Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad på batterier

    Ska ju sätta in lite ljud i båten, men statorn på utombordaren laddar ju bara 12-15 ah, vill ju kunna spela ett par timmar innan jag lär underhålls ladda batterierna, är ju inget större bygge, hertz hdp4 steg, amega q-comp 60 samt en 10" bas. Har inte råd att lägga massa pengar på batterier då annat på båten lär fixas, så för mitt ändamål så lär väl 2st biltema fritids batterier på 110 ah styck som kostar 999:-/st vara mycket bättre än tex 2st optima på 55 ah styck? till dom priserna är det antingen nya biltema batterier, eller begagnade märkes batterier som gäller. Dom 2 batterierna är enbart till stereon, har ett 3dje som är ett start batteri.

  • #2
    Re: Skillnad på batterier

    Det viktiga är att hålla koll på batterispänningen och helst undvika mer än 50% urladdning, då ska även fritidsbatterier hålla tycker jag. Eftersom du inte vill lägga ner stora summor på batterier så skulle jag nog rekommendera Biltemas 110 Ah, kapaciteten blir ju teoretiskt dubbelt så stor och i såna här fall är stor total kapacitet viktigt.

    Comment


    • #3
      Re: Skillnad på batterier

      Sätt dit ett par solceller också så slipper du släpa hem batterierna och ladda i veckorna utan de laddar sig själva i båten.

      Med vänlig hälsning, Z

      Comment


      • #4
        Re: Skillnad på batterier

        ska köpa solceller, men blir nån mindre modell typ 60x40 cm, hjälper ju lite iaf, sen kanske den kan ladda fullt om båten står 1 vecka.

        Comment


        • #5
          Re: Skillnad på batterier

          En till fråga, är NSB 100FT Silver Battery lämpligt att använda för mig? kan kanske få 2 till bra pris.

          Comment


          • #6
            Re: Skillnad på batterier

            Hur just silvermodellen är vet jag inte, men deras telecombatterier används av flera till bilstereo och verkar fungera bra. De tål djupurladdningar bra och ger ordentligt med ström.

            Comment

            Working...
            X