Announcement

Collapse
No announcement yet.

Två element i samma "lilla"låda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Två element i samma "lilla"låda.

    Hej, funderar lite om två element i för liten låda. Jag pratar 3" bredband alltså inte bas nu och får dumma tankar om push-pull? Kan jag sätt ett element 90 grader off i lådan som får gå motfas mot det elementet som ska "riktas in och avge det lyssningsbara ljudet så att säga.

    Tanken är att öka spl med mindre element och få den redan lilla lådan att verka större.

    Elementen kommer vara delade ca 250 - 10kHz

    Ytterligare en anledning är att jag vill ha två 3" i A-stolpen men platsen säger, nej aldrig och its not gonna happen..

    Tveka inte att såga idén, bara ni förklarar varför

  • #2
    Re: Två element i samma "lilla"låda.

    Kopplar du den ena i motfas kommer det inte låta särskilt mycket.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Två element i samma "lilla"låda.

      Du ökar inte SPL med en isobarik konstruktion.
      Du kan däremot öka kontrollen av systemet, genom att du i praktiken dubblar motorstyrkan i systemet. Den andra biten är att man kan halvera lådvolymen och uppnå ungefär samma frekvensrespons.

      Isobarik var populärt på 90talet, i stort för att man fick ökad kontroll på systemet.

      I ditt läge med dessa till bredband är det sannolikast inte en vettig väg att gå.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Två element i samma "lilla"låda.

        Originally posted by zovix
        Hej, funderar lite om två element i för liten låda. Jag pratar 3" bredband alltså inte bas nu och får dumma tankar om push-pull? Kan jag sätt ett element 90 grader off i lådan som får gå motfas mot det elementet som ska "riktas in och avge det lyssningsbara ljudet så att säga.

        Tanken är att öka spl med mindre element och få den redan lilla lådan att verka större.

        Elementen kommer vara delade ca 250 - 10kHz

        Ytterligare en anledning är att jag vill ha två 3" i A-stolpen men platsen säger, nej aldrig och its not gonna happen..

        Tveka inte att såga idén, bara ni förklarar varför
        Spridningen från en bakvänd 3" bredbandare känns inte optimal. Jag förstår inte tankegången, men push-pull är inte samma som isobarik. Att koppla som jag tolkar ditt förslag ger bara en liten låda med två 3"-element där det ena får mysko spridning.

        Push pull tror jag mest används för att minska jämna övertoner idag. Då funkar det bra, men i praktiken bara i basen där spridningen inte är ett problem. För en 3" som ska spela 250-400Hz kan det säkert funka, men högre än så känns tveksamt. En för liten låda kommer ändå ge massor av jämna övertoner, så hellre ett element i mitt tycke. Eller större låda. Gör panelen på stolpen som ett rör så den ventileras ner i instrumentbrädan? Med massor av dämpull i röret.

        Comment


        • #5
          Re: Två element i samma "lilla"låda.

          Enligt vad jag har läst i diverse högtalarlitteratur (bla Loudspeaker Design Cookbook) så var väl meningen med push-pull att eliminera eventuella olinjäriteter hos elementen och få mindre distorsion, åtminstone ursprungstanken var så iaf.

          Det jag har lärt mig angående push-pull är att frekvenserna ovanför 150-200 Hz "hindras" av elementkorgen och magneten, därför är det inte en vettig lösning med just det monteringssättet om elementen ska återge tex mellanregister. Till rena baslådor funkar det utan problem.

          Comment


          • #6
            Re: Två element i samma "lilla"låda.

            Tack för svar ;-). Jag återgpr till ritbordet.

            Med vänlig hälsning, Z

            Comment


            • #7
              Re: Två element i samma "lilla"låda.

              Även om 'svar' nu getts, blir jag sugen på att utreda vidare om jag nu bär på ett missförstånd.

              Håller följande giffar för att hålla i sär skillnaderna?
              (eller finns det fler varianter på med vad som avses med push-pull?)
              http://www.co-bw.com/Images_DIY/PUSHPULL.GIF

              ISobarik
              http://www.caraudiohelp.com/images/isobaric.gif

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Två element i samma "lilla"låda.

                http://www.co-bw.com/Audio_How_Speakers_Work.htm

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Två element i samma "lilla"låda.

                  Originally posted by zrken View Post
                  Även om 'svar' nu getts, blir jag sugen på att utreda vidare om jag nu bär på ett missförstånd.

                  Håller följande giffar för att hålla i sär skillnaderna?
                  (eller finns det fler varianter på med vad som avses med push-pull?)
                  http://www.co-bw.com/Images_DIY/PUSHPULL.GIF

                  ISobarik
                  http://www.caraudiohelp.com/images/isobaric.gif
                  Den första är en push pull med ena elementet i en kammare. Jag tror inte det handlar om en bandpass, snarare att det skyddar magnet osv att sitta lite inbyggt. Ena konen rör dig inåt i sin korg och den andra konen rör sig samtidigt ut från sin korg. Detta montage reducerar jämna övertoner. Jag tror det är syftet också. Ingen isobarik, dipol eller bipol här. Allt spelar akustiskt i fas och sprider ljud åt samma håll.

                  Den andra visar bara de tre olika sätten att montera isobarik, dock utan låda - vilket kanske förvirrar. Vi utgår från att de spelar med en polaritet som gör dem till isobarik-monterade element. I praktiken är front to front och back to back push pull monterade. När ena konen rör sig inåt i sin korg så rör den andra sig utåt ur sin korg.

                  Isobarik ger i mitt tycke inte bättre egenskaper när det gäller kontroll med moderna element. Det är dubbla motorstyrkan ja, men det är också dubbla massan. Kontrollen på konen blir något bättre iom att konytan halveras för varje motor. Men jag anser att kontrollen på luften blir sämre då det är en mycket större massa som ska flytta samma mängd luft. Många tillverkare skryter med att de har låg massa på koner osv för att de ska låta bra. Att montera isobarik är detsamma som att dubbla massan.

                  Comment

                  Working...
                  X