Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf MK2 - SPL Dynamics

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

    Finns ju knivsäkringar som klarar hur mycket som helst... det är ju strömmen som spelar roll och inte spänningen.

    Men... det du säger nu egentligen är att du spelade högst.. men dom 1:an och 2:an vann för att dom fick påslag på sina mätningar för att dom hade avsäkrat? O.o
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

    Comment


    • #92
      Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

      Originally posted by Mica View Post
      Finns ju knivsäkringar som klarar hur mycket som helst... det är ju strömmen som spelar roll och inte spänningen.
      Jo - men när man pratar om 3kw uteffekt är det förstås skillnad om det är mätt vid 30volt eller 3 volt. Det går åt 10ggr mer ström att producera samma effekt vid 3V.

      edit - eller ptja, tillräckligt sant i det här fallet i alla fall för att göra poängen tydlig
      Last edited by zrken; May 12, 2013, 12:04.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #93
        Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

        Originally posted by zrken View Post
        Det borde bli styva 170A genom den där säkringen på 80% effektivitet av steget, på 14V. (ner mot 13.5V närmar vi oss dryga 180A)
        Ingen aning, har inte räknat på nånting, jag testade istället.
        (Mätte först med 100A säkring sen utan säkring och kollade hur mkt effekt som behövdes för att få samma resultat)
        Jag menade inte att den höll för 2,95kw och inte 3kw, den höll ingen längre stund med mindre effekt heller men man kunde skicka på den effekten precis så länge att det blev högt resultat (150+) på termlabet.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #94
          Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

          Originally posted by Mica View Post

          Men... det du säger nu egentligen är att du spelade högst.. men dom 1:an och 2:an vann för att dom fick påslag på sina mätningar för att dom hade avsäkrat? O.o
          Korrekt!

          Sak samma. Det är inte värt energin. Vill brl tappa tävlande som faktiskt spelar högt är de inte mer än så att vi skiter i att åka dit.
          Passat 3B: 151.9dB @42hz
          Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
          Golf Mk2: 154.9dB @49hz
          SM 3'a Bassrace 39.9 2013
          SM 3'a Superstreet NW 2013
          Stoffe levererar baby

          Comment


          • #95
            Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

            Originally posted by Wiechert View Post
            Korrekt!

            Sak samma. Det är inte värt energin. Vill brl tappa tävlande som faktiskt spelar högt är de inte mer än så att vi skiter i att åka dit.
            Det ger ju de andra en ärlig chans att vinna som inte har halva bilen full med bilstereo för 10ggr bilens värde.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #96
              Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Det ger ju de andra en ärlig chans att vinna som inte har halva bilen full med bilstereo för 10ggr bilens värde.
              Folk får ge fan i att köpa så dyra bilar då
              Passat 3B: 151.9dB @42hz
              Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
              Golf Mk2: 154.9dB @49hz
              SM 3'a Bassrace 39.9 2013
              SM 3'a Superstreet NW 2013
              Stoffe levererar baby

              Comment


              • #97
                Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                Kul att du spelade högst men jag tycker det är helt rätt att det bestraffas om man inte har säkrat av kablarna korrekt, det är ju både för ens egen och andras säkerhet som man gör det och om du nu får ha totalt 750A säkring lär du kunna plocka ut hiskeligt med effekt ändå.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #98
                  Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                  Originally posted by Wiechert View Post
                  1'an spelade 152,2
                  2'an spelade 150,9

                  Sätter aldrig min fot på en brl tävling igen. Ett företag som är så "kunniga" borde inte ha 5db påslag på sitt resultat bara för man har en säkring till steget. Det ska ju inte handla pm så mycket som 5db. Trodde de visste och var mer intresserade i bilar som spelar högt än så
                  Förstår faktiskt inte hur du resonerar här???

                  De har ett klart och tydligt regelverk som omvandlar dB till poäng och där man vid regelbrott straffas med ett avdrag på 5 pinnar.

                  Det finns två punkter de bedömer, att allt sitter fast monterat och att kablaget skall vara korrekt avsäkrat = måste vara enklaste regelverket i historien.

                  dBdrag har ett regelverk som knuffar upp deltagarna till en högre klass vid regelbrott.
                  BassRace har ett regelverk som diskvalificerar deltagarna vid regelbrott.
                  BRL drar 5 pinnar.

                  Tycker man det är orättvist så blir det svårt att tävla då det ALLTID finns regler man måste följa.
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #99
                    Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                    Originally posted by Wiechert View Post
                    1'an spelade 152,2
                    2'an spelade 150,9

                    Sätter aldrig min fot på en brl tävling igen. Ett företag som är så "kunniga" borde inte ha 5db påslag på sitt resultat bara för man har en säkring till steget. Det ska ju inte handla pm så mycket som 5db. Trodde de visste och var mer intresserade i bilar som spelar högt än så
                    Häftigt mätresultat, läckert !!
                    Originally posted by JALLE View Post
                    Förstår faktiskt inte hur du resonerar här???

                    De har ett klart och tydligt regelverk som omvandlar dB till poäng och där man vid regelbrott straffas med ett avdrag på 5 pinnar.

