Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taramps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Taramps

    Hei lure på kjøpe en forsterker fra bilstereoonline.se
    Er det noe som har erfaring med dom taramps forsterkerene

    2x phoenix gold roadster 66
    4x digital designs 2512
    DD 4life

  • #2
    Re: Taramps

    Skulle jag med vilja veta då jag funderat på att köpa mig ett Taramps HD8000.
    Hur det låter och om det är värt köpa?

    Comment


    • #3
      Re: Taramps

      Rent logiskt har jag svårt att se att det går att producera ett slutsteg med det effektuttaget och sälja det för under 10000:-

      Att dessutom få det att låta bra förbättrar inte direkt oddsen.

      Jämför med SPL dynamics D8 och DD M4a som lämnar likvärdiga siffror så går dessa loss på 25000:-

      Men samtidigt undrar jag om prio är att det låter bra i bilen när man behöver 8000W till basarna. :-)
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #4
        Re: Taramps

        Jo men deras märke är väl inte så känt här i sverige så därför jag undrade om någon hade erfarenhet av dom. Var tänkt att driva en Hcca 15.4 ja nyss köpt.
        Funderar även på ett Stetsom 6k istället. Många funderingar inget bestämt

        Comment


        • #5
          Re: Taramps

          Kika här:

          http://www.stevemeadedesigns.com/boa...s#entry2498551
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: Taramps

            Finns inte så många steg här i Sverige!

            Testpersson 1 - Taramps HD-8000 kopplat i 4Ohm
            Plockade ut ett DD S2 om jag inte mins fel
            Utlåtande
            Vilket djävla drag och stenhård kontroll!

            Testperson 2 - Taramps HD-8000 kopplat i 1.4Ohm
            Fick tillbaka ett stort flin med denna text
            13,58volt 9052 watt rms (vet ej hur dom mätt)

            Testperson 3 - Taramps T30.0Kw kopplat i 1Ohm
            På bilstereotävling
            Test nr 1 impendanshöjning till ca 2.5Ohm, ca 11500w in i basarna
            Test nr 2 brände han 4x PAP WMD2 18", dom bottnade och slog sönder talspolen
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: Taramps

              Observera att AndrAAx är importör av Taramps...
              Svensk Mästare 5 gånger...

              Comment


              • #8
                Re: Taramps

                Originally posted by Morre_W View Post
                Observera att AndrAAx är importör av Taramps...
                Då borde väl han ha bra koll på sakerna. Eller skall importörerna hålla sig borta från att ge sina åsikter? I så fall skulle många trådar bli väldigt fattiga på info.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Taramps

                  Absolut inte! De vet helt klart mest om sina produkter. Men är man ny här på forumet kan det vara bra att veta att importörer knappast lär lägga fram något negativt om produkten, han tjänar trots allt pengar på att sälja dem. :-)
                  Last edited by Morre_W; June 20, 2013, 23:34.
                  Svensk Mästare 5 gånger...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Taramps

                    Detta jag skrev var inte mina ord utan vad dom som testat stegen har sagt! Så jag har själv inte sagt något om produkterna! Men finns så mycket skitsnack från folk om brasilianska steg från personer som inte ens har sett ett steg i verkligheten! Så därför jag går in och skriver själv!

                    Dessa steg fungerar utmärkt till musik, dom brinner inte, det är INTE ett "burp" steg! Dom distar heller inte inte speciellt mycket mer än alla korea/china steg där ute.

                    Så w/kr vinner brassarna lätt! Orsak! En helt annan byggteknik som ligger bra långt före korea/china!



                    Inga kablar och annat skit i steget! Så som ett steg ska se ut enligt mig!
                    Denna bild är på ett steg som blev förstört av tullen och repat om det är någon som kommenterar kondingarna.
                    Bilden är ett Taramps HD-8000
                    Last edited by AndrAAx; June 20, 2013, 23:50.
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Taramps

                      Hur lyckas dom klämma ur 8kW med enkla 50mm2 anslutningar? Steget ska jue tydligen ha en maximal strömförbrukning på 862A, kabelstackaren borde brinna långt före detta?

