Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

    Detta är en fortsättning på http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33776

    I korthet, jag har en Renault Megane Phase II 2007 där det monterats en Pioneer SPH-DA01 som jag vill demontera och ersätta med någon annan Pioneer HU (Eftersom adapter för rattfjärr finns på plats verkar Pioneer som ett vettigt val. Kanske en http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_...=search:result).

    Men, jag kan inte räkna ut hur jag skall få bort nuvarande HU.

    Att få bort trimramen var inga problem, men sen förväntade jag mig att se antingen ett par springor för "extraheringsverktyg" eller skruvar som håller fast HU i monteringsramen. Men jag ser inget av det.

    Kan det vara så jäkligt att man har demonterat panelerna för att kunna komma åt att skuva fast den från sidan?

    Eller sagt på ett annat sätt, nån i 08-regionen som vet hur detta skall utföras, och vill ha lite jobb under veckan? Jag måste ha det klart till på torsdag
    Attached Files

  • #2
    Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

    Denna bör hjälpa dig: http://docs.pioneer.eu/Manuals/SPH_D...rceLanguage=sv
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

      Originally posted by Hewi View Post
      Åh, se där ja... det var inte samma manual som jag hittade när jag googlade SPH-DA01 user guide

      Okej, på sidan 16 (höger) i denna visas en monteringsram med fyra skruvar. Denna har icke använts, för den ligger kvar i kartongen till DA01.

      Inte heller tycker jag att montaget liknar det man skulle få med den procedur som beskrivs på sidan 18. Jag tycker att monteringsramen i bilen (i den mån den syns på den fil jag bifogade) ser annorlunda ut.

      Comment


      • #4
        Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

        Åk förbi PM-Shopen i Solna , Abbe där vet garanterat hur man får ur den
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

          Originally posted by Hewi View Post
          Åk förbi PM-Shopen i Solna , Abbe där vet garanterat hur man får ur den
          Det vet jag också nu

          Jag åkte förbi en kamrat, och beväpnade med starka ficklampor och tak över huvudet började vi analysera problemet.

          Vad vi fann var att självhäftande matta (ljudisoleringstypen) hade skurits av i två små bitar och tejpats på radiochassit mellan chassit och "låsflärpen" för att hålla fast den i låst läge. Det finns ingen möjlighet att detta var för vibrationsdämpning, utan jag tror att det var tänkt som ett "stöldskydd".

          Det funkade ju utmärkt, eftersom det tog oss en bra stund att med tunna skruvmejslar pilla bort mattan utifrån, då den mest ville släppa i små bitar.

          Men, när den väl var borta så var enheten ute på ett par minuter, och den nya inne på någon halvtimme. Rattfjärren funkar utmärkt, men handsfree-miken var vi tvungna att dra om.

          En skönhetsfläck är att det finns en springa på några millimeter mellan radion och förvaringsfacket (original).

          Om det stör mig för mycket få jag väl beställa en DIN-ram och ett tredjepartsfack som gissningsvis kommer att matcha bättre i höjdled.

          Comment


          • #6
            Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

            Originally posted by JanJoh View Post
            Vad vi fann var att självhäftande matta (ljudisoleringstypen) hade skurits av i två små bitar och tejpats på radiochassit mellan chassit och "låsflärpen" för att hålla fast den i låst läge.
            Inte en helt ovanlig lösning, särskilt om vi pratar Hyundai.
            Dessa har en monteringsram i slät metall med 4 st 4-kantiga hål, i dessa hål ska stereon låsas fast.
            Förr fanns det små låsbleck som tillbehör eller som hos Clarion där låsblecken var med vid leverans.

            Detta gjorde att till 99% sitter det en Clarion monterad i Hyundai

            Så har ni problem att demontera något annat märke än Clarion i en Hyundai så sitter det säkerligen dubbelhäftande material runt spelaren.


            Detta var ett rätt onödigt inlägg ....... kanske
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

              Originally posted by Nonne View Post
              Inte en helt ovanlig lösning, särskilt om vi pratar Hyundai.
              Dessa har en monteringsram i slät metall med 4 st 4-kantiga hål, i dessa hål ska stereon låsas fast.
              Förr fanns det små låsbleck som tillbehör eller som hos Clarion där låsblecken var med vid leverans.

              Detta gjorde att till 99% sitter det en Clarion monterad i Hyundai

              Så har ni problem att demontera något annat märke än Clarion i en Hyundai så sitter det säkerligen dubbelhäftande material runt spelaren.


              Detta var ett rätt onödigt inlägg ....... kanske
              Hej!

              Jag tror du lite missförstår vad jag menar.

              Enheten satt i en ram från pioneer och med en modellspecifik "facia plate" (vad sjutton heter det på svenska?), så det var inga problem med låsningarna som sådana.

              Man hade altså satt denna matta (inte dubbelhäftande, bara enkelhäftande) precis vid "låsflärpen" så att den hindrade att man kunde trycka den till olåst läge, gissningsvis specifikt för att förhindra snabbt demontage.

              För att ta en liknelse så hade mattan samma funktion som skruven på denna bild: http://www.rjlock.se/images/rj45lock.jpg
              Last edited by JanJoh; February 13, 2014, 17:59.

              Comment


              • #8
                Re: Hur sjutton demonterar jag en SPH-DA01

                Originally posted by JanJoh View Post
                Hej!

                Jag tror du lite missförstår vad jag menar.

                Enheten satt i en ram från pioneer och med en modellspecifik "facia plate" (vad sjutton heter det på svenska?), så det var inga problem med låsningarna som sådana.

                Man hade altså satt denna matta (inte dubbelhäftande, bara enkelhäftande) precis vid "låsflärpen" så att den hindrade att man kunde trycka den till olåst läge, gissningsvis specifikt för att förhindra snabbt demontage.

                För att ta en liknelse så hade mattan samma funktion som skruven på denna bild: http://www.rjlock.se/images/rj45lock.jpg
                Jaha, lite extra för att försvåra ... hehe!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment

                Working...
                X