                    Det finns två punkter de bedömer, att allt sitter fast monterat och att kablaget skall vara korrekt avsäkrat = måste vara enklaste regelverket i historien.

                    dBdrag har ett regelverk som knuffar upp deltagarna till en högre klass vid regelbrott.
                    BassRace har ett regelverk som diskvalificerar deltagarna vid regelbrott.
                    BRL drar 5 pinnar.

                    Tycker man det är orättvist så blir det svårt att tävla då det ALLTID finns regler man måste följa.
                    La BRL till 5dB på mätresultatet om det var avsäkrat enl lista, eller drog BRL av 5dB från mätresultatet om ljudanläggningen saknar säkring enl lista?

                    Bojkottar själv alla tävlingar där man skriver ner säkringen, frågar man vilken elektriker som helst som kan sin matematik så får jag ha 300A säkringar med full elsäkerhet, men enl div tävlingslistor godkänns det ej, helknas!
                    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                    Comment


                    • Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                      Jag var mest irriterad över hela dagen igår. Mer än så är de inte. Kul att det blev sånt jädra liv om dehär det innebär att folk faktiskt läser här!
                      Last edited by Wiechert; May 12, 2013, 21:15.
                      Passat 3B: 151.9dB @42hz
                      Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                      Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                      SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                      SM 3'a Superstreet NW 2013
                      Stoffe levererar baby

                      Comment


                      • Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                        Läst igenom hela tråden några gånger och följer den. Om än lite olika inriktningar så är det inspirerande att se nån annan som bygger i en MK2:a Hur har du löst fastsättningen av generatorn?
                        // Daniel G

                        Comment


                        • Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                          En bil som spelar XXX db är inget värd som kabelen kortsluts och bilen brinner upp, en bil som spelar XXX och inte brinner upp är alltid värd mer..

                          Säkringar räddar kabelbrand.

                          Vad jag förstår så är det inte sänka alla andras reslutat utan säkring, utan premiera dom som har byggt en säkeranläggning.

                          Originally posted by Wiechert View Post
                          1'an spelade 152,2
                          2'an spelade 150,9

                          Sätter aldrig min fot på en brl tävling igen. Ett företag som är så "kunniga" borde inte ha 5db påslag på sitt resultat bara för man har en säkring till steget. Det ska ju inte handla pm så mycket som 5db. Trodde de visste och var mer intresserade i bilar som spelar högt än så
                          Change is the only constant.




                          https://www.facebook.com/groups/massql/

                          Comment


                          • Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                            Ju uteffekt till basarna ja...

                            säkringarna fungerar ju på värmen som bildas av Amperen som går i kabelen..
                            Volten att en säkring klarar av ett vist Volt antal är snarare bara en isolations sak.

                            Originally posted by zrken View Post
                            Jo - men när man pratar om 3kw uteffekt är det förstås skillnad om det är mätt vid 30volt eller 3 volt. Det går åt 10ggr mer ström att producera samma effekt vid 3V.

                            edit - eller ptja, tillräckligt sant i det här fallet i alla fall för att göra poängen tydlig
                            Change is the only constant.




                            https://www.facebook.com/groups/massql/

                            Comment


                            • Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                              Nu när det verkar vara sånt intresse i min projekttråd kan jag passa på att uppdatera den. Istället för att gnälla om att jag kör osäkrat hit och dit


                              Har hänt lite det sista, har mycket att göra med bilen nu i veckan innan Ljudia som blir min första SM-deltävling nästa helg.

                              Har jordat generatorn ordentligt och äntligen börjat få upp vettig laddspänning. Detta är med både AQ-steg, 4kanalarn och huvudenhet igång på volym 5-6.



                              Lessnade på hur dörrsidorna såg ut och köpte det fulaste tyget jag hittade för att klä de i. Blev rätt fränt.




                              Sen försökte jag mig på att göra en lösning för att kunna spela musik. Byggde en insticksport som ändrar portarean från 1500+cm2 till dryga 850cm2. Vilket gav mig en avstämning på 32hz och en bra mycket skönare ljud.



                              Sen råkade jag komma över en skönhet. Min gamla AQ HDC3 18" i rent jävla nyskick. Den är spelad kanske 15-20 timmar med 1000w. Det är allt den använts. Den är bra mycket hårdare än vad mina svarta SPL 380 är.

                              Har två XTR380 kvar att sälja bara.



                              Just ja. Bilen används ju också. Kört 400 mil sedan jag tog ut den, jag demar gärna för folk, ofta och på vansinnig volym. Var aldrig rädda för att fråga mig när vi träffas om en provspelning. Jag tvekar aldrig.



                              Nu ska jag börja göra en seriös satsning för att börja spela högt nån jävla gång. Uppdaterar i slutet av veckan. Puss
                              Passat 3B: 151.9dB @42hz
                              Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                              Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                              SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                              SM 3'a Superstreet NW 2013
                              Stoffe levererar baby

                              Comment


                              • Re: VW Golf MK2 - Audioque & SPL Dynamics

                                Fick ett efterlängtat paket också. Nu kan jag iallafall börja mäta hur mycket effekt jag skickar varje smäll. Bara dags att investera i ett termlab också.

                                Passat 3B: 151.9dB @42hz
                                Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                                Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                                SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                                SM 3'a Superstreet NW 2013
                                Stoffe levererar baby

                                Comment

                                Working...
                                X