Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjocklek strömkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjocklek strömkabel

    Brukar alltid köra 50 mm2 kabel i bilen, så har aldrig brytt mig om kabel tjocklek, men nu ska jag sätta ett http://www.pmshopen.se/hertz-hdp4/44...feral=prisjakt i båten, ska köra bryggat till bas samt ett amega kitt på dom andra kanalerna, vad är den minsta tjockleken jag kan köra på? vill borra så små hål som möjligt i båten, kommer vara runt 2-3 meter strömkabel som behövs.

  • #2
    Re: Tjocklek strömkabel

    Ser ut som att steget är avsäkrat 80A och då räcker 16mm2

    Med vänlig hälsning, Z

    Comment


    • #3
      Re: Tjocklek strömkabel

      http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...belkit-c78358/ är det sån skillnad på klass ab vs klass d på kablar?

      Comment


      • #4
        Re: Tjocklek strömkabel

        På kablarna är det ingen skillnad utan skillnaden ligger i slutstegens verkningsgrad.

        Förenklat kan man säga att klass AB slutsteg har en verkningsgrad på ca 50% och klass D slusteg ligger uppemot 85-90% verkningsgrad.

        Strömmen är lika och det är strömmen och inte effekten som bestämmer säkring och kabelstorlek.

        Exempel du vill plocka ut 1200W. I fall a vill du göra det i bilen där du har 12 volt. 1200/12 = 100A vilket då ger säkring 100A och kabel på 21mm2

        I exempel B gör du det hemma. 1200W och du har 230V effektivvärde i uttaget. 1200/230 = 5,21A dvs. Du klarar dig lätt på 10A säkring och 1,5mm2 ( vilket är standard i hus)

        Verkningsgraden är ett mått på hur energieffektiv en maskin är. Definieras som nyttig effekt/inmatad effekt vilket ger ett värde mellan 0 och 1 dvs procent. Det som blir över blir diverse förluster t.ex. Värme.

        Med vänlig hälsning, Z

        Comment


        • #5
          Re: Tjocklek strömkabel

          Synd att det inte finns en gillar knapp

          Comment


          • #6
            Re: Tjocklek strömkabel

            Nu är jag kanske lite "omodern" när det gäller verkningsgraden hos klass D, men jag brukar iaf räkna på högst 75% när steget belastas med sin lägsta impedans. I så fall skulle det där steget kunna dra lite drygt 90 A (räknat på 14,4 V inmatad spänning), vilket skulle innebära 21 mm2 kabel.

            Med tanke på att det gäller montering i en båt så brukar väl minuskabeln ofta vara lika lång som pluskabeln, då får man räkna med uppåt 6 meter total kabellängd (om det nu är 2-3 meter enkel väg som trådskaparen menar).

            Det gör att 21 mm2 area får ca 0,46 V spänningsfall teoretiskt sett vid full RMS-effekt och min personliga åsikt är att det ligger på gränsen, fast rekommendationstabeller utgår dock oftast ifrån max 0,5 V förlust och då ligger det inom ramarna förstås.

            Comment


            • #7
              Re: Tjocklek strömkabel

              Originally posted by Optima View Post
              Nu är jag kanske lite "omodern" när det gäller verkningsgraden hos klass D, men jag brukar iaf räkna på högst 75% när steget belastas med sin lägsta impedans. I så fall skulle det där steget kunna dra lite drygt 90 A (räknat på 14,4 V inmatad spänning), vilket skulle innebära 21 mm2 kabel.

              Med tanke på att det gäller montering i en båt så brukar väl minuskabeln ofta vara lika lång som pluskabeln, då får man räkna med uppåt 6 meter total kabellängd (om det nu är 2-3 meter enkel väg som trådskaparen menar).

              Det gör att 21 mm2 area får ca 0,46 V spänningsfall teoretiskt sett vid full RMS-effekt och min personliga åsikt är att det ligger på gränsen, fast rekommendationstabeller utgår dock oftast ifrån max 0,5 V förlust och då ligger det inom ramarna förstås.
              Sannt Optima. Jag utgick från att steget var avsäkrat 80A. Jo det händer endel på i slutstegsvörlden men räknar man på 75% verkningsgrad som du säger optima är man home safe på klass D steg.

              Allt beror på vilken standard man vill följa. Normal installationsstandard (oavsett aplikation) godkänner en avvikelse på spänningen med +/- 10% vilket vid 12V (14,4) blir 1,2 resp. 1,4V spänningsfall. I min värld är det förkastligt men gemene Elektriker jobbar och dimentionerar efter det.

              Jag anser att vid så låg spänning som 12V bör spänningsfallet hållas 1% d.v.s. Att jag accepterar 11,88V på slutsteget vid 12,00V på batteriet.

              Hellst vill jag inte ha spänningsfall alls men det brukar tyvärr vara omöjligt då grejjerna tenderar till att sluka lite effekt.

              I detta fallet var även den fysikska dinentionen på kabeln intressant varvid jag tillät mig rekommendera ett större spänningsfall.

              Med vänlig hälsning, Z

              Comment


              • #8
                Re: Tjocklek strömkabel

                tror jag kör med 21 mm2 för att vara säker då, kanske blir 4 meter kabel också, bara leta efter rea på kabelkit nånstans då.

                Comment


                • #9
                  Re: Tjocklek strömkabel

                  Originally posted by zovix View Post
                  Sannt Optima. Jag utgick från att steget var avsäkrat 80A.
                  Vad hade du utgått från om steget inte hade någon inbyggd säkring?
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tjocklek strömkabel

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Vad hade du utgått från om steget inte hade någon inbyggd säkring?
                    Då hade jag börjat räkna (RMS)effekt vid maxlast och uppskattad (max) verkningsgrad Nonne.

                    P = U x I Effektformeln vilket ger att I är P/U

                    Verkningsgraden är uppskatt då säg 75% vilket ger att med modifiering av effektformeln så får vi 1,33 x P / U = Idim vilken är strömmen du bör dimensionera efter.

                    I de flesta fall får man anta att tillverkaren redan gjort den beräkningen eftersom man valt att avsäkra steget.

                    Sen måste man även vara medveten om att en säkring går inte direkt det går angiven ström genom säkringen utan det tar olika lång tid innan den löser ut. Det går ofta med bilsäkringar att köra dubbla märkströmmen i några sekunder innan säkringen går.

                    Jag brukar utgå från 12V när jag dimensionerar då det bör vara den lägsta spänningen steget ska få, alltså högsta strömmen vid angiven effekt om vi pratar kabel.

                    I det här fallet som TS tar upp var det 2 - 3 m mellan batteri och slutsteg. Härvid kan man då göra antagandet att summan av längden på matningskablarna skulle vara ca 5m varvid 16mm2 är fullt tillräckligt för 80A. Det är aldrig fel att montera en grövre kabel, men rekommendationen gällde minsta möjliga kabelarea.

                    Men har han ont om plats kan jag rekommendera att dra matningen med 3st parallella, lika långa 6mm2 med 30A säkring på varje kabel. Vilket kanske ger en enklare kabeldragning. Ska man göra en sådan installation kräver det dock lite mer av installatören för att få övergångsresistansen i kopplingspunkterna att bli så lika som möjligt. Dessutom är risken för korrosionsproblem i anslutningarna med spänningfall som följd större ju fler kopplingspunkter man har.


                    Med vänlig hälsning, Z

                    Comment

                    Working...
                    X