Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudfrågor... Veteraner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudfrågor... Veteraner?

    Några frågor jag funderar lite över, kanske mest riktat mot veteranerna här... Är dock fritt fram för alla medlemmar att svara om dom vet svaret på något också.

    1. Varför går känsligheten ner på mindre element jämfört med större, när magnet och talspole förblir densamma? Konarea och -vikt (mms) går ju ner, borde inte det här förbättra magnetstyrka/konvikt-förhållandet och därför öka känsligheten? Se exempelvis på Digital Designs serier, MDS osv.

    2. Går den totala känsligheten upp när man kopplar ihop många element, och i så fall varför? Ref. demobilar med 50+ element på ett slutsteg som egentligen inte är så extremt.

    3. Exakt vad är impedanshöjning och hur uppnår man det kontrollerat?

    4. Man kan tvinna kablar för att isolera dom mot yttre störningar. Men varför är antalet tvinningar per meter olika på olika typer av kablar? Finns det en formel för att räkna ut detta? Misstänker att det har att göra med magnetfältet som skapas av en strömförande ledare, men är långt ifrån säker.

    5. Hur kan transientresponsen på ett baselement öka som resultat av att Fb ligger under Fs på en basreflexlåda?

    6. Varför är det "viktigt" att ha en kondensator? Det heter att den kan lagra strömmen och leverera den snabbare till steget, men när det krävs runt 10 000 farad för att hålla på ett AA-batteri känns det som försvinnande lite när steget förbrukar 100++ A, om det inte är i syftet att jämna ut topparna på spänningen en liten aning då, mellan laddande generator och batteri. (http://electronics.howstuffworks.com/capacitor2.htm)


    Tacksam för svar

  • #2
    Re: Ljudfrågor... Veteraner?

    1. VAS inverkar också på känsligheten, ju mindre det värdet är desto "trögare" går det att få fart på konen. Konupphängning och spindeln är väl det som i huvudsak avgör VAS om jag inte är ute och cyklar. Att förbättra förhållandet mellan mms och BL tror jag påverkar transientresponsen mer än själva känsligheten.

    2. Totala känsligheten ökar när man kopplar ihop flera element (som spelar samma frekvensområde), däremot kan jag inte ge den exakta förklaringen hur det går till. Varje fördubbling av antalet element ger ca 3 dB högre känslighet.

    3. Impedanshöjning (impedansförändring) sker kontinuerligt när elementet spelar olika frekvenser, dvs impedansen är nästan aldrig det specificerade värdet (tex 4 eller 8 Ohm). Det kan variera mellan det specificerade värdet och kanske uppåt 20-30 Ohm, men omkring avstämningsfrekvensen brukar det vara som lägst.

    6. Nu har jag inte kollat på länken du visar, men huvudsyftet med strömkondensator i "bilstereosammanhang" är enligt min uppfattning att försöka jämna ut spänningsdippar. I nätdelarna till förstärkare sitter en "kondensatorbank" som har till uppgift att stabilisera försörjningen till hela förstärkningsbiten, men där är det ju inte så hög strömförbrukning.

    Att stabilisera matningsspänningen till ett rejält bilslutsteg kräver dock en väldigt stor kondensatorkapacitans för att kunna hålla stabil urladdning i flera sekunder, därför gör inte en "bilkondensator" på några få Farad egentligen den nytta som man är ute efter.

    Mina svar är troligen inte 100% korrekta, andra får väl korrigera i så fall. Jag har inte full kunskap om de här sakerna ska erkännas.

    Comment


    • #3
      Re: Ljudfrågor... Veteraner?

      4. Ett lite gissande svar: Jag tror inte man isolerar kablar mot yttre störningar bara för att man tvinnar dem utan man gör de bara mer motståndskraftiga.

      Antalet tvinningar per meter är nog inte så super noga, bara man tvinnar "lagom" dvs inte för lite typ 1-2ggr per meter bara utan "normalt" mkt.

      Att olika tillverkare tvinnar olika mkt per meter beror nog mest på ekonomiska faktorer i första hand och kanske lite också på kabeln egenskaper dvs antal kardeler, grovlek osv.

      6. En kondensator är inte tänkt att lagra energin för långa lägre uttag som ett batteri utan
      för att snabbt kunna bidra med mkt energi under en väldigt kort tid(millisekund?).

      De skall mera fungera som en utökning av stegets inbyggd kondensatorbank vilken ju inte är i samma storleksordning.

      Den energin som behövs för den kontinuerliga "driften" och för att ladda upp kondensatorerna lagras ju i batteriet som i sin tur laddas upp av generatorn.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Ljudfrågor... Veteraner?

        Originally posted by Hewi View Post
        4. Ett lite gissande svar: Jag tror inte man isolerar kablar mot yttre störningar bara för att man tvinnar dem utan man gör de bara mer motståndskraftiga.

        Antalet tvinningar per meter är nog inte så super noga, bara man tvinnar "lagom" dvs inte för lite typ 1-2ggr per meter bara utan "normalt" mkt.

        Att olika tillverkare tvinnar olika mkt per meter beror nog mest på ekonomiska faktorer i första hand och kanske lite också på kabeln egenskaper dvs antal kardeler, grovlek osv.
        Det där med tvinning har vi diskuterat ett flertal gånger på jobbet och enligt våra konstruktörer så beror antal tvinningar per meter på kabelns tjocklek, vilka frekvenser som används och strömstyrkan och ja det finns program för att beräkna detta men de kostar MULTUM vilket gör att inte ens stora företag har speciellt många licenser av dem.

        Det är så tight beräknat att vi får inte skarva eller korta ner de tvinnande bus-kablarna i lastbilarna utan är en kabel skadad måste vi byta hela den stammen.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Ljudfrågor... Veteraner?

          Försöker fylla i lite till vad som tagits upp.

          1. Ser man till samma elementserie åker känsligheten upp med större konarea. Sluta fokusera på BL/mms. Det är en illusion till vettigt jämförelse parameter som fastnat på något sätt. Ser du på skillnaden i speccar på element som anges antingen paralell eller med seriekopplade spolar. Ta en kik på vad som händer med Bl.

          3. Det är mer intressant att titta på Group Delay än på impedanshöjning.

          5. Det får du gärna specifiera var lr hur du snappat upp.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Ljudfrågor... Veteraner?

            Originally posted by Lonefox View Post
            Det där med tvinning har vi diskuterat ett flertal gånger på jobbet och enligt våra konstruktörer så beror antal tvinningar per meter på kabelns tjocklek, vilka frekvenser som används och strömstyrkan och ja det finns program för att beräkna detta men de kostar MULTUM vilket gör att inte ens stora företag har speciellt många licenser av dem.

            Det är så tight beräknat att vi får inte skarva eller korta ner de tvinnande bus-kablarna i lastbilarna utan är en kabel skadad måste vi byta hela den stammen.
            Det beror nog mer på den allmänna svårigheten att hålla skärm och göra korrekta kontakter. Speciellt i verkstadsmiljö. I laboratoriemiljö är det betydligt enklare.

            Det är t.ex. Inga problem att korta och om kontaktera en kat 7 ethernet kabel. Med datahastigheter i GBit/s är den ganska störkänslig, speciellt om den sitter i en UDP applikation.

            Med vänlig hälsning, Z

            Comment

            Working...
            X