Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo XC70- 13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo XC70- 13

    Hej alla sköna människor!

    Efter några år utan vettig bilstereo (pga av saknat intresse och garage samt annat i livet som tar sin tid) och med en ny (bättre begagnad) bil med en stereo som låter "klockradio" känns det som att det kan vara dags att börja pilla lite.

    Vad kan man göra med en nyare Volvo utan att bygga om allt (leasad bil) eller behöva ringa Lendo?

    Kan man koppla in ett annat slutsteg på original HU, byta högtalarna fram och slänga in en liten sub?
    Vis vobiscum sit!

  • #2
    Re: Volvo XC70- 13

    Ptja, frågan är väl som vanligt - om du kunde precisera lite närmare vad du söker och vad för typ av referensramar du har med dig (eller ptja - vilka kan sättas i relation till vad du vill uppnå nu?)

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Volvo XC70- 13

      Originally posted by zrken View Post
      Ptja, frågan är väl som vanligt - om du kunde precisera lite närmare vad du söker och vad för typ av referensramar du har med dig (eller ptja - vilka kan sättas i relation till vad du vill uppnå nu?)

      Budget: < = 10kkr.
      Krav: Original HU.
      Erfarenhet och kunskap: Stor.
      Musik: Fungerar det till hårdrock fungerar det till jazz, annars har man köpt eller installerat fel.

      Fast det har inte med min ursprungliga fråga att göra

      "Kan man koppla in ett annat slutsteg på original HU, byta högtalarna fram och slänga in en liten sub?"
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #4
        Re: Volvo XC70- 13

        Ptja, jag tänker att det är uppenbart att det går att slänga in ett slutsteg på HU som käkar högnivå signal.
        Sedan är det bara en fråga om att slanga signal på ställen där det itne finns tydliga HP filter i HUn.

        Om detta nu var mer svar på din "fråga"

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Volvo XC70- 13

          Jag är inte så säker på att det är helt uppenbart då jag har hört att Volvos originalsteg stänger av sig om de inte har rätt impedans på utgångarna. Och det är stor skillnad på en högtalare och en högnivåingång.

          Men jag är tacksam för dina svar zrken!
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Volvo XC70- 13

            Moderna bilar :roll eyes:

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Volvo XC70- 13

              Hmmm....
              Känns som jag läst om det här med att det stänger av sig förut. Har för mig att Nonne som har Ljudbyggaren i Hbg hade mer kött på benen om det där. En dsp på original Hu hade ju varit smutt

              Comment


              • #8
                Re: Volvo XC70- 13

                Men Jonas då, har du inget gömt i ryggsäcken från alla dina år i bilstereobranschen?

                Kan ju förstå att lagret inte fylldes på efter sista resan, tror du har lika mycket blå färg i ådrorna som jag

                Sitter det steg i bilen?
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo XC70- 13

                  Jag har en MTX Black Gold 10" och en CDM-7983R med tillhörande 5952S. Det är allt som finns kvar... Något för historiehörnan hos Ljudbyggaren?

                  Blodet är nog rätt blått fortfarande, ränderna (/////) vill liksom inte går ur...

                  Det får du se på tisdag eftermiddag/kväll nästa vecka om det finns steg i bilen!
                  Kan ni bunkra en stackars nasare i husvagnen?
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volvo XC70- 13

                    Originally posted by Nordenmark View Post
                    Jag har en MTX Black Gold 10" och en CDM-7983R med tillhörande 5952S. Det är allt som finns kvar... Något för historiehörnan hos Ljudbyggaren?

                    Blodet är nog rätt blått fortfarande, ränderna (/////) vill liksom inte går ur...

                    Det får du se på tisdag eftermiddag/kväll nästa vecka om det finns steg i bilen!
                    Kan ni bunkra en stackars nasare i husvagnen?
                    Du kan ju allt få ligga ...... på golvvärmen
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volvo XC70- 13

                      men en fråga.. får man verkligen bygga om i en leasingbil? alltså dämpa o så

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volvo XC70- 13

                        Mjao.. Så länge det finns en rimlig möjlighet att återställa till original igen. Har byggt en del i leasingbilar under åren och så länge man inte åsamkar någon skada på interiören eller strukturellt (i.e. klipper plåt m.m. ) så är det ju lungt. Hade plastad låda m.m. i bagaget på min senaste, inga problem
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volvo XC70- 13

                          Audisom har ju Prima-serien som är avsedd för OEM-integration....stegen har en lösning för att kunna aköra utan att originalsteg stänger av sig..

                          Nonne har en hel dle matnyttigt med via tex. Mosconi så möjligheter finns :P
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Volvo XC70- 13

                            Allt beror på vilken model du har typ performance då har du ett grönt kontakt stycke på passera sidan fram framför stolen på tröskeln som samman kopplar högtalarna där kan man koppla sig på få hög nivå och mata högtalarna och steget bryter inte där i allafall

                            Comment


                            • #15
                              Re: Volvo XC70- 13

                              Nu har jag varit hos Nonne och fått kramar (av Maysan).
                              Planer smids på hur vi skall få till det på ett konsument vänligt sätt...

                              borrhans, vi skall testa det framöver
                              Vis vobiscum sit!

                              Comment

                              Working...
                              X