Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om delningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips om delningar

    Godkväll !

    Ska börja pilla med mitt system aktivt ikväll tänkte jag.
    Men vart ska man börja lägga delnignarna tycker ni ?

    Är Focal 165krx3 3-vägssystem med 6.5" i dörrarna och mellanreg och diskant i a-stolpen.

    11" Focal K2 i skuffen.

    Från 60Hz tänkte jag låta dörrarna spela iaf, sen vet jag inte med diskanter och mellanregister.

    Tacksam för lite inputs
    Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
    Digital Designs & LW Audio

  • #2
    Re: Tips om delningar

    Trodde du skulle ha kablar.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Tips om delningar

      Sett ur teoretisk synpunkt med tanke på diskantens Fs och mellanregistrets parametrar så är mitt förslag 300 Hz och lägst 4000 Hz. Diskantens Fs är 2149 Hz enligt specen och minst en oktav ovanför Fs brukar vara en sorts tumregel när det gäller diskanter vad jag vet, åtminstone när man har 12 dB/oktav branthet eller mer.

      300 Hz för mellanregistret verkar vara en lagom utgångspunkt med tanke på teoretisk frekvensåtergivning och konrörelse, det blir ingen jätteskillnad om man jämför 0,5 liters eller 20 liters låda. Återgivningen har i teorin sjunkit med ca 3 dB vid 300 Hz, men det blir kanske inte så i bilen.

      Avståndet mellan midbasen och mellanregistret bör inte ställa till med några problem när man delar vid 300 Hz tycker jag, våglängden för 300 Hz är runt 88-90 cm.

      Som sagt, enbart teoretiska utgångspunkter.

      Comment


      • #4
        Re: Tips om delningar

        Jag har fladdrat rätt mkt med både delningar i termer av frekvens och branthet, samt nivåer.
        I nuläget ligger filosofin till att försöka dela så högt upp som respektive element orkar spela utan att bli otydligt, och helst undvika delningar runt 3.5khz. Över eller under.

        När bas/mellanregister tappar upplösning uppåt är det läge att sänka delning tills något.
        När diskanterna delas lågt tappas enormt med effekttålighet och snabbt kropp & naturlighet i ljudet.

        Hur lågt du kan köra dina poddar beror även på effekten och hur stor volym de har som dämpar konrörelsen. Samma sak gäller här. En för låg delning tappar man kropp i under delen av röst, varpå man gör klokast i att försöka få midbasen att möta högre upp.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Tips om delningar

          Mid 60 - 200 Hz
          Mellanregister 300 - 4000 Hz (De börjar tappa där off axis)
          Diskant Ca 4500Hz och uppåt.

          Så hade jag satt det i första läget. Sen är det bara att labba
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment

          Working...
          X