Announcement

Collapse
No announcement yet.

REM fundering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • REM fundering

    Håller på att sätta tillbaka min originalradio, en rcd510, i min Golf. Den har ingen remote wire för på/avslagning av förstärkaren, men DSP:en har aktivering på ena högtalaringången. Men jag har kodad om radion att skicka ut lågnivå, så frågan är då ifall jag kan koppla lågnivå till högtalaringången och få DSP:en att köra igång.

    Nån här som kör lågnivå till högtalaringång på förstärkare/DSP för på/avslagning/ART?

  • #2
    Re: REM fundering

    Att du bara skulle ha tillslag på ena kanalen låter märkligt.
    När man aktiverar högnivå så brukar DSPn få auto on på ingångarna.
    Jag tror däremot inte detta kommer att fungera då din lågnivå borde hålla för låg spänning så DSPn inte känner av signalen och startar ej.

    Jag hade hellre kopplat på en CanBus remote starter.
    Dessa genererar spänning (+15) när du vrider om nyckeln.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: REM fundering

      Helst vill jag att förstärkaren och DSP:en går igång när jag sätter på radion. Tändningen ska inte behöva var påslagen ifall jag vill lyssna på radion. Får väl testa och se vad som fungerar.

      Hur bra funkar egentligen auto on på högnivå? Har aldrig använt det. Om man exempelvis pausar musiken en längre stund, stänger då förstärkaren av sig?

      Comment


      • #4
        Re: REM fundering

        Originally posted by viktjons View Post
        Helst vill jag att förstärkaren och DSP:en går igång när jag sätter på radion. Tändningen ska inte behöva var påslagen ifall jag vill lyssna på radion. Får väl testa och se vad som fungerar.
        Har du ingen utgång på stereon som styr steget (12 volt ut ) så förstår jag inte hur du ska lösa tillslaget.
        Kollade QL till RCDn och vad jag fick fram så saknas just detta.
        Enklaste lösningen är kanske en separat switch som styr remote.



        Originally posted by viktjons View Post
        Hur bra funkar egentligen auto on på högnivå? Har aldrig använt det. Om man exempelvis pausar musiken en längre stund, stänger då förstärkaren av sig?
        Funkar hur bra som helst, iallafall med de produkter jag arbetar med så inget avslag förrän du stänger stereon.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: REM fundering

          Har hittat en trolig lösning nu, som flera verkar använda. Nämligen att använda CD-växlarens drivning eller kontroll, som finns som utgångar bak på stereon. Har ingen CD-växlare, så dessa två pins är lediga. Enligt vad jag läst mig till så ska de aktiveras när stereon slås på och avaktiveras två minuter efter stereon har slagits av. Blir till att plocka fram mulitmetern och mäta lite

          Comment


          • #6
            Re: REM fundering

            http://www.tehnomagazin.com/images/V...0connector.jpg
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: REM fundering

              Har installerat originalstereon (rcd510) nu och kodat om den att skicka ut lågnivå på högtalarutgångarna. Fick göra en ny kabel med RCA-kontakter och koppla in den i original kontakthuset (Quadlock). Blev lite huvudbry när jag upptäckte att ISO-stift inte passar i VWs kontakthus. Tydligen använder VW jpt-stift, så fick leta rätt på ett gäng sådana.

              Sen använder jag "CD changer control line" ut från stereon som remote wire. Lösningen är inte helt perfekt. När jag låser upp bilen, så slås DSP:n och förstärkare på. När jag sen slår på stereon hörs ett lågfrekvent booom ljud. Samma ljud hörs sen när jag slår av stereon. Efter 2 minuter slås sen DSP och förstärkaren av.

              En enkel lösning är väl att använda fjärrkontrollen till DSP:en, men det är ingen bra lösning. Jag vill att det ska fungera med bara ett tryck på stereon.

              I övrigt att jag väldigt nöjd med ljudet.

              Comment


              • #8
                Re: REM fundering

                Originally posted by Nonne View Post
                Funkar hur bra som helst, iallafall med de produkter jag arbetar med så inget avslag förrän du stänger stereon.
                Gjorde en förgrening på ena lågnivå RCA:n och lät den gå in i högnivåingången på DSP:n. Funkar utmärkt! Nu slås allt på i rätt ordning när jag trycker igång stereon och slås av direkt när stereon slås av. Inga missljud heller, förutom ett svagt bzzz ljud vid påslag, men det går att leva med.

                Comment

                Working...
                X