Announcement

Collapse
No announcement yet.

Riktning poddar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Riktning poddar

    Alla ni som kör poddar eller iaf montering av mellanregister och diskant i a-stolpar. Har ni dem riktade på visst sätt eller går det lösa bra med tweak?
    Är sugen på att göra en sån installation och vill ha det så nära oem som möjligt. Alltså hellst fast installerade likadant på varje sida. Är det möjligt utan att lägga fälleben för sig själv?

  • #2
    Re: Riktning poddar

    Man kan nog säga så här att utvecklingskurvan av insikter kring vinklars betydelse är rätt hård.

    Jag skulle påstå det är där skillnaden sitter mellan okay och snorbra.
    I stora drag kan man ratta vinklar så att systemet inte gör en "lyssningstrött" på samma sätt som ett par mindre lyckade vinklar. Så on-axis som möjligt är inte spec ofta det verkar vara optimalt. Samtidigt kräver det sitt elemetn för att fungera rätt ordentligt off-axis.
    För att tweaka ut den riktigt luftiga och så åtråvärda scendjupet/bredden kommer vinklarna spela rätt duktigt stor roll.

    Sammanfattningsvis - det verkar spela större roll med vinklar än vad som antyds vid första anblicken...

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Riktning poddar

      Då får det helt enkelt bli att skippa oem planerna

      Comment


      • #4
        Re: Riktning poddar

        Mjah, alltså det behöver ju inte vara extremt för att låta "förbluffande bra"... alltså det kommer man undan med med lite skruvande på elektroniken..
        Men nu snackar jag snarare om den där sista "magiska biten" som dyker upp efter att antalet timmar nerlagda på confning inte längre är rimliga att mäta..

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Riktning poddar

          Förra året byggdd jag en bil med Hertz Mille 3" + diskant i A-stolparna riktade i princip rakt mot varandra, lät förjäkla trevligt måste jag säga! Bra bredd och djup, skapligt neutral återgivning och bra fokus. Så det kan absolut funka! Kräver dock några timmars tweakning, men det gör väl alla installationer.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Riktning poddar

            Vi ska nog hålla isär begreppen av vad som kräver riktning av högtalare.
            Kör du omkring och bara lyssnar på korrekta placeringar med exempelvis EMMAS SQs tävlingsskiva då behöver du absolut arbeta med placeringar och riktning.

            Är du nu bara ute efter något som funkar tonalt kan du använda dig av en estetisk snygg montering i stolparna.

            Här får du en hög scen med detaljer och röster i ditt synfält vilket är det man eftersträvar, dipparna på kanterna från middarna kan man absolut leva med.
            Dessa är dessutom inte alltid så uppenbara då man öser på med musik, då finns det andra fallgropar man bör arbeta med.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Riktning poddar

              Tack för all info. Lutar åt poddar iaf. Så har man ryggen fri. Och är ju min pendlar bil å ingen utställningsbil så är ju inte så himla noga med oem look ändå.

              Comment


              • #8
                Re: Riktning poddar

                Ett exempel på förhållandevis diskret installation i A-stolpe
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33703

                Har lyssnat på Anders bilar och de brukar låta riktigt trevligt.
                /Conny
                Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                Comment


                • #9
                  Re: Riktning poddar

                  Originally posted by ConnyK View Post
                  Ett exempel på förhållandevis diskret installation i A-stolpe
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33703

                  Har lyssnat på Anders bilar och de brukar låta riktigt trevligt.
                  Jaa, dom där är jäkligt snygga! Men är sugen på att kunna justera riktningen lite. Men får se...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Riktning poddar

                    Fortsätter med att fråga om det finns nån riktning som ofta funkar bättre? Kommer förmodligen bara kunna finjustera mina poddar och inte byta riktning helt. Lutar åt att ha dem mot näsan båda två.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Riktning poddar

                      Riktade om poddar i en Volvo V70 i går som var riktade mot föraren, ljudet var så diffust att man blev vilsen på scenen.

                      Efter vi justerat mot backspegeln så samlades musiken ihop, ändring av tider, nivåer och lite rattande i EQn så var vi på banan igen.

                      Diskanterna i A-stolpen på Volvo är en svår nöt att knäcka, jag har tweakat ett antal nu dom senaste veckorna och den bästa är onekligen den där man använder originalplatsen i dörren
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X