Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränd talspole

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränd talspole

    Hallå har precis lyckas bränna min första bas. Så skulle egentligen höra vad de vanligaste felen är till att en bas brinner upp egentligen.
    Har kört en GAS GPP1222 på ett Gas PRO1000D i en sluten låda på 32l.
    Har tidigare kört dubbla basar i portad låda kan detta ha med saken att göra?
    Dvs Mer effekt och fel låda.

    Tack på Förhand// Jansson

  • #2
    Re: Bränd talspole

    Lådan på 32L funkar bra till den basen.
    Men varför du har bränt talspolen är svårt att veta,har du bra kontakter till jord? inte haft på nån bas boost?
    Vad för volt har du uppmätt på slutsteget när du spelar?
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Bränd talspole

      När man snackar om att "bränna talspolar" handlar det om antingen : på tok för mycket <ren> effekt, vilket är enormt ovanligt. Absolut vanligast i 99.9% av fall hos 'vanliga dödliga' är att <oren> effekt har matats in. Då krävs det inte mycket för att koka vilken bas som helst. Även om de kostar 15000kr eller 700kr. PRincipen är den samma.

      Uppkomst av oreneffekt beror oftast på att man har otillräcklig spänning in i slutsteget, eller som man brukar säga 'inte tillräckligt med ström'. MEd för lite ström, då skickar genreellt slutsteg ut oren effekt, och din bas kokar, även fast du inte spelar lika högt som du brukar göra och den "funkar".

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Bränd talspole

        Originally posted by zrken View Post
        När man snackar om att "bränna talspolar" handlar det om antingen : på tok för mycket <ren> effekt, vilket är enormt ovanligt. Absolut vanligast i 99.9% av fall hos 'vanliga dödliga' är att <oren> effekt har matats in. Då krävs det inte mycket för att koka vilken bas som helst. Även om de kostar 15000kr eller 700kr. PRincipen är den samma.

        Uppkomst av oreneffekt beror oftast på att man har otillräcklig spänning in i slutsteget, eller som man brukar säga 'inte tillräckligt med ström'. MEd för lite ström, då skickar genreellt slutsteg ut oren effekt, och din bas kokar, även fast du inte spelar lika högt som du brukar göra och den "funkar".
        okej då får jag ta med mig ocilioskopet från jobbet och mäta lite då altså
        Ska man ha någon last på när man mäter eller går det att mäta utan last?

        Comment


        • #5
          Re: Bränd talspole

          1. koppla ur högtalare
          2. lobba en sinuskurva på säg 50hz på repeat.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Bränd talspole

            Originally posted by zrken View Post
            1. koppla ur högtalare
            2. lobba en sinuskurva på säg 50hz på repeat.
            Bra sätt att kolla vad förstärkaren har för matningsspänningar utan last. Jag vet att det är så det rekommenderas att ställa gain. Men om det handlar om felsökning på batteri/laddning/kablar så ser jag inte hur den mätningen ger så mycket. Kombinera med en mätning med last, inkluderat mätning av 12V-en in i förstärkaren, så går det att se hur mycket batteriet lämnar, hur mycket som tappas i kablarna, hur mycket spänning som kommer ut ur slutsteget. Mätningen utan last talar om omsättningen i trafon/strömförsörjningen i slutsteget. Med last kommer spänningen ut ändå att sjunka i förhållande till 12V-spänningen in till slutsteget. Då ser man ifall spänningen tappas på väg till eller i slutsteget.

            Kort o gott.
            Spela inte högre än att det börjar dista.
            Kolla så att du inte tappar spänning på väg till slutsteget. 10% tappad spänning in i slutsteget ger ofta 20% mindre uteffekt.
            Ifall det ändå inte spelar högt nog, skaffa mer/bättre grejer.

            Comment


            • #7
              Re: Bränd talspole

              "You must spread some Reputation around before giving it to Jonhny again."

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Bränd talspole

                Så nu har jag mätt. Det var steget som klippte signalen när man drog på lite extra. Dock fick jag inte ut någon signal utan last. Finns det nåt i slutsteget som känner av detta?

                Comment


                • #9
                  Re: Bränd talspole

                  hur stog Gainen på steget?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bränd talspole

                    Originally posted by The one n only View Post
                    hur stog Gainen på steget?
                    Gainen stog på ca hälften men drog ner den så det inte klipper

                    Comment

                    Working...
                    X