                      Säger varken bu eller bä om steget i sig, finner det bara fascinerande att brassarna sällan använder mer än enkla strömanslutningar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Taramps

                        Frågan är HUR dom låter till musik, Att dom lämnar en jäkla massa effekt säger ju inte så mycket
                        sigpicMS-SOUND
                        Micke7406

                        Comment


                        • #13
                          Re: Taramps

                          VM i trådlyft nu, men både insidan och kabinetten ser vääääldigt likt ut som Stetsoms steg. Brasilianskt det också, kan ana att det är samma grejor i så fall..?
                          Provat ett par Stetsom själv, och det ÄR klena anslutningar, både ström i storleken och RCA för hur hårt dom sitter fast. Var försiktig när du drar ut RCAerna, annars blir kontakterna lösa... -.-
                          Dessutom så är ljudkvaliteten ganska horribel. Visst, ett steg på 4-30KW ska kanske inte låta jättefint, men på låga volymer så är Biltema nästan bättre i ljudkvalitet.

                          När det är sagt, om man är försiktigt med kopplingarna, kollar fläkten så inte den skär (händer OFTA), så har man ett sju-attans steg att hålla på med SPL och dB-drag. Det här förutsätter dock att Stetsom och Taramps är samma grejor, något jag visserligen inte har fått bekräftat ännu.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Taramps

                            Originally posted by Azrael Dragin View Post
                            VM i trådlyft nu, men både insidan och kabinetten ser vääääldigt likt ut som Stetsoms steg. Brasilianskt det också, kan ana att det är samma grejor i så fall..?
                            Provat ett par Stetsom själv, och det ÄR klena anslutningar, både ström i storleken och RCA för hur hårt dom sitter fast. Var försiktig när du drar ut RCAerna, annars blir kontakterna lösa... -.-
                            Dessutom så är ljudkvaliteten ganska horribel. Visst, ett steg på 4-30KW ska kanske inte låta jättefint, men på låga volymer så är Biltema nästan bättre i ljudkvalitet.

                            När det är sagt, om man är försiktigt med kopplingarna, kollar fläkten så inte den skär (händer OFTA), så har man ett sju-attans steg att hålla på med SPL och dB-drag. Det här förutsätter dock att Stetsom och Taramps är samma grejor, något jag visserligen inte har fått bekräftat ännu.
                            Inga RENA dB steg kommer nånsin låta bra. Eller ja, hör man jävligt illa så kanske...men det finns ju en anledning att de är till för dB, och den konstruktion som är vald.

                            Med vänlig hälsning Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Taramps

                              Sent svar! :P

                              Boyakacsha: Allt beror på hur långa kablar du har! Väldigt sällan någon har mer än en 50cm kabel till ett liknande steg då det behövs extra batterier! 50cm och 50mm2 kan man köra MYCKET ström igenom! På 1m kabel 50mm2 och 862A har du ett spänningsfall på 0,62v! På 50cm och 862A rekommenderas 35mm2 kabel och då har du ett spänningsfall på 0,44v! Så en enkel strömanslutning på 70mm2 är INGA problem (som HD-8000 har)!

                              Mikka: HD Serien låter helt ok till musik, men är som sagt inga SQ steg, fortfarande ett klass d-steg! TA serien är väl mer SPL steg. Ska du ha SQ finns det andra tillverkare!

                              Azrael Dragin: Det är inte samma steg, byggtekniken är nästan identisk hos alla brassesteg, skiljer fortfarande en del på processorsidan.

                              jonash: Som Jonas säger ett steg som är byggt för att lämna kopiöst med effekt har man inte lagt ner mycket på SQ delen på. I dom flesta fallen kommer öronen att dista mer än steget innan du nått full effekt så varför köper man ett SPL steg? Av samma orsak man köper en Porsche Turbo! :P

                              Kontentan nu när vi testat några fler steg är specarna stämmer och dom distar inte. Taramps har (2013) lika många WR i db-drag som alla andra tillverkare tillsammans så det borde säga en del om stegen!
                              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                              Comment

                              Working...
                              X