till brus?

            Originally posted by Psycho_Squid View Post
            Yes, den rosa är ju lite sladdrig, helt klart. Men orsaka brus för att kontakteringen är kass?
            I mitt fall fungera inte en kanal de första 10 min när jag åkte till jobbet , efter ca 10 min fungerade allt - vart helt säker på att det var slutsteget.
            detta hände ett 20 tal gånnger innan jag hittade felet.
            Logiskt - Nej
            /Conny
            Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
            SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

            Comment


            • #7
              Re: Orsak till brus?

              Originally posted by ConnyK View Post
              I mitt fall fungera inte en kanal de första 10 min när jag åkte till jobbet , efter ca 10 min fungerade allt - vart helt säker på att det var slutsteget.
              detta hände ett 20 tal gånnger innan jag hittade felet.
              Logiskt - Nej
              Jo, logiskt är det väl? Kabeln glappade i Ditt fall?
              Men jag förstår vad Du menar. Ska kontrollera kablarna först och främst. Men jag vet inte. Det har varit så mycket problem med detta bygge att jag funderar på att dra ut hela skiten och börja om.

              Farsan (som hjälpt mig) och jag är inte "bakom flötet" när det gäller billjud men felen med den här bilen tär på oss. Svårt att förklara hur komplext problemet är, jag blir helt frustrerad. Så här går det när man blandar beg. med nytt.
              sigpic

              Comment


              • #8
                Re: Orsak till brus?

                Nej förstärkningen är inte enorm i denna setup!
                Eller ja det beror ju på om du maxat alla gainkontroller?

                Hur har du ställt in volym vs gain med den nya stereon?
                Är det maxvolym vid 10% av volymskalan eller hur är det ballanserat?

                Testa brusnivån med volymen på noll, de flesta stereo har nollmute så att utgångarna stryps vid volym noll...om det blir tyst med nollvolym så är det stereons ugångar som orsakar bruset...

                ang brus:
                Om vi pratar om brus alltså högfrekvent "pysande" så orsakas det av krypströmmar i elektroniska kretsar, kretsar som på något sätt reglerar ström o spänning...(I detta fall förstärkare)

                Yttre störningar i en bil brukar komma från generatorer, tändsystem, dåligt avstörda elmotorer o andra elektriska regleringar typ servostyrningar av värmesystemets spjäll m.m...(detta orsakar sällan högfrekvent pysande)
                // Tommy
                MTR electronics
                Generalagent för Mohawk

                Comment


                • #9
                  Re: Orsak till brus?

                  Originally posted by Tommy View Post
                  Nej förstärkningen är inte enorm i denna setup!
                  Eller ja det beror ju på om du maxat alla gainkontroller?

                  Hur har du ställt in volym vs gain med den nya stereon?
                  Är det maxvolym vid 10% av volymskalan eller hur är det ballanserat?

                  Testa brusnivån med volymen på noll, de flesta stereo har nollmute så att utgångarna stryps vid volym noll...om det blir tyst med nollvolym så är det stereons ugångar som orsakar bruset...

                  ang brus:
                  Om vi pratar om brus alltså högfrekvent "pysande" så orsakas det av krypströmmar i elektroniska kretsar, kretsar som på något sätt reglerar ström o spänning...(I detta fall förstärkare)

                  Yttre störningar i en bil brukar komma från generatorer, tändsystem, dåligt avstörda elmotorer o andra elektriska regleringar typ servostyrningar av värmesystemets spjäll m.m...(detta orsakar sällan högfrekvent pysande)
                  // Tommy
                  Perfekt! Precis ett sådant svar jag eftersträvade. Det är ett högfrekvent pysande ljud om man ska försöka förklara det. Om det nu är orsakat av slutstegen, varför hade jag inte problemet med min gamla HU? (bara nyfiken).
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Orsak till brus?

                    Originally posted by Psycho_Squid View Post
                    Perfekt! Precis ett sådant svar jag eftersträvade. Det är ett högfrekvent pysande ljud om man ska försöka förklara det. Om det nu är orsakat av slutstegen, varför hade jag inte problemet med min gamla HU? (bara nyfiken).
                    Denna nya HU lämnar mycket högre signal, så allt förstärks mer, ink grundbruset.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Orsak till brus?

                      Samtidigt så gifter sig inte alla produkter med varandra!
                      Det händer lite då och då om man byter ut en produkt att resultatet blir sämre. Skulle sätta en krona på att ditt steg inte tycker om den höga signalnivån från din nya spelare!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Orsak till brus?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Samtidigt så gifter sig inte alla produkter med varandra!
                        Det händer lite då och då om man byter ut en produkt att resultatet blir sämre. Skulle sätta en krona på att ditt steg inte tycker om den höga signalnivån från din nya spelare!
                        Om man har gain på minsta och inte krämar fullt på stereon lämnar det ju inte 6V in i steget heller är det samma problem likförbannat då, eller hur funkar det? Finns ju spelare med ännu högre V på lågnivån som Eclipse osv?
                        Nu har ja bara 5V ut på min 87a har ja för mig och stegen klarar 9 vs 5V in så jag sj har inga problem men undra hur det ligger till.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Orsak till brus?

                          Originally posted by Frippe_L View Post
                          Om man har gain på minsta och inte krämar fullt på stereon lämnar det ju inte 6V in i steget heller är det samma problem likförbannat då, eller hur funkar det? Finns ju spelare med ännu högre V på lågnivån som Eclipse osv?
                          Nu har ja bara 5V ut på min 87a har ja för mig och stegen klarar 9 vs 5V in så jag sj har inga problem men undra hur det ligger till.
                          Gain är ingen volymkontroll som de flesta tror i sver....världen!
                          Gain sitter på stegen för att man ska k a l l i b r e r a signalen!
                          Detta har tyvärr inte gått in hos så många, jag gissar på att man skulle kunna ta bort 60-70% av alla störningar på att ställa denna på rätt sätt!
                          Och då menar jag givetvis av dom som har en korrekt montering med rätt dimension på sina kablar!

                          Tror att ALLA som jobbar med bilstereomonteringar kan skriva under på detta!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Orsak till brus?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Gain är ingen volymkontroll som de flesta tror i sver....världen!
                            Gain sitter på stegen för att man ska k a l l i b r e r a signalen!
                            Detta har tyvärr inte gått in hos så många, jag gissar på att man skulle kunna ta bort 60-70% av alla störningar på att ställa denna på rätt sätt!
                            Och då menar jag givetvis av dom som har en korrekt montering med rätt dimension på sina kablar!

                            Tror att ALLA som jobbar med bilstereomonteringar kan skriva under på detta!
                            Nej jag vet och jag har heller inte höjt mina så mycket mer än dem rört sig från min och har inga problem med störningar.

                            (Btw sist jag kollade så stavas kalibrera med ett l även om det är med fet stil ) skål på dig.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Orsak till brus?

                              Tack för all information och tips. Skall testa lite till och återkommer med mina fynd.
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X