Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

    Jag blir inte klok på känslighet på bilbasar och -element, de flesta anger /2.83V för att se bättre ut, men några, som DLS anger i 1W. Vad menas i detta fallet?
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #17
      Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

      Watt är väl mer exakt istället för volt då impendansen kan variera..

      Comment


      • #18
        Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

        Exakt, men vad menar man i detta fallet, då enheten inte anges?
        Om det är 86dB/2.83V med spolarna parallellkopplade (1ohm) så är det riktigt dåligt, typ 77dB/1W.
        Om det är med dem i serie (4ohm) så motsvarar det 83dB/1W.
        Eller så menar man just 86.5dB/1W.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #19
          Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

          Jo det är sant. Men jag har fått för mig att det är /1W som är standard och gäller när inget annat anges, men det kan man ju inte riktigt veta..

          Comment


          • #20
            Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

            http://www.bilstereohornan.se/images...EPDF/HIPPO.pdf
            Här fanns det fullständiga specifikationer angående känslighet för hippo basen men hittar inget motsvarande för gz basen..

            Comment


            • #21
              Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

              Originally posted by tvett View Post
              Exakt, men vad menar man i detta fallet, då enheten inte anges?
              Om det är 86dB/2.83V med spolarna parallellkopplade (1ohm) så är det riktigt dåligt, typ 77dB/1W.
              Om det är med dem i serie (4ohm) så motsvarar det 83dB/1W.
              Eller så menar man just 86.5dB/1W.
              Ibland fås ett teoretiskt värde av parametrarna och ibland görs det en mätning som sen tolkas av någon. Vanligtvis får man då 77dB/1W med en bilbas och därefter löser marknadsavdelningen problemet så det blir 86dB.
              Det var så längesen sanningen kom fram att det är svårt att inte ljuga.

              I praktiken så har inte siffran på lådan något med verkligheten att göra. SPL-basar blir ofta peakade i en basreflex och spelar därför över sin nominella känslighet vid peaken. MMS och Bl/Re avslöjar mycket. Mycket MMS ger låg känslighet. Högt Bl/Re ökar på peaken. Men hur ska man sätta en siffra som är relevant för kunden?

              Comment


              • #22
                Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                Originally posted by Morre_W View Post
                Om jag hade varit du hade jag kikat på: http://www.bilstereohornan.se/massiv...o-hippo122:602

                Har testat både dessa och de gz basarna, och dessa låter bättre, och spelar högre på mätaren för min del.
                visst är en bra bas! men till hans steg tror jag att gz basen skulle funka bättre =) mer effekt om han kör i 0.5

                Comment


                • #23
                  Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                  Ja han får ut mer effekt, kräver mer ström in, men de basarna kräver också mer effekt...

                  Jag hade ändå kört steget i 1 Ohm på Hippobasen, då den låter bättre.
                  Och effekten i 1 Ohm lär räcka gott.
                  Svensk Mästare 5 gånger...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                    Tack för alla tips och rekommendationer!!! Jag gick emot stormen (och kompromissade med sambon..) så det blev en ESX QE1224 istället, helt annan typ av bas och prisklass men har tänkt att det ska bli flera när hon är på bättre humör

                    Enligt databladet så rekommenderar dom en portad låda på 55L avstämd till 38hz, -3db 35hz.. Är det någon duktig som vill kolla på om det är ett vettigt alternativ? Nu är det musik som ska spelas, dock högt som fan hoppas jag

                    Om jag ska ha en 4" port på 22cm, och har trattar i båda ändarna, ska röret kapas till 22-4-4 = 14cm då? Har aldrig byggt portat förut

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                      http://www.esxaudio.de/downloads/datasheets/QE1224.pdf

                      Glömde länka

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                        Originally posted by Jacken92 View Post
                        Skulle kört 2 st esx qe1222

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                          Originally posted by ville91 View Post
                          Skulle kört 2 st esx qe1222
                          Men nu tyckte inte min bittra revisor som sover bredvid mig om nätterna att det var en så bra ide, mer kommer sen, jag lovar.. Det är inte bara basen som måste mjukas upp!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                            Originally posted by Jacken92 View Post
                            Men nu tyckte inte min bittra revisor som sover bredvid mig om nätterna att det var en så bra ide, mer kommer sen, jag lovar.. Det är inte bara basen som måste mjukas upp!
                            du skulle köpt en 2x2 ohms bas först o sedan köpa en till senare de basarna e hyffsat tungdrivna. hade 2 st i min bil med ett mosconi as300.2 1800 w rms och vad jag märkte så vill de ha mer effekt.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                              Kommer mata min min med 1500W och enligt butiken som säljer dom så kommer det vara mer än väl!

                              Nu behöver jag tips om låda och portar.. Du ville lär väl kunna hur man beter sig med portlängd med trattar!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Dags att komma in i matchen.. Tips på roliga basar!

                                Originally posted by Jacken92 View Post
                                Kommer mata min min med 1500W och enligt butiken som säljer dom så kommer det vara mer än väl!

                                Nu behöver jag tips om låda och portar.. Du ville lär väl kunna hur man beter sig med portlängd med trattar!
                                hmm 75 liter netto 38 hz avstämning blir 40 cm långt 6'' port tror det är 40 cm inkl trattarna =)skulle funka =) känner en som kör 150 liter till mina gamla och det spelar grymt bra. med bara 1000 w rms men de märks att de behöver mer. han ska köpa ett spl 3500 när han får råd=) jo visst 1500 w rms räcker till en . tänkte ifall du skulle ha 2 st =)

                                Comment

                                Working...
                                X