Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

    Tjenare

    Ska köpa 1 par 6,5" subbar men som vanligt sitter man och velar.

    Har läst dem trådar som finns där frågan ställs vad om är skillnaden, men hittar ingen vettig info/svar, skillnaderna i ljud karraktär, vilken som presterar bäst av dessa två osv osv.

    Har ägt 6w3v3 tidigare och vet hur dem låter och presterar(ruskigt bra för storleken), är nyfiken på Amegas QW6 hur den står sig mot jl basen.

    Vänder mig till er som haft erfarenheten av båda basarna, om ni har lust att dela med er vad ni själv tycker om just dessa två.

    Vet att man ska lyssna själv för att få en egen uppfattning, men kul att veta vad andra tycker.

    Även bra för andra som söker samma information i framtiden och få svaret direkt

    Mvh Fredrik
    Beemer med enkel installation

  • #2
    Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

    Ingen som lyssnat på båda basar?
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • #3
      Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

      har lyssnat på båda.. kompisen har 2 st 6w3 på brädan o det lirar bra o sen testade ja en qw6 i S70n det lät väl helt ok!

      Comment


      • #4
        Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

        Originally posted by ville91 View Post
        har lyssnat på båda.. kompisen har 2 st 6w3 på brädan o det lirar bra o sen testade ja en qw6 i S70n det lät väl helt ok!
        Ok, så ljudmässigt enligt ditt tycke 6w3v3? qw6 djupare, 6w3v3 snärtigare?
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #5
          Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

          Jag har inte hört JL:n, men det jag fått det beskrivit för mig är att JL:n är mer "tungt" spelande än Amegan som istället har rapphet o musikalitet, och kan delas mkt högre.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

            Om QW6 är den som kommer i basrörformat, återstår det en heeeel del att önska i mina öron.
            Den demon kom från 'Amega mickes' egna kärra.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

              Jag har provat QW6 både i rör och riktig portad låda och i mitt tycke så är det mer en djupgående midbas än en riktig sub. Den tappar en hel del output under ca 40Hz så för diskodunk/hårdrock med dubbeltramp och liknande är den grym men gillar man musik med djupbas så är QW6 inte riktigt rätt val. Som midbas i dörrlådor kompletterat med mellan och diskant på brädan känns det dock som ett väldigt trevligt alternativ!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Jag har provat QW6 både i rör och riktig portad låda och i mitt tycke så är det mer en djupgående midbas än en riktig sub. Den tappar en hel del output under ca 40Hz så för diskodunk/hårdrock med dubbeltramp och liknande är den grym men gillar man musik med djupbas så är QW6 inte riktigt rätt val. Som midbas i dörrlådor kompletterat med mellan och diskant på brädan känns det dock som ett väldigt trevligt alternativ!
                Snarlikt min uppfattning. I basröret som hördes lät det mer som om den saknade allt under 65hz.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                  Det beror mycket på placering, rätt monterad så går den faktist rätt djupt. Man får labba lite med avståndet till ytan framför elementet och se till så att den ytan är rätt stum. Men den ger ingen riktig djupbas i det röret nej.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                    Det är två olika element vi pratar om här, de gör inte samma sak.

                    JLen är mer en "riktig sub" om det nu kan bli det med den storleken
                    Amegan är en bryggning mellan sub och mid skulle jag säga, där man får det bästa av två världar om man inte kan ha en separat sub monterad.

                    Jag skulle säga att valet av element där beror HELT på vad man har att ansluta mot uppåt i frekvens.

                    //Jonas
                    Ps. Ja, jag har hört båda, i några olika applikationer, dock ej exakt head-to-head, men jag är 100% säker ändå i det jag skriver ovan att man kan beskriva skillnaden så.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                      Hur högt kan man dela JL 6:an?
                      Har läst att QW6 funkar bra att dela upp mot 100-120Hz.

                      Är osäker på vad jag saknar/behöver för att hjälpa mina 4" DLS koaxialer(224) med att leverera mer "ös" i musiken.

                      Misstänker att koaxarna bör delas vid ca:100hz för att de ska kunna spela hyfsat bra på höga volymer.

                      Kommer drivas med ett Hertz HCP 4 eller 4D (vilket som nu är mest lämpligt) stereo front + bryggad sub.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                        Originally posted by Miller View Post
                        Hur högt kan man dela JL 6:an?
                        Har läst att QW6 funkar bra att dela upp mot 100-120Hz.

                        Är osäker på vad jag saknar/behöver för att hjälpa mina 4" DLS koaxialer(224) med att leverera mer "ös" i musiken.

                        Misstänker att koaxarna bör delas vid ca:100hz för att de ska kunna spela hyfsat bra på höga volymer.

                        Kommer drivas med ett Hertz HCP 4 eller 4D (vilket som nu är mest lämpligt) stereo front + bryggad sub.
                        är nog midbas du saknar, tycker qw6 funkade ganska bra med mina amega 3.5 coaxialer, men blev ännu bättre när jag bytte mod 2 st amega middar istället, jag delar mina 3,5 vid runt 200 när jag ska spela på lite.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                          Originally posted by tobbe77s View Post
                          är nog midbas du saknar, tycker qw6 funkade ganska bra med mina amega 3.5 coaxialer, men blev ännu bättre när jag bytte mod 2 st amega middar istället, jag delar mina 3,5 vid runt 200 när jag ska spela på lite.
                          Tack för svar! Då blir det nog en Amega!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                            och för att sätta lite griller i huvudet så kör jag själv en JL i sluten på golvet höger fram till mina 4" och tycker att detta gifter sig väldigt fint..
                            Upplever inte någon extra Sub/mid utan mina 4" spelar så otroligt gott

                            Edit: Fast du vet ju redan hur dessa låter såg jag nu..
                            / Jimmy

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpa JL 6w3v3 ännu en gång eller våga mig på Amega QW6?

                              Originally posted by pinnen666 View Post
                              och för att sätta lite griller i huvudet så kör jag själv en JL i sluten på golvet höger fram till mina 4" och tycker att detta gifter sig väldigt fint..
                              Upplever inte någon extra Sub/mid utan mina 4" spelar så otroligt gott

                              Edit: Fast du vet ju redan hur dessa låter såg jag nu..

                              Tack för den på en fredag!

                              Vad delar du JL på för frekvens då?

                              Comment

                              Working...
                              X