Announcement

Collapse
No announcement yet.

sprängd huvudenhet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sprängd huvudenhet?

    hay, när jag var och mätte upp db i bilen ett tag sedan så är jag rätt säker på att jag sprängde fabrikshögtalarna åt helsike ..,

    36hz, full kräm ur eftermarknads huvudenhet till nästan 15 år gamla originalhögtalare lät inte hälsosamt kan jag säga..,

    hursomhelst så fick jag tummen ur och bytte högtalare nu, men vid exakt halva volymen så börjar de låta riktigt sprängt.., ( inga nya högtalare jag satte in men då jag testa lite olika med samma resultat så..., )

    Kan det vara så att det är huvudenheten som låter sprängd?, ( under halva volymen låter de galant, över de är de katastrof..)
    website

  • #2
    Re: sprängd huvudenhet?

    Drivs högtalarna av ett separat slutsteg eller av huvudhenheten?

    Comment


    • #3
      Re: sprängd huvudenhet?

      Originally posted by Namenlos View Post
      Drivs högtalarna av ett separat slutsteg eller av huvudhenheten?
      direkt på huvudenheten..,
      ( tror de i alla fall, huvudenheten är kopplad till bilens härna och högtalarna är också kopplade till bilens härva, men om de ligger något skit i bilen kabelhärna vet jag ej, ytterst tveksamt med tanke på att bilen är en billigare variant )
      website

      Comment


      • #4
        Re: sprängd huvudenhet?

        Låter mer troligt då att huvudenheten inte kan skicka tillräckligt många watt efter halva volymen för att högtalarna ska låta bra.

        Väldigt vanligt när man driver högtalare enbart på huvudenhetens 4x50watt som kanske är mer 4x10watt i verkligheten.

        Comment


        • #5
          Re: sprängd huvudenhet?

          Låter som ett tyligt exempel på hur det blir när en förstärkare (huvudenhetens) inte hänger med och skickar grovt distad signal...

          God observation - nyttig minnesläxa

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: sprängd huvudenhet?

            Prova med grövre ström och jordkabel till HU.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: sprängd huvudenhet?

              Med min erfarenhet så skulle jag gissat på en kortslutning, vissa maskiner låter för djävligt andra tystnar.